İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinde eleştirel düşünme becerilerinin matematik başarısını yordaması
dc.contributor.advisor | Erdoğan, Ahmet | |
dc.contributor.author | Kayagil, Sezin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T14:08:32Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T14:08:32Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/439111 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme beceri düzeylerini ve matematik başarısı, yaş, cinsiyet ve sosyo-ekonomik düzey değişkenlerinin bu düzeyleri ne kadar etkilediğini ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Araştırma tarama modelinde tasarlanmış olup, Ankara ili Yenimahalle ve Çankaya ilçelerinin altı ilköğretim okulunda bulunan 360 yedinci sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ölçme aracı olarak Cornell Eleştirel Düşünme Becerileri Testi-Düzey X(CEDTDX) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır.Araştırma verilerinin analizinde SPSS 11.5 istatistik programı kullanılmıştır. CEDTDX' in tümü ve alt boyutlarına ilişkin değerler ayrı ayrı toplanmış, tüm istatistiksel işlemler toplam puanlar üzerinden yapılmıştır. Elde edilen bulgular için ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. CEDTDX ile bağımsız değişkenler arasındaki ilişki Pearson Korelasyonu ile analiz edilirken, ilişkisel çözümlemede regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre bağımsız değişkenler birlikte CEDTDX toplam puanları ile orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki vermektedir. Ayrıca regresyon katsayılarının anlamlılığına ilişkin t-testi sonuçları incelendiğinde; sadece matematik başarısı, yaş ve kiracı-ev sahibi olma durumu değişkenlerinin CEDTDX toplam puanları üzerinde önemli(anlamlı) bir yordayıcı olduğu görülmektedir. Sonuç olarak; öğrencilerin CEDTDX' ten elde edilen verilere göre eleştirel düşünme beceri düzeylerinin ?yetersiz? olduğu, öğrencilerin eleştirel düşünme beceri düzeylerindeki varyansa matematik başarısı, cinsiyet, yaş ve sosyo-ekonomik düzeyin önemli katkı yaptığı söylenebilir. Öğrencilerin matematik başarısı, yaşı ve kiracı-ev sahibi olma durumunun açıklanan varyansa katkısı büyüktür ve bunların eleştirel düşünme beceri düzeylerinin belirlenmesinde yordayıcı oldukları şeklinde yorumlanabilir. Diğer değişkenler eleştirel düşünme beceri düzeylerindeki varyansa önemli bir katkı getirmemişlerdir. Anahtar Kelimeler: Eleştirel Düşünme Becerisi, Cornell Eleştirel Düşünme Becerileri Testi Düzey X, Matematik Başarısı | |
dc.description.abstract | This study was aimed to find out levels of seventh grade students? critical thinking skills and how mathematics achievement, age, gender and socio-economic level affect these levels. The study was planned as a survey model and the research was actualized on 360 seventh grade students in six primary school in Yenimahalle and Çankaya Region in Ankara. Cornell Critical Thinking Skills Test-Level X(CCTTLX) and Personal Information Form were used in the study.The data were analyzed with the SPSS 11.5 packet program in the setting of computer. Values related to CCTTLX and subdimensions of the test were seperately added and all of the statistical processes were done with total points. Mean and standard deviation were calculated for findings. The correlation of CCTTLX and independent variables was analyzed with Pearson Correlation and it was used regression analyze in relational resolution. The findings showed that correlation of CCTTLX and independent variables is middle level and significant. On the other hand t-test findings related to significance of regression coefficients showed that only mathematics achievement, age and renter-householder situation were significant variables on CCTTLX total points.As a conlusion levels of the seventh grade students? critical thinking skills are ?insufficient? and mathematics achievement, age gender and socio-economic level do important contribution to variance of these levels. Students? mathematics achievement, age and renter-householder situation are important variables for determining levels of their critical thinking skills. Other variables have no impact onKey Words: Critical Thinking Skills, Cornell Critical Thinking Skills Test Level X, Mathematics Achievement | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinde eleştirel düşünme becerilerinin matematik başarısını yordaması | |
dc.title.alternative | Prediction of mathematics achievement by critical thinking skills in seventh grade students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Skill | |
dc.subject.ytm | Success evaluation | |
dc.subject.ytm | Success | |
dc.subject.ytm | Skill acquiring | |
dc.subject.ytm | Mathematics lesson | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.subject.ytm | Mathematics teaching | |
dc.subject.ytm | Thinking | |
dc.subject.ytm | Critical thinking | |
dc.identifier.yokid | 384830 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SELÇUK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 278634 | |
dc.description.pages | 124 | |
dc.publisher.discipline | Matematik Eğitimi Bilim Dalı |