Show simple item record

dc.contributor.advisorBaygın, Özgül
dc.contributor.authorBaltaci, Ezgi
dc.date.accessioned2020-12-29T14:02:26Z
dc.date.available2020-12-29T14:02:26Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-10-31
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/437547
dc.description.abstractErken çocukluk çağı çürüklerini önlemek için çocuklar ve ailelerin bu konu hakkında bilgilendirilmesi ve eğitilmesi, uygun ağız hijyeni ve beslenme alışkanlıklarının kazandırılması gereklidir. Öğretmenler; ağız ve diş sağlığı hakkında yeterli bilgi ve davranışlara sahip olurlarsa, okul temelli dental eğitimde rol alarak, aynı anda çok sayıda çocuk ve ebeveyne ulaşabilirler ve onları ağız hastalıkları ve hijyen alışkanlıkları konusunda eğitebilirler. Bu çalışmanın amacı Trabzon Merkez ilçesindeki okul öncesi öğretmenlerin ağız ve diş sağlığı hakkındaki bilgi, tutum ve davranışlarını değerlendirerek eksik veya yanlış bilinen konuları saptamaktır. Çalışmada Trabzon Merkez ilçesine bağlı ana sınıfı ve anaokullarına gidilerek toplamda 226 okul öncesi öğretmenine çocukların ağız ve diş sağlığı hakkında bilgi, tutum ve davranışlarını değerlendiren anket uygulaması yapıldı. Buna göre öğretmenlerin sadece %29,8'inin daha önce ağız ve diş sağlığı ile ilgili eğitim aldığı tespit edildi. Öğretmenlerin %83'ünün diş çürüğünü önlemek için düzenli diş hekimi ziyaretinin daha etkili bir yöntem olduğunu düşündüğü, ancak düzenli aralıklarda diş hekimine gidenlerin oranının %13,2 olduğu saptandı. Fluoridin diş minesini güçlendirdiğini düşünenlerin oranı %65,8 olarak bulgulandı. Çalıştıkları okullarda ağız ve diş sağlığı ile ilgili çalışmalar olan öğretmenlerin oranı %35,1 olarak belirlendi. Öğretmenlerin %74,6'sı ileride çocuklarda ağız ve diş sağlığı ile ilgili eğitim verildiğinde katılmak isteyeceğini belirtti. Bu çalışma sonucunda koruyucu uygulamalar, ağız yaralanmaları ve ağız hijyeni alışkanlıkları konusunda bilgi eksiklikleri tespit edildi. Süt dişlerinin önemi, tedavi edilebilirliği, çocuklarda ilk diş temizliği ve diş hekimi ziyaretleri, çocuklarda fluorlu diş macunu kullanımı konusunda, ağız hijyeni ile doğru davranışlar ile ilgili uygun bir dental eğitim programı hazırlanarak okul öncesi öğretmenlerine lisans düzeyinden başlayarak belirli aralıklarla tekrarlanması tavsiye edilmektedir. Dental eğitimin okul müfredatında daha etkili bir hale getirilmesinin EÇÇ'yle mücadelede daha faydalı olacağı kanısındayız.
dc.description.abstractEarly childood caries is a complex disease that whole-population approches and parental education is needed for prevention. Behavioral changes in daily oral practices and the parental knowledge and awareness of children's oral health can be built up by effective dental education. Pre-school teachers may be used as oral health educators if they have a good knowledge, attitude and practice of oral health. They have the oppurtunity of reaching the large number of children at the same time and the chance of communication with the parents thereby can play important role in the implementation of oral health education and preventive programs. The aim of this study to determine levels of knowledge, attitude and practices about children's oral health among pre-school teachers in Trabzon city, Turkey. The study was carried out on 226 pre-school teachers in Trabzon, using self-administered questionnaire. The result revealed that the teachers involved in this study generally had positive attitude to oral health. Only 29,8% of the respondants had a dental education before. Although about 83% of teachers said regular visits to dentist is effective for caries prevention, only 13,2% of teachers said going to regular visits to dentist. About 65,8% of teachers agreed fluoride strengthens enamel of tooth. 35,1% of teachers said there are activities about oral health in schools they work. About 74,6% of teachers said they would want to participate if there will be a dental education about children's oral health in the future. The results revealed teachers had poor knowledge about the importance of deciduous dentition, treatment necessities of deciduous dentition, when the first tooth brushing should start and the first dental visit should be done in children, how to use toothpaste contains fluoride in children and proper oral health behaviours. Oral health education must be a part of pre-school teachers curriculum as a part of national health care program on a regular basis. School-based dental education shoul be improved by further studies.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDiş Hekimliğitr_TR
dc.subjectDentistryen_US
dc.titleTrabzon merkez ilçesindeki okul öncesi eğitimcilerin ağız ve diş sağlığı hakkındaki bilgi, tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi
dc.title.alternativeDental health knowledge, attitude and behaviour of preschool teachers in Trabzon
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2019-10-31
dc.contributor.departmentPedodonti Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTrabzon
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmPreschool teachers
dc.subject.ytmMouth
dc.subject.ytmMouth diseases
dc.subject.ytmOral health
dc.subject.ytmOral hygiene
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmAttitudes
dc.identifier.yokid10128949
dc.publisher.instituteDiş Hekimliği Fakültesi
dc.publisher.universityKARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.type.subdentistThesis
dc.identifier.thesisid443820
dc.description.pages81
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess