Show simple item record

dc.contributor.advisorArslan, Ahmet Ali
dc.contributor.authorYamaç, Seval
dc.date.accessioned2020-12-29T14:07:21Z
dc.date.available2020-12-29T14:07:21Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/438768
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı masalların kelime öğrenimini olumlu yönde etkileyip etkilemediğini araştırmaktır. Araştırmada aynı zamanda geleneksel kelime öğretim yöntemleri ile masallar yoluyla kelime öğretimi karşılaştırılmıştır.Araştırma için, Konya iline ait 8 adet Türkçe masal derlenip, İngilizceye olabildiğince basitleştirerek çevrilmiştir. Böylece öğrenciler kendi kültürlerine ait aşina oldukları konular üzerinde çalışacakları için daha iyi motive olacaklar ve öğrenme süreci de olumlu yönde etkilenecektir.Araştırma 20 şer kişiden oluşan bir deney diğeri de kontrol grubu olmak üzere 7. sınıf düzeyinde iki sınıfa uygulanmıştır. Deney grubuna hedef kelimeler masallar yoluyla öğretilirken kontrol grubuna ise geleneksel yollarla ana dile çeviri yapılarak öğretilmiştir.Her iki gruba da belli zamanlarda ön test, son test ve hatırlama testleri uygulanarak test verileri SPSS ile analiz edilmiştir. İstatistik sonuçlarında gruplar arasında farklar görülmüştür. Deney grubunun son test ve hatırlama testi kontrol grubuna göre daha olumlu sonuçlar vermiştir.Sonuç olarak, masallar yoluyla kelime öğretiminin geleneksel metoda göre daha başarılı olduğu görülmüştür. Masalların kelime öğretimini büyük ölçüde desteklediği sonucuna varılmıştır.
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate whether folktales affect the vocabulary learning in a positive way or not. Additionally, in the study, vocabulary teaching through folktales and through traditional ways has been compared.For the study, 8 Turkish folk tales belonging to Konya district were compiled and translated into English as simple as possible. In this way, the learners would be better motivated as they would be studying on subjects that belong to their own culture and they are familiar with, so the learning process would be affected positively.The research was applied to two classes of 7th grades each of which consists of 20 students. One of the groups was determined as the experimental group and the other as the control group. While the target words were taught via folk tales to the experimental group, they were taught via traditional methods, translating into the mother tongue, to the control group. At specific periods, pretest, posttest and the retention test were applied to each group and the results of the tests were analyzed through SPSS. According to the statistical results, there are differences between scores of the groups. The post test and the retention test of the experimental group have given more positive results when compared to the control group.Finally, it was concluded that teaching vocabulary through folktales has been more successful than the traditional methods. It was seen that folktales promote vocabulary learning to a great degree.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleContribution of authentic Konya folk tales to vocabulary teaching to 7th grade students: Chumra case
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTales
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmVocabulary teaching
dc.subject.ytmEnglish lessons
dc.subject.ytmEnglish
dc.identifier.yokid370682
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySELÇUK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid264392
dc.description.pages151
dc.publisher.disciplineİngilizce Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess