Üstün yetenekliliği derecelendirme ölçekleri- Okulöncesi/Aanaokulu Formu (GRS-P)`nun Türkçeye uyarlanması
dc.contributor.advisor | Tepeli, Kezban | |
dc.contributor.author | Alma, Saide | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T14:37:42Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T14:37:42Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/444374 | |
dc.description.abstract | Erken çocukluk döneminde üstün yetenekli bireylerin tanılanmasında çoklu yöntemin bir basamağı olarak kullanılmak üzere `The Gifted Rating Scales- Preschool/Kindergarten Form` (Üstün Yetenekliliği Derecelendirme Ölçekleri- Okulöncesi/ Anaokulu Formu) (GRS-P)'un Türkçe uyarlanması yapılmıştır. Araştırma nicel ve nitel verilerin analiz edildiği karma yöntemle hazırlanmıştır. Çalışmanın nicel bölümünde GRS-P Türkçeye çevrilerek geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. GRS-P her bir çocuk için okulöncesi öğretmenleri tarafından doldurulmuştur. Geçerlik ve güvenirlik çalışması Tokat il merkezinde, okulöncesi eğitime devam eden 4:0-6:11 yaş aralığındaki 363 çocukla gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya Tokat il merkezindeki toplam 12 özel ve resmi okulöncesi eğitim kurumu (anaokulları ve anasınıfı) katılmıştır. GRS-P'nin güvenirliği iç tutarlık ve testin aralıklı tekrarı ölçütlerine göre değerlendirilmiştir. Ölçeğin geçerliliği ise dil geçerliliği, içerik/muhteva geçerliliği, ölçüt ve yapı geçerliği ölçütlerine göre değerlendirilmiştir. Analiz sonucunda GRS-P'nin yüksek güvenirliğe ve geçerliğe sahip bir ölçek olduğu ve çoklu tanılama basamağının bir parçası olarak kullanılabileceği belirlenmiştir.Çalışmanın ikinci aşamasında aileleri tarafından izin verilen, 45 çocuğa Leiter Uluslararası Performans Ölçeği ve Stanford Binet Zekâ Testi (2-16 yaş) uygulanmıştır. Testin uygulanması sonucunda 16 çocuk bu iki testin herhangi birinden 130 ve daha yukarı puan almış ve üstün yetenek potansiyeli olan çocuk olarak tanılanmıştır. Çalışmanın nitel bölümünde, üstün yetenek potansiyeli olan 16 çocuk ev ve sınıf ortamlarındaki davranışlarının değerlendirilmesi amacıyla görüşme ve gözlem teknikleri kullanılmıştır. Görüşme ve gözlem sonucunda araştırmada tanılanan üstün yetenek potansiyeli çocukların özelliklerinin, alan yazında yer alan üstün yetenekli bireylerin özellikleri ile örtüştüğü belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Üstün Yeteneklilik, Üstüm Yetenekliler, Erken ÇocuklukDönemi, Okul Öncesi Çocuklar, Üstün Yetenek Potansiyeli Olan Çocuklar, ÖzelEğitime Muhtaç Çocuklar | |
dc.description.abstract | The Turkish adaptation of the rating scale, `The Gifted Rating Scales- Preschool/Kindergarten Form` (GRS-P), has been applied as a step of the multiple method concerning the identification of the gifted kids in their early childhood. The research has been prepared through the mixed method in which the quantitative and qualitative data have been analyzed. In the quantitative section of the study, GRS-P has been translated in Turkish, then the validity and reliability analyses have been performed. The validity and reliability analyses have been carried out on 363 preschool kids whose ages ranging from 4:0 to 6:11 in Tokat city center. As a result of the analysis, it has been concluded that GRS-P is a scale which has a high reliablity and validity, also it can be used as a part of the identification step. At the second stage of the study, Leiter International Performance Scale and Stanford Binet Intelligence Test (2-16 ages) have been applied. As a result of testing, 16 kids have gotten 130 points and over from any of these two tests and have been identified as potentially gifted kids. In the qualitative section of the study, interviewing and observation techniques have been used in order to evaluate the potentially gifted kids' behaviors in home and classroom environments. As for the final section of the study, the kids who have giftedness potential have been observed in their natural class environment during the application of one-week training program prepared by the researcher.Key Words: Giftedness, Gifted And Talented, Early Childhood, Preschoolers,Potentially Gifted Child, Special Needs Kids, İdentification, Rating Scale. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Üstün yetenekliliği derecelendirme ölçekleri- Okulöncesi/Aanaokulu Formu (GRS-P)`nun Türkçeye uyarlanması | |
dc.title.alternative | Adaptation of the gifted rating scales-preschool / kindergarten form (GRS-P) | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Child-gifted | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Gifted children | |
dc.subject.ytm | Handicapped children who need special education | |
dc.subject.ytm | Early child education | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.identifier.yokid | 10017736 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SELÇUK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 422522 | |
dc.description.pages | 228 | |
dc.publisher.discipline | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bilim Dalı |