Show simple item record

dc.contributor.advisorKorucu, Ağah Tuğrul
dc.contributor.authorDoğanç, Engin
dc.date.accessioned2020-12-29T14:04:37Z
dc.date.available2020-12-29T14:04:37Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-10-16
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/438031
dc.description.abstractYaşamın vazgeçilmezi olan İnternet'in kullanımının ve etkisinin artması kolaylıklarla birlikte birçok tehdidi de beraberinde getirmiştir. Bu anlamda kişilerin olası sakıncalardan korunması ve İnternet'i güvenli olarak kullanabilmesi önem kazanmıştır. Öğretmenlerin toplumu şekillendirdiği ve yönlendirdiği göz önüne alındığında ilk olarak onların İnternet'i güvenli kullanmasını sağlamanın önemli bir role sahip olduğu görülmektedir. İnternet'in güvenli kullanımında ise en önemli iki faktör öz yeterlilik ve algıdır. Bu araştırmanın amacı da Öğretmen Adaylarının Güvenli İnternet Kullanımı Öz-Yeterlik ve Algılarını belirlemeye yönelik bir ölçek uyarlamaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Necmettin Erbakan üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan 1179 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler katılımcılardan demografik veri formu ve Türkçe diline çevrilmiş olan ölçek sayesinde toplanmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda şu sonuçlar elde edilmiştir: Temel bileşenler analizi ve Varimax dik döndürme tekniği ile madde yükü düşük veya binişik olan 5 madde belirlenmiş ve bu maddeler ölçekten çıkartılmıştır. 30 madde ve dört faktörden oluşan bu ölçeğin KMO değeri= 0,957; Bartlett testi değeri ise χ2= 34287,486; sd=435 (p= ,000) olarak bulunmuştur. Bu ölçeğin toplam varyans yüzdesi ise % 54,19 olarak bulunurken, doğrulayıcı faktör analizi sonucunda uyum iyiliği değerleri χ2(sd=435, N=1179)= 34287,486, p<.000 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca RMSEA= 0,073, S-RMR= 0,080, GFI= 0,93, CFI= 0,93, RMR=0,011, AGFI= 0,91, NFI= 0,97ve IFI= 0,97 olarak bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin genel olarak ayırt ediciliğinin yüksek olduğu bulunmuş, ölçeğin Cronbach's Alpha güvenirlik katsayısı ise α=,952 olarak belirlenmiştir. 9 hafta sonra 30 maddelik ölçeğin tekrar uygulanması ile test-tekrar test arasındaki korelasyonun 0,97 olarak bulunması ise ölçeğin kararlılık düzeyinin oldukça yüksek olduğunu ortaya koymuştur.
dc.description.abstractIncreasing use and impact of the Internet, which is indispensable of life, has brought along many threats along with conveniences. In this sense, it is important to protect people from possible drawbacks and to use the Internet safely. Considering that teachers shape and direct society, firstly, it is seen that ensuring that they use the Internet safely has an important role. The two most important factors in the safe use of the Internet are self-sufficiency and perception.The aim of this study is to adapt a scale to determine the Self-Efficacy and Perceptions of Pre-Service Teachers Using Secure Internet. The study group of the study consists of 1179 university students studying at Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education at Necmettin Erbakan University. The data were collected from the participants through the demographic data form and the scale translated into Turkish.As a result of the findings, the following results were obtained: Analysis of the principal components and the Varimax vertical rotation technique identified 5 items with low or overlapping material load and these items were removed from the scale. The scale was composed of 30 items and four factors. KMO value of this scale = 0.957 and Bartlett test value χ2= 34287,486; sd=435 (p= ,000). The total variance percentage of this scale was found to be 54.19%. As a result of confirmatory factor analysis, goodness of fit values were calculated as χ2(sd=435, N=1179)= 34287,486, p<.000. In addition, RMSEA = 0,073, , S-RMR= 0,080, GFI= 0,93, CFI= 0,93, RMR=0,011, AGFI= 0,91, NFI= 0,97ve IFI= 0,97 was found. The scale was found to be high in general. The Cronbach's Alpha reliability coefficient of the scale was determined as α=,952. After 9 weeks, the correlation between the re-application of the 30-item scale and the test-retest was 0.97, indicating that the stability of the scale was very high.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmen adayları için güvenli internet kullanımı öz-yeterlik ve algı ölçeği: Ölçek uyarlama çalışması
dc.title.alternativeUse of safe internet self-efficacy and perception scale for pre-service teachers: Scale adaptation study
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-16
dc.contributor.departmentBilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10261059
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySELÇUK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid569140
dc.description.pages120
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess