Lise öğrencilerinde kaygı ve stresin yordayıcısı olarak kariyer kararı yetkinlik beklentisi
dc.contributor.advisor | Yalçın, Süleyman Barbaros | |
dc.contributor.author | Atilgan, Selin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T14:04:56Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T14:04:56Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2019-02-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/438119 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın temel amacı; lise öğrencilerinde kaygı ve stresin yordayıcısı olarak kariyer kararı yetkinlik beklentisi ile arasında anlamlı bir ilişki ortaya koymaktır.Bu araştırma, genel tarama modelinin bir alt türü olan `İlişkisel tarama` türünde bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında Kastamonu Merkez Lisesi, Kastamonu Endüstri Lisesi, Kastamonu Fen Lisesi, Kastamonu Mustafa Kaya Anadolu Lisesi, Kastamonu Göl Anadolu Lisesi, Kastamonu Sağlık Meslek Lisesi ve Kastamonu İmam Hatip Lisesi öğrencileri arasından tesadüfi olarak seçilmiş 352 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada, öğrencilerin bazı kişisel özelliklerini belirleyebilmek için araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu`, kariyer kararı yetkinlik beklentilerini belirlemek amacıyla `Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi Ölçeği Kısa Formu(KKYBÖ-KF)` ve kaygılarını ölçmek amacıyla `Kaygı Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırma kapsamında Problem çözme ile durumluk kaygı puanı arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Problem çözme, kendini doğru bir şekilde değerlendirme, meslekler hakkında bilgi toplama, hedef belirleme, plan yapma ve kariyer kararı yetkinlik beklentisi ile algılanan stres alt ölçeği Yetersiz Özyeterlilik Algısı puanı arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Sürekli Kaygı ile Stres/ Rahatsızlık Algısı puanı arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Çalışmanın temel amacı kapsamında elde edilen veriler literatür ışığında değerlendirilmiştir. Sonraki çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur. | |
dc.description.abstract | Aim of the this study is that examine relationship between decision making and compatence expectation which based on anxiety and stress.This study is subtype of general screening model which is relational search. Research' sampling occured randomly choosen with 352 students in Kastamonu Central High School, Kastamonu Industrial High School, Kastamonu Science High School, Kastamonu Mustafa Kaya Anatolian High School, Kastamonu Lake Anatolian High School, Kastamonu Health Vocational High School and Kastamonu Imam Hatip High School in 2017-2018 education term. Informed consesnt form has created to gain information from students, Career Decision Compatence Expectation Scale Short Form has created to determine career decision compatence expectation, Anxiety Scale has crated to measure anxiety. Within the scope of the study, there is a significant positive correlation between problem solving and state anxiety scores. There is a significant negative correlation between perceived stress subscale and inadequate self-efficacy perception score, as well as problem solving, self-evaluation, profiling, goal setting, planning and career decision competence. There is a significant positive correlation between Perceived Anxiety and Stress / Discomfort Score.Datas obtained within the scope of the main purpose of the study were evaluated in the light of the literature. Suggestions have been made for further studies. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Lise öğrencilerinde kaygı ve stresin yordayıcısı olarak kariyer kararı yetkinlik beklentisi | |
dc.title.alternative | Career decision competence expectancy of prediction of anxiety and stress in high school students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-02-19 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Anxiety | |
dc.subject.ytm | Stress | |
dc.subject.ytm | Career | |
dc.subject.ytm | Career decision making difficulties | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Expectations | |
dc.subject.ytm | Competence | |
dc.subject.ytm | Student expectations | |
dc.subject.ytm | Career expectation | |
dc.identifier.yokid | 10163081 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SELÇUK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 498900 | |
dc.description.pages | 74 | |
dc.publisher.discipline | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı |