Show simple item record

dc.contributor.advisorKoçak, Nurcan
dc.contributor.authorŞahin, Gülhan
dc.date.accessioned2020-12-29T14:54:42Z
dc.date.available2020-12-29T14:54:42Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/447508
dc.description.abstractBu araştırmada okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında, özerklik ve atılganlık düzeyleri ile sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişki İstanbul il örneklemi içinde incelenmiştir. Ayrıca bu çalışmada yaş, cinsiyet, sosyo-ekonomik düzey değişkenlerine göre problem çözme becerileri, özerklik ve atılganlık düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırmanın evrenini 2008-2009 eğitim-öğretim yılında İstanbul ilinin metropol İlçelerinde okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş grubu öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem olarak random atama ile alt sosyo ekonomik düzeyden 9 okul, üst-sosyo ekonomik düzeyden 9 okul olmak üzere toplam 18 okul seçilmiştir. Bu eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş grubu öğrencilerinden 141'i alt sosyo-ekonomik düzeyden 140'u üst sosyo-ekonomik düzeyden olmak üzere toplam 281 öğrenci araştırmaya katılmıştır.Araştırmada ölçme aracı olarak ?Psiko-sosyal Gelişim Özerklik ? , ?Atılganlık? ?Sosyal Problem Çözme ? ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan öğrencilerin bireysel ve ailesel özelliklerine dair bilgileri içeren ?Öğrenci Bilgi Formu? kullanılmıştır.Verilerin analizinde, Bağımsız Grup t-Testi, Mannn Witney U-testi istatistikleri kullanılmıştır. Temel amaç olan öğrencilerin problem çözme becerileri ve atılganlık düzeyleri ile özerklik düzeyleri arasındaki bir ilişkisi bulunup bulunmadığını belirlemek üzere Pearson Momentler Çarpım Korelasyon tekniği istatistiki işlemleri yapılmış ve p değerine bakılarak ilişkinin özelliği ortaya konulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular şöyle özetlenebilir.Problem çözme becerileri arttıkça, özerklik ve boyutları düzeyinin de az da olsa arttığı, özerklik düzeyi artıkça sosyal problem çözmenin boyutlarının da az da olsa arttığı; Alt boyutları arasındaki ilişkiye bakıldığında arkadaş edinme becerileri arttıkça maddi özerklik düzeyinin de anlamlı derecede arttığı; arkadaş edinme ile diğer husular arasında bir ilişki olmadığı, diğer boyutlar arasında düşük düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Toplam sosyal problem çözme düzeyi ve arkadaş edinme düzeyi arttıkça, atılganlık düzeyinin de az da olsa artığı, nesne edinme becerileri arttıkça atılganlık düzeyinin azaldığı sonucuna ulaşılmıştır.Yaş değişkenin toplam özerklik ve kişisel özerklik boyutu üzerinde bir etki yaratmadığı maddi özerklik, ilgiler, diğer hususlar boyutları üzerinde 6 yaş lehine bir etki yarattığı, atılganlık üzerinde anlamlı düzeyde bir etki yapmadığı, toplam sosyal problem çözme becerileri ile boyutları üzerinde 6 yaş lehine anlamlı derecede bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Araştırmaya alınan çocukların nesneyi başkasından alma ile ilgili hikayelere verdikleri cevap sayılarının girdiği kategorilerin yaş ile karşılaştırılmasında, 5 yaş çocuklarının en çok söyleme-prososyal, 6 yaş çocukların cevaplarının ise en çok adil paylaşım kategorisine girdiği; Arkadaş edinme de 5 yaş çocukların cevaplarının en çok doğrudan girişim kategorisine, 6 yaş çocukların cevaplarının ise en çok konuşma başlatanlar kategorisine girdiği saptanmıştır.Cinsiyet değişkenin toplam özerklik ve kişisel özerklik üzerinde etki yaratmadığı; maddi özerklik, ilgiler ve diğer hususlar boyutları üzerinde kız öğrenciler lehine anlamlı derecede bir farklılık yarattığı, atılganlık ve toplam sosyal problem çözme becerileri ve boyutları üzerinde anlamlı derecede bir etki yapmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Çocukların nesneyi başkasından alma ile ilgili hikayelere verdikleri cevap sayılarının girdiği kategorilerin cinsiyetler ile karşılaştırılmasında; kız çocuklarının en çok adil paylaşım, erkek çocukların cevaplarının ise en çok alışveriş rüşvet kategorisine girdiği; Arkadaş edinme de kız çocuklarının en çok konuşma başlatanlar, erkek çocukların cevaplarının ise en çok dolaylı girişim, kategorisine girdiği saptanmıştır.Sosyo-ekonomik düzey değişkenin toplam özerklik, maddi özerklik, kişisel özerklik üzerinde üst sosyo-ekonomik düzey lehine anlamlı bir etki yaptığı, ilgiler ve diğer hususlar üzerinde bir etki yaratmadığı, atılganlık düzeyleri arasında alt sosyo-ekonomik düzey lehine anlamlı derecede bir farklılık yarattığı, sosyal problem çözme becerileri ve boyutları üzerinde üst sosyo-ekonomik düzey lehine anlamlı derecede bir farklılık yarattığı sonucuna ulaşılmıştır.Araştırmaya alınan çocukların nesneyi başkasından alma ile ilgili hikayelere verdikleri cevap sayılarının girdiği kategorilerin sosyo ekonomik düzey ile karşılaştırılmasında alt düzey çocuklarının en çok sorma, kategorisine, üst düzey çocukların cevaplarının ise en çok adil paylaşım kategorisine girdiği, arkadaş edinme de alt düzey çocuklarının en çok dolaylı girişim, üst düzey çocukların cevaplarının ise en çok konuşma başlatanlar kategorisine girdiği saptanmıştır.
dc.description.abstractThis researchthe relation between social problem solving ability and autonomy and assertiveness level at 5-6 years old children who continue to pre-school education foundations has been examined in Istanbul Province sample. Also, in this study, problem solving abilities, autonomy and assertiveness level has been tried to be determined in accordance with age, gender, socio economic level factors.The 5-6 age group students who continue to pre-school education foundations in metropolis districts of Istanbul Province in 2008 ? 2009 education ? teaching year composed the universe of study. 9 schools from low socio-economic lev, el, 9 schools from top socio economic level total 18 schools were selected through random designation as samples. Total 281 students, 141 students who are 5-6 age group students who continue to those education foundations were from low socio-economic level, 140 students from schools from top socio economic level participated to the research.?Psycho ? social development autonomy?, ?assertiveness?, ?social problem solving ability? scales and ?Student Data Form? was prepared by researcher including personal and familial features data of students were used as the scaling tool.At the analyzing of data, independent group t-test, mannn Witney U-test statics were used. The statistic processes were done through Pearson Moments Multiplication correlation method to determine whether there is relation among the basic purpose, problem solving ability of students and assertiveness levels and self determination and the feature of relation was stated by looking at p value. The findings that were found at the end of study can be summarized as follows:The results were as follows: As far as increasing problem solving ability, autonomy and size level increased even low degree, as far as increasing autonomy level social problem solving ability size increased even in low degree; when the relation between low size were considered, as far as increasing having friend ability physical autonomy also increased meaningfully; there was no any relation between having friend and other points; there was relation between other sizes.The following result was found: As far as increasing total social problem solving ability and having friend level, dare devilry level increased even in low degree; as far as increasing having object abilities assertiveness level decreased.Also this result was found: the age variable didn?t create any effect on total autonomy and personal autonomy size; physical autonomy created an effect on behalf of 6 age interests at other points sizes; but not created an effect in meaningful at assertiveness ; there was meaningful difference between total social problem solving ability and size on behalf of 6 years old students. At the comparison of age category regarding to answer numbers of the children who participated to the study for stories about taking the objects from others; it was determined that 5 years children mostly included in saying-pro social, 6 years children answers were included in mostly right sharing category; at having friend 5 years children were included in directly enterprise category, the answers of 6 years old children were included in mostly starting speech category.It has been concluded that the gender variable didn?t create an effect on autonomy and personal feature; but there was meaningful difference on behalf of female students at physical autonomy, concerns and other point sizes; but it didn?t create a meaningful degree affect on assertiveness and total social problem solving abilities and sizes.At the comparison of gender and category regarding to answer numbers of the children for stories about taking the objects from others; it was determined that the answers of female children were included in the most just sharing, the answers of the male children were included in most shopping bribe category; at having friend; the female children were mostly beginner for conversation, the answer of male children were included in mostly indirect attempt category.Socio-economic level factor did a meaningful affect on total autonomy , physical autonomy , personal autonomy on behalf of top socio-economic level; but didn?t do a meaningful affect on concerns and other points; among the assertiveness level it did a meaningful affect on behalf of socio-economic level in meaningful degree; did a meaningful affect on behalf of top socio-economic level on social problem solving ability and size in meaningful degree.At the comparison of socio economic level and category regarding to answer numbers of the children for stories about taking the objects from others; it was determined that low socio-economic level children were included in mostly asking question category; the answers of top socio-economic level children were included in mostly just share category; at having friend the answers of low socio-economic level children were included in mostly indirect attempt category, the answers of top socio-economic level children were included in most beginning conversation category.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının özerklik ve atılganlık düzeyleri ile sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeRelation between social problem solving ability and autonomy and assertiveness level at 5-6 years old children who continue to pre-school education
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentÇocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmProblem solving
dc.subject.ytmProblem solving ability
dc.subject.ytmSocial problems
dc.subject.ytmChild development
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmAutonomy
dc.subject.ytmAssertiveness
dc.identifier.yokid347657
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySELÇUK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid234947
dc.description.pages170
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess