Öğretmenlerin kariyer hedeflerinin eğitim kurumlarındaki kariyer yönetimi uygulamalarına yansıması üzerine öğretmen algıları
dc.contributor.advisor | Altınok, Vicdan | |
dc.contributor.author | Altunişik, Burcu | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T14:07:11Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T14:07:11Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/438735 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada ilköğretim okulu öğretmenlerinin kariyer hedeflerinin eğitim kurumlarındaki kariyer yönetimi uygulamalarına yansıması üzerine öğretmen algılarını incelemek amaçlanmıştır.Araştırmanın evrenini; 2009?2010 eğitim-öğretim yılında, İstanbul ili Büyükçekmece ilçesi resmi ve özel ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Büyükçekmece İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'nün verilerine göre, 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Büyükçekmece ilçesinde 28 resmi ilköğretim okulunda toplam 881 öğretmen, 9 özel ilköğretim okulunda toplam 547 öğretmen görev yapmaktadır. Araştırmanın örnekleminde ise 282 resmi, 141 özel ilköğretim okulu olmak üzere toplam 423 öğretmen bulunmaktadır. Örneklem oranlı küme örnekleme yoluyla oluşturulmuştur. Büyükçekmece ilçesi resmi ve özel ilköğretim okullarında çalışan her öğretmen bir küme kabul edilmiştir. Örneklem bu kümeler içerisinden, resmi/özel kurum değişkenine göre oranlı bir şekilde hesaplanmıştır.Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Kariyer Hedeflerini Belirleme Ölçeği ve Eğitim Kurumlarında Kariyer Uygulama Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeklerin geçerlik çalışması için faktör analizi yapılmış her iki ölçek de üç faktörlü bulunmuştur. Güvenirlik çalışması için Cronbach Alpha güvenirliğine bakılmıştır. Kariyer Hedeflerini Belirleme ölçeği .93, Eğitim Kurumlarında Kariyer Uygulama Ölçeği ise .95 olarak bulunmuştur. Ayrıca iki ölçeğin alt faktörlerinin de kendi içinde güvenirliğine bakılmıştır.Elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t testi, Anova testi, Scheffe testi ve Tukey HSD testi kullanılmıştır. Veriler p<0.05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir.Yapılan araştırma sonucunda öğretmenlerin kariyer hedeflerini belirleme düzeyleri cinsiyet ve branş değişkenine göre hiçbir alt faktörde anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Hizmet yılı değişkenine göre tüm alt faktörlerde farklılık bulunmuştur. Öğretmenlik mesleğini isteyerek seçip seçmeme değişkenine göre kişisel eğitim ve geliştirme ile kurum yönlendirme ve destek faktörlerinde kariyer hedeflerini belirleme düzeyi anlamlı bir farklılık göstermiştir. Kişisel motivasyon faktöründe ise anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Öğretmenlerin kariyer hedeflerini belirleme düzeyleri çalıştıkları kurum tipi değişkenine göre üç alt faktörde de anlamlı bir farklılık göstermiştir. Ayrıca araştırmada öğretmenlerin eğitim kurumlarındaki kariyer uygulamalarına yönelik algılarının çalıştıkları kurum tipi değişkenine göre üç alt faktörde de anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Kariyer, öğretmenlerin kariyer hedefleri, eğitim kurumlarında kariyer yönetimi. | |
dc.description.abstract | In this study, it has been aimed to study the teachers? perceptions of reflection of career objectives of primary school teachers who work at state and private primary schools in Büyükçekmece, district of Istanbul on career applications at educational institutions.The population of the study consists of teachers who work at state and private schools in the Büyükçekmece district of Istanbul in the academic year of 2009-2010. According to the data from District National Education Directorate of Büyükçekmece, in the academic year of 2009-2010 in Büyükçekmece district, totally 881 teachers work in 28 state primary schools and totally 547 teachers in 9 private primary schools. The sample consists of 282 teachers from state primary schools and 141 from private primary schools, in sum 423 teachers. Sample is formed through the proportional cluster sampling method. Each teacher who works at the state and private primary schools is considered as a cluster. The sample is calculated proportionally through these clusters considering the variable of state/private institution.Scale of Setting Career Objectives and Scale of Career Application at Educational Institutions which is evolved by the researcher is used for data collection. Both scales on which factor analysis is done to study the validity scored as three factorials. The reliability of Cronbach Alpha is chosen for reliability study. Scale of Setting Career Objectives is scored as .93, of Career Application at Educational Institutions is scored as .95. Besides, each factor within is evaluated in terms of reliability.Collected data is analyzed through SPSS program. Frequency, percentage, arithmetic mean, t test, Anova test, Scheffe test and Tukey HSD test are used in data analysis. Data is tested at the p<0.05 signifance level.At the end of the study, the level of setting the career objectives does not show significant discrepancies in any sub factor according gender and branch variants. Discrepancy between all the sub factors is found according to year of service variant. According to the variant of choosing being a teacher readily and choosing against the will, personal education and development, the level of setting career objectives at institute guidance and support factors show significant discrepancy. It does not show significant discrepancy in personal motivation factor. Teachers? level of setting career objectives shows significant discrepancy in three sub factors according to the variant of institution type where teachers work. Furthermore, in the study, teachers? perception of career applications in educational institutions shows significant discrepancy in three sub factors according to the variant of institution type.Key words: Career, teachers? career objectives, career management in educational institutions | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin kariyer hedeflerinin eğitim kurumlarındaki kariyer yönetimi uygulamalarına yansıması üzerine öğretmen algıları | |
dc.title.alternative | The teacher perceptions about career aims of teachers at reflections to career management applications in the education institutions | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Eko. Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Career | |
dc.subject.ytm | Career management | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Teacher perception | |
dc.subject.ytm | Career planning | |
dc.identifier.yokid | 371304 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SELÇUK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 264389 | |
dc.description.pages | 137 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Denetimi ve Planlaması Bilim Dalı |