Show simple item record

dc.contributor.advisorÜre, Ömer
dc.contributor.authorÖzteke, Hatice İrem
dc.date.accessioned2020-12-29T14:05:45Z
dc.date.available2020-12-29T14:05:45Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/438336
dc.description.abstractBu araştırmada ilköğretimde çalışan psikolojik danışmanların sosyal karşılaştırma ve öz-bilinç düzeyleri ile öz-yeterlik inançları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2010-2011 Eğitim-Öğretim yılında Konya ili merkez ve ilçelerindeki ilköğretim okullarında görev yapan toplam 204 psikolojik danışman oluşturmaktadır.Araştırmaya katılan psikolojik danışmanlarının bazı kişisel bilgileri için ?Kişisel Bilgi Formu?, sosyal karşılaştırma düzeylerini belirlemek için ?Sosyal Karşılaştırma Ölçeği?, öz-bilinç düzeylerini belirlemek için ?Öz-Bilinç Ölçeği? ve öz-yeterlik inançlarını belirlemek için ?İlköğretim Psikolojik Danışmanı Öz-Yeterlik Ölçeği? internet üzerinden ?Survey Monkey? adı verilen veri toplama yöntemi aracılığıyla uygulanmıştır. Verilerin analizinde, t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve çoklu regresyon yöntemleri kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonucu elde edilen F değerinin anlamlı bulunduğu durumlarda farkın kaynağını saptamak amacıyla tukey HSD uygulanmıştır. Veriler .05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir.Araştırma sonuçlarına göre; ilköğretimde çalışan psikolojik danışmanların sosyal karşılaştırma ve öz-bilinç düzeyleri ile öz-yeterlik inançları cinsiyete ve öğrenim durumuna göre farklılaşmamaktadır. Öz-bilincin alt boyutu olan içsel öz-farkındalık düzeyleri görev yerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. İlçe-kasabada çalışan ilköğretim psikolojik danışmanlarının içsel öz-farkındalık düzeyleri ilde çalışan ilköğretim psikolojik danışmanlarına göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Öz-yeterlik boyutunun bir alt boyutu olan müşavirlik görev yapılan yere göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. İlçe-kasabadaki ilköğretim okullarında çalışan psikolojik danışmanların müşavirliğe yönelik öz-yeterlik inançları il merkezindeki ilköğretim okullarında çalışan psikolojik danışmanlara göre anlamlı düzeyde yüksektir. İlköğretimde çalışan psikolojik danışmanların sosyal karşılaştırma düzeyleri deneyime göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. 11 yıl ve üzeri deneyime sahip psikolojik danışmanların sosyal karşılaştırma düzeyleri stajyer psikolojik danışmanlardan anlamlı düzeyde yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca öz-bilincin alt boyutlarından kendini düşünme, içsel öz-farkındalık, stil bilinçliliği, görünüm bilinçliliği ve sosyal anksiyete ile Öz-yeterliğin alt boyutları olan koordinasyon ve müşavirlik deneyime göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. 1-10 yıl görev yapan ilköğretim psikolojik danışmanlarının bu boyutlardaki düzeyleri 11 ve üzeri yıl görev yapan ilköğretim psikolojik danışmanlarından anlamlı düzeyde yüksektir. Yapılan çoklu regresyon analizinde; içsel öz-farkındalık ile içsel öz-farkındalık ve görünüm bilinçliliği koordinasyona yönelik öz-yeterliğin önemli bir yordayıcısı olarak bulunmuştur. Sosyal anksiyete ile sosyal anksiyete ve görünüm bilinçliliği müşavirliğe yönelik öz-yeterliğin önemli bir yordayıcısı olarak bulunmuştur. Ayrıca içsel öz-farkındalık psikolojik danışmaya ilişkin öz-yeterlik inancının önemli bir yordayıcısı olarak bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Sosyal Karşılaştırma, Öz-bilinç, İlköğretim Psikolojik Danışmanı, Psikolojik Danışman Öz-Yeterlik İnancı.
dc.description.abstractIn this study, the relationship between the elementary school counselor?s social comparison, self consciousness levels and counselor self-efficacy have been examined. The participants of the study are 204 elementary school counselors who works in elemantary schools in the centre of Konya and its countryside.In the study, for the personal information of counselors it has been used `Personal Information Form?. Moreover, to determine the counselors? social comparison levels `Social Comparison Scale? and to determine the counselors? self-consciousness levels `Self-Consciousness Scale? have been used. `Elementary School Counselor Self-Efficacy Scale? has been applied to the elemantary school counselors for their self-efficacy beliefs. The counselors filled the scales via `Survey Monkey? method which can be answered on the internet. t test, one way-ANOVA and multiple regression anlysis were used to anlyze data. The source of the differences were tested with employing Tukey HSD test. The signifiance level is determined as 0.05.According to the results of the study; the social comparison, self-consciousness levels and self-efficacy beliefs of elementary school counselors were not differentiated in accordance with gender and education level. Internal state awareness ?the subscale of self-consciousness- is differentiated in accordance with the place of duty. The level of internal state awareness of the elementary school counselors who work in countryside of region was higher than the ones who work in the city centre. Consultation ?the subscale of counselor self-efficacy- was differentiated according to place of duty. The self efficacy beliefs concerning consultation of elementary school counselors who work in countryside was higher than the ones who work in city centre. The social comparison levels of counselors was differentiated according to the experience. The social comparison level of the counselors who have 11 years and more experience was higher than the ones who are traniee. Furthermore, self-reflectiveness, internal state awareness, body consciousness, style consciousness, social anxiety ?the subscales of self consciousness- and coordination, consultation ?the subscales of counselor self-efficacy- were differentiated in accordance with experience. In all of the subscales, the self-consciousness levels and self-efficacy beliefs of counselors who have 1-10 years of experience were higher than the ones who have 11 years and more experience. In the multiple regression anlysis, it has been founded that internal state awareness and body consciousness were significant predictors of the counselor self ?efficacy corcerning with coordination. Moreover, internal state awareness were significant predictor of counselor self-efficacy concerning with counseling. Besides, social anxiety and body consciousness were significant predictors of counselor self-efficacy corcerning with consultation.Key Words: Social Comparison, Self-Consciousness, Elementary School Counselor, Elementary School Counselor Self-Efficacy.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim okullarında çalışan psikolojik danışmanların sosyal karşılaştırma ve öz-bilinç düzeyleri ile psikolojik danışman öz-yeterlik inancı arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeThe investigation of the relationship between the social comparison and self-consciousness levels of elementary school counselors and psychological counselor self-efficacy beliefs
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmConsultants
dc.subject.ytmPrimary education
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmPsychological consulting
dc.subject.ytmConsciousness
dc.subject.ytmSelf-consciousness
dc.subject.ytmSelf-efficacy belief
dc.subject.ytmSelf-efficacy
dc.subject.ytmSocial comparison
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmSelf-awarenes compatance
dc.subject.ytmPsychological counseling
dc.identifier.yokid408054
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySELÇUK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid280635
dc.description.pages141
dc.publisher.disciplinePsikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess