Show simple item record

dc.contributor.advisorYeginoğlu, Gülay
dc.contributor.authorAksoy, Murşit
dc.date.accessioned2020-12-29T14:06:58Z
dc.date.available2020-12-29T14:06:58Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/438672
dc.description.abstractBu çalışmada Trabzon il merkezine bağlı köy okulları ve il merkezinde bulunan okullarda eğitim gören 10 yaşındaki çocukların antropometrik ölçümlerinin karşılaştırılması sonucunda elde edilen verilerin istatistiksel işlemler yardımıyla yorumlanarak fiziksel gelişim farklılıklarının incelenmesi ve antropometrik ölçümler kullanılarak öğrencilerin somatotip yapılarının sınıflandırılması hedeflenmiştir.Bu çalışma Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Anatomi Anabilim Dalı bünyesinde yapılmıştır. Çalışma, kırsal ve kentsel bölge okul ayrımı Trabzon il milli eğitim müdürlüğü istatistik şubesi verilerine göre sınıflandırılmış okullarda, 10 yaşında ve ilköğretim 4.kademede eğitim gören toplam 151 (73 erkek ? 78 kız) gönüllü öğrenci üzerinde 2009-2010 eğitim-öğretim yılında yapılmıştır. Bunlardan 49'u köy (24 erkek - 25 kız) ve 102'si şehir (49 erkek - 53 kız) okullarında öğrenim gören öğrencilerdir.Çalışmamızda kırsal ve kentsel bölge arasında hem eğitim düzeyleri hem de ekonomik gelirleri bakımından farklılıklar olduğu görülmüştür. Erkek bireylerde fiziksel ölçümlerde istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmazken kız gurubunda yerleşim yerlerine göre kilo, vücut kitle indeksi, biiliac genişlik, femur epikondüler genişlik ve endomorfi değerleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar görülmüştür.Anahtar Sözcükler: Antropometri, Çocuk Gelişimi, Fiziksel Gelişim, Kırsal Bölge, Kentsel Bölge, Somatotipler
dc.description.abstractThrough this research it is aimed to classify the somatotypes of students by using anthropometric measurements and to scrutinize the differences in physical developments by interpreting the data obtained by comparing the anthropometric measurements of ten-year-old children studying at schools which are in the city center and in villages close to city center of Trabzon, with the help of statistical calculations.This study has been carried with Department Of Anatomy, Institute Of Medical Sciences, Karadeniz Technical University. This study has been carried out on 151 (73 boys ? 78 girls) volunteered students who are at the age of 10 and studying in fourth grade primary school in rural and urban schools which were categorized as they are so according to statistical department of provincial directorate for national education of Trabzon in 2009-2010 academic year. They are those students that 49 (24 boys ? 25 girls) of which are studying at village schools and 102 (49 boys ? 53 girls) of which are studying at city schools.It has been observed in our study that there are differences in terms of both economic income and education level between rural and urban areas. Whereas there are no remarkable differences statistically among physical measurements of male group, It has been observed that there are statistically respectable differences between endomorphy, femur epicondylar breadth, biiliac width, body mass index and weight figures of girl group according to residential areas.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAnatomitr_TR
dc.subjectAnatomyen_US
dc.titleTrabzon il merkezi kırsal ve kentsel bölge 4. kademe ilköğretim öğrencilerinin gelişiminin bazı antropometrik ölçümler kullanılarak karşılaştırılması ve somatotiplerinin sınıflandırılması
dc.title.alternativeComparison of the development of fourth grade primary school students living in rural and urban areas of the central province of trabzon using some anthropometric measurements and classifications of somatotype
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentAnatomi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAnthropometry
dc.subject.ytmChild development
dc.subject.ytmRural region
dc.subject.ytmUrban areas
dc.subject.ytmSomatotypes
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmTrabzon
dc.subject.ytmGrowth
dc.identifier.yokid430983
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid341954
dc.description.pages93
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess