Show simple item record

dc.contributor.advisorÜre, Ömer
dc.contributor.authorKaya, Ayşen
dc.date.accessioned2020-12-29T15:31:48Z
dc.date.available2020-12-29T15:31:48Z
dc.date.submitted2000
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/450208
dc.description.abstractÖZET Bu araştırma Konya il merkezinde bulunan resmi ve özel okulöncesi eğitim kurumlarında uygulanan farklı etkinlik programlarının 4-6 yaş öğrencilerinin özerklik (otonomi) ve atılganlık puanlarını etkileyip etkilemediği incelenmiştir. Bunun yanında özerklik ve atılganlığın bazı değişkenlere göre farklılaşma olup-olmadığı karşılaştınlmıştır. Araştırmanın evreni, Konya'daki farklı okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden öğrencilerden ve uyguladıkları programlardan oluşmaktadır. Grup seçiminde basit tesadüfi örnekleme yoluna gidilmiştir. Örnekleme alman toplam 201 öğrenciden; 88'i kız, 133 'ü erkektir. Araştırmada tarama ve deneysel model uygulanmıştır. Öğrencilerin gelişim düzeylerini `Psiko-Sosyal Özerklik ve Atılganlık Ölçeği` ile ölçülmüştür. Araştırmanın amacına göre Varyans analizi kullanılmış, F değerlerinin kaynağını ve grupların ortalamaları arasındaki farklılıklar `t` testi ile yapılmıştır. Bulgular: Okulöncesindeki farklı programların uygulanmasından sonra okul, yaş ve cinsiyete göre (kız ve erkeklere) öğrencilerin özerklik ve atılganlık gelişim puan ortalamaları arasmda anlamlı bir fark vardır. Bu bulgulara dayalı elde edilen sonuçlar tartışılmış ve buna bağlı öneriler geliştirilmiştir.
dc.description.abstractSUMMARY The aim of this study is to investigate how nursery (4-6 age groups) children's assertiveness and autonomy can be improved by adapting official and private nursery school programs in Konya city in Turkey. Therefore, this study examined different nursery programs in order to see whether those students' autonomy and assertiveness scores are effected by those programs. The sampling of this study was selected from the different nursery schools in Konya by using simple random sampling technique. Because of the variety of the children groups, the sample consisted of totally 201 students of which were 88 girls and 133 boys. In this study, quantitative method was used with which the researcher used psycho- social development scale concerning the assertiveness and autonomy in-order to collect quantitative data. The data collected for this study were analysed using variance analysis and the source of F values and the differences between the groups were checked by (t) test. The findings are; first different programs adapted in the nursery schools were effective on children's assertiveness and autonomy who took pretest and post test, second, in relation to gender, there is a considerable gender differences school, age and sexuality (girls and boys) regarding autonomy and assertiveness. In consistent with the findings, the recommendations and implications for practice were developed and reported in the dissertation. This research is expected to develop educational administrators' and professionals' understanding about how nursery school programs can be more effective on nursery pupils in relation to assertiveness and autonomy then they were. The findings suggested a further research by using large sample in different LEA nursery schools in different regions. IIen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkulöncesi eğitim kurumlarında uygulanan program ve farklı etkinliklerin çocukların özerklik (otonomi) ve atılganlık düzeylerine etkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeA Study on the program and various activities carried out of the preschool educational institutions and effects on the assertiveness and autonomy level of the children
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentÇocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmEducation programs
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmAssertiveness
dc.subject.ytmAutonomy
dc.subject.ytmPreschool education
dc.identifier.yokid93857
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySELÇUK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid93857
dc.description.pages308
dc.publisher.disciplineÇocuk Gelişimi ve Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess