Show simple item record

dc.contributor.advisorKorkmaz, İsa
dc.contributor.authorCoşkun, Narin
dc.date.accessioned2020-12-29T15:26:02Z
dc.date.available2020-12-29T15:26:02Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/449683
dc.description.abstractÖZET Bu araştırmada, ilkokuma-yazma öğretiminde kullanılan yöntemler tespit edilmeye çalışılmıştır. Şimdiye kadar uygulanmış veya uygulanmakta olan 11 yöntem ele alınmış, bu yöntemlerin içerikleri, yeterlilikleri, sınırlılıkları ifade edilmeye çalışılmıştır. Çözümleme (cümle) yöntemi daha geniş çaplı ele alınmış, bu yöntem içerisinde ilkokuma-yazmanın aşamaları verilmeye çalışılmıştır. Yöntemler ve uygulamaları ile ilgili 3'ü 1. sınıf öğretmeni olmak üzere 8 sınıf öğretmeni ile görüşmeler yapılmıştır. Bu çalışmaların yanı sıra 1 yıl boyunca 32 öğrenciden oluşan 1 tane 1. sınıf gözlemlenmiş, öğrencilerin kolay öğrendikleri ve zorlandıkları alanlar tespit edilmeye çalışılmıştır. Bunların dışında en önemli unsurlardan biri şimdiye kadar yapılmış olan araştırmalara, çalışmalara imkanların elverdiği kadar ulaşılmaya çalışılmış ve bu çalışmalar tezimizde sunulmuştur. Bugün okullarımızda resmi düzeyde çözümleme yöntemi uygulanıyor görünmektedir. Ancak bu yöntemin bazı durumlarda sınırlılıkları ve yetersizlikleri kabul edilmiştir. Anahtar Kelimeler: İlkokuma-yazma öğretimi, yöntemler.
dc.description.abstractSUMMARY In this research, the methods which are used in the education of first reading-writing have been tried to be established. Eleven methods which have been applied until now or are being applied have been studied, the contents, sufficiencies, limitednesses of these methods have been tried to be explained. The analysis (sentence) method has been studied more extensively, in this method the processes of first reading-writing have been tried to be given. The interviews have been had with eight class teachers three of whom were first class teachers three of whom were first class teachers, connected with the methods and applications. Beside these studies, during one year one first class which was taken from thirty-two pupils was absorved, it was tried to establish the field which the pupils learned easily and had difficulty. Except these, as much as the possibilities sufficed it was tried to reach the researches, studies which have been done till now and these studies have been presented in our thesis. Today, it that the analysis method is being used in the formal level in our schools. However, it has been accepted that in some situations there are some limitednesses and insuffiencies of this method. Key Words: The education of first reading-writing, the methods. Illen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlkokuma-yazma öğretiminde kullanılan yöntemler
dc.title.alternativeThe Methods used for first reading-writing teaching
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmMother tonque
dc.subject.ytmReading-writing instruction
dc.identifier.yokid127248
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySELÇUK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid123162
dc.description.pages111
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess