Show simple item record

dc.contributor.advisorYıldırım, Atila
dc.contributor.authorUygur, Mevlüt
dc.date.accessioned2020-12-29T14:07:06Z
dc.date.available2020-12-29T14:07:06Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/438711
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu yöneticilerinin kültürel liderlikrollerini gerçekleştirme düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişkiyibelirlemektir. Araştırmanın örneklemini 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Konya ilimerkez ilçelerinde bulunan resmi ilköğretim okullarında görev yapan ve rastlantısalörneklem yoluyla seçilmiş okul yöneticileri ve öğretmenler oluşturmaktadır.İlişkisel tarama yöntemi kullanılan araştırmada veriler, Yıldırım (2001)tarafından geliştirilen ?Kültürel Liderlik Ölçeği? ve Balay (2000) tarafından geliştirilen?Örgütsel Bağlılık Ölçeği? yardımıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde,aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü varyans analizi, Tukey HSD,Mann-Whitney- U testi, Kruskal-Wallis- H testi ve korelasyon analizi kullanılmıştır.Elde edilen bulgulara göre, ilköğretim okulu yöneticilerinin kültürel liderlikrollerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin, yönetici ve öğretmen görüşleri arasındafarklılıklar olduğu belirlenmiştir. İlköğretim okulu yöneticilerinin kültürel liderlikrollerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin yönetici görüşleri arasında meslekikıdemlerine göre anlamlı farklar olduğu, cinsiyet, branş, öğrenim durumları ve yaşlarınagöre anlamlı farklar bulunamamıştır. İlköğretim okulu yöneticilerinin kültürel liderlikrollerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin öğretmen görüşleri arasında cinsiyet, meslekikıdem, branş, öğrenim durumları ve yaşlarına göre anlamlı farklar bulunamamıştır.Öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları, içselleştirme boyutunda en yüksek, bunakarşın uyum boyutunda ise en düşük olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin örgütselbağlılığına ilişkin görüşleri, mesleki kıdem ve yaşlarına göre anlamlı farklarbulunurken; cinsiyet, branş ve öğrenim durumları ile örgütsel bağlılık alt boyutlarıarasında anlamlı farklar bulunamamıştır.İlköğretim okulu yöneticilerinin kültürel liderlik rollerini gerçekleştirmedüzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığının uyum, özdeşleşme ve içselleştirme altboyutlarına ilişkin öğretmenlerin algıları arasında anlamlı bir ilişkinin bulunduğubelirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Kültürel Liderlik, Örgütsel Bağlılık.
dc.description.abstractThe aim of this research is to investigate the relationship between realizationlevel of cultural leadership roles of primary school administrators and organizationalcommitment of the teachers. The samples of research is constituted by the randomlyselected administrators and the teachers working at state primary schools in the centraldistricts of Konya province in 2009-2010 school year.The data in which relational searching model is used was collected from the?Cultural Leadership Scale? developed by Yıldırım (2001) and ?OrganizationalCommitment Scale? developed by Balay (2000). For the analysis of the data frequency,percentage, arithmetic mean, standart deviation, t test, one way ANOVA, Tukey HSDtest, Mann- Whitney- U test, Kruskal- Wallis -H test and Pearson correlation were used.According to the results, there are differences between teachers andadministrators view of understanding about realization level of cultural leadership rolesof primary school administrators. In realization level of cultural leadership roles ofprimary school administrators, there are differences for the primary schooladministrators in the point of job seniority but no major differences in the matter ofgender, branch, education and age. The data from teachers indicates that the realizationlevels of cultural leadership roles of primany scholl administrators don?t vary gender,seniority, branch, education and age.Teachers have the internalization dimension of organizational commitment isthe highest on the other hand the compliance dimension of organizational commitmentis the lowest. The perceptions of teachers in sub-dimensions of organizationalcommitment were differentiated according to their senioritys and ages. Moreover, theopinions of teachers in sub- dimension of organizational commitment were notdifferentiated on base of their genders, branchs, educations.There is a significant relationship between the realization level of culturalleadership roles of primary school administrators and compliance, identification andinternalization dimension of organizational commitment of the teachers according toteachers ideas.Key Words: Cultural Leadership, Organizational Commitment.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim okulu yöneticilerinin kültürel liderlik rollerini gerçekleştirme düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between realization level of cultural leadership roles of primary school administrators and organizational commitment of the teachers.
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmLeadership
dc.subject.ytmCultural leadership
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmPrimary education teachers
dc.subject.ytmOrganizational commitment
dc.identifier.yokid369995
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySELÇUK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid264396
dc.description.pages138
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess