Show simple item record

dc.contributor.advisorIzgar, Hüseyin
dc.contributor.authorLevent, Başak
dc.date.accessioned2020-12-29T14:05:25Z
dc.date.available2020-12-29T14:05:25Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/438244
dc.description.abstractAraştırmada, ilköğretim okulunda çalışan sınıf öğretmenlerinin kişilik özellikleri ile iletişim becerilerinin yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, mesleki çalışma süresi ve iletişim hakkında eğitim alma durumu gibi bağımsız değişkenlere göre anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığının ortaya çıkartılması amaçlanmıştır.Araştırmanın genel evrenini Konya ili, Merkez Selçuklu ilçesindeki sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu, Konya ili, Merkez Selçuklu ilçesindeki 60 okuldaki, 600 sınıf öğretmeni arasından tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 590 sınıf öğretmeni oluşturmuştur.Araştırma sınıf öğretmenlerine uygulanan, kişisel bilgi formu, öğretmen iletişim becerileri değerlendirme ölçeği (Çetinkanat,1998) ve sıfat tarama listesi (Savran,1996) kullanılarak elde edilen verilerle yürütülmüştür.Verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmış değerlerin bulunmasında SPSS 16.0 istatistik paket program kullanılmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiği için guruplar arasındaki farklılığın tespiti için bağımsız guruplarda t testi, ANOVA testi ve Tukey testi kullanılmıştır. Kişilik özellikleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişki ise pearson korelasyon testi ile test edilmiştir. Bu çalışmada hata düzeyi 0.05 olarak alınmıştır.Araştırmada, sınıf öğretmenlerinin iletişim becerilerinin alt boyutlarından empati ile kişilik özelliklerin alt boyutlarından; başarma, başatlık, sebat, düzen, duyguları anlama, şefkat gösterme, yakınlık, sosyal enerji, gösteriş, kendini suçlama, danışmaya hazır oluş, öz güven, kişisel uyum ve öz doyum arasında pozitif yönde ilişki bulunmuştur.Sınıf öğretmenlerinin iletişim becerilerinin alt boyutlarından saydamlık ile kişilik özelliklerin alt boyutlarından; başatlık, şefkat gösterme, yakınlık, sosyal enerji, gösteriş, ilgi görme, kendini suçlama, danışmaya hazır oluş, öz güven, kişisel uyum ve öz doyum arasında pozitif yönde ilişki bulunmuştur.Sınıf öğretmenlerinin iletişim becerilerinin alt boyutlarından eşitlik ile kişilik özelliklerin alt boyutlarından; başarma, başatlık, sebat, duyguları anlama, şefkat gösterme, yakınlık, sosyal enerji, gösteriş, saldırganlık, kendini suçlama, danışmaya hazır oluş, öz güven, kişisel uyum ve öz doyum arasında pozitif yönde ilişki bulunmuştur.Sınıf öğretmenlerinin iletişim becerilerinin alt boyutlarından etkililik ile kişilik özelliklerin alt boyutlarından; başarma, başatlık, sosyal enerji, gösteriş, kendini suçlama, öz güven, öz doyum ve yaratıcılık arasında pozitif yönde ilişki bulunmuştur.Sınıf öğretmenlerinin iletişim becerilerinin alt boyutlarından yeterlilik ile kişilik özelliklerin alt boyutlarından; başatlık, duyguları anlama, yakınlık, gösteriş, kendini suçlama, öz güven, öz doyum ve erkeksi özellikler arasında pozitif yönde ilişki bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Kişilik, İletişim Beceriler
dc.description.abstractIn this research, to find out whether characteristics and communication skill perceptions of classroom teachers who work in primary school vary or not according to independent variables such as age, sex, marital status, education status, time of occupational working and being educated about communication at a meaningful level is targeted.The general universe of this research is consisted of classroom teachers who work in central Selçuklu district in Konya city. Sampling group of the research is consisted of teachers who are chosen by means of random sample among 590 classroom teachers in 60 schools in central Selçuklu district in Konya city.This research has been carried out with data gathered by using personal information form, measure of valuation on teacher?s communication skills (Çetinkanat,1998) and adjective cross hatching list (Savran,1996)SPSS 16.0 statistical package programme is used in order to evaluate the data and to find calculated values.. Because of the fact that the data show normal distribution, in order to determine the difference between groups, T test, ANOVA test and Tukey tests are used for independent groups. The relation between personality characteristics and communication skills is tested by pearson correlation. Error rate is considered as 0.05 in this research.Positive relation has been found between empathy that is subsection of communication skills of classroom teachers and subsections of personality characteristics such as success, dominance, determination, organization, understanding of emotions, show kindness, warmth, social energy, magnificence, self accusation, being ready for consultation, self-confidence, personal consistency and self-satisfaction.Positive relation has been found between transparency that is subsection of communication skills of classroom teachers and subsections of personality characteristics such as dominance, show kindness, warmth, social energy, magnificence, attracting attention, self accusation, being ready for consultation, self-confidence, personal consistency and self-satisfaction.Positive relation has been found between equality that is subsection of communication skills of classroom teachers and subsections of personality characteristics such as success, dominance, determination, understanding of emotions, show kindness, warmth, social energy, magnificence, aggressiveness, self accusation, being ready for consultation, self-confidence, personal consistency and self-satisfaction.Positive relation has been found between effectiveness that is subsection of communication skills of classroom teachers and subsections of personality characteristics such as success, dominance, determination, social energy, magnificence, self accusation, self-confidence, self-satisfaction and creativity.Positive relation has been found between efficiency that is subsection of communication skills of classroom teachers and subsections of personality characteristics such as dominance, understanding of emotions, warmth, magnificence, self accusation, self-confidence, self-satisfaction and masculine characteristics.Key words: Personality, Communication skillsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSınıf öğretmenlerinin kişilik özelliklerinin iletişim becerilerine etkisi
dc.title.alternativeMajor field of educational sciences department of psychological counseling and guidance
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmClass teachers
dc.subject.ytmPersonality
dc.subject.ytmPersonality traits
dc.subject.ytmSkill
dc.subject.ytmAnova test
dc.subject.ytmCommunication
dc.subject.ytmCommunication skill
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.identifier.yokid416600
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySELÇUK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid294163
dc.description.pages257
dc.publisher.disciplinePsikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess