Show simple item record

dc.contributor.advisorPehlivan, Serdar
dc.contributor.authorAri, Nurullah
dc.date.accessioned2020-12-29T13:59:37Z
dc.date.available2020-12-29T13:59:37Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/437057
dc.description.abstractAnimasyonunun tarihi çok eski zamanlara dayanmaktadır. Canlandırma, ilkzamanlardaki deneysel çalışmaların başlattığı bir ivmeyle günümüze kadargelişebilen esnek yapısı farklı teknik ve malzemeleri de içine katarak,gelişmekte olan görüntüleme teknolojileri sayesinde geniş izleyici kitlesitarafından yaygın olarak izlenmektedir.Bir disiplin olarak canlandırma, kimi zaman fotoğraf ve sinema gibi disiplinlerlebütünleşmiş, yeni tekniklerle görsel alanları çevrelemiştir. Bu tez çalışması ilestop motion canlandırmanın bir türü olan 'Piksilasyon' tekniğinde, sinematografisahne estetiğini kaynaştıracak bir perspektif ile hareket yanılsaması oluşturacaközgün ve yenilikçi bir anlatım dili oluşturulmaya çalışılmıştır.Birinci bölümde, canlandırmanın tarihsel gelişim süreci ele alınarak, songünlerde kullanılan canlandırma yöntemlerine ilham kaynağı olan öncülerinçalışmaları incelenmiştir. Bu kapsamda canlandırma türleri belirgin özellikleriyleirdelenmiştir.Çalışmanın ikinci bölümde, sinematografinin kendine özgü anlatım dilinolanakları incelenerek, izleyicilerin gördükleri yanılsamanın gerçeklik duygusutemeline dayanan ilkeler ele alınmıştır. Görsel bilginin seyirci tarafından belirlibir düzen içinde algılanmasını sağlayan kompozisyon ve temel özellikleriincelenmiştir. Son başlıkta, kamera hareketlerinin devinimde yaratacağı dilinanlam ve duygusal bağı irdelenmiştir.Üçüncü bölümde, 'piksilasyon' canlandırma tekniği ve tarihsel gelişimi çeşitliörneklerle açıklanmaya çalışılmıştır. Kurgu ve teknik özellikleri bakımındanirdelenmiş, son aşamada bu alanda mihenk taşı olarak bilinen öncüler vepiksilasyon tekniği kullanım alanları örneklerle açıklanmıştır.Tez kapsamında uygulama aşaması dördüncü bölümde ele alınmıştır. İlk üçbölümde elde edilen veriler doğrultusunda, 'Nil Karaibrahimgil'in `KanatlarımVar Ruhumda` adlı şarkısı için piksilasyon canlandırma tekniği ve birkaç karmateknik kullanımıyla, uygulama çalışmasının yapımı anlatılmıştır.Anahtar Sözcükler:Grafik tasarım, piksilasyon, canlandırma, stop motion, sinematografi
dc.description.abstractAnimation has a long history as a form of art. The first experimental animationworks have gradually developed into today's advanced techniques andmaterials, thanks to the flexible nature of the concept itself and the rapidlydeveloping visualization techniques. The satisfactory result is the everincreasing interest of audiences in animation today.Animation, as a discipline, visually surrounds our environment with state-of-thearttechniques, sometimes integrated with other disciplines such asphotography or the cinema. In this study, we shall try to establish an innovativeand original language of expression using the 'Pixilation' technique - a form ofstop motion animation - that creates an illusion of movement in a perspectivethat involves cinematographic stage aesthetics.In the first chapter, we shall elaborate on the historical background of animationand study the works of the pioneers that inspired the animation techniques weuse today. We will also refer to the different types of animation and theirprincipal characteristics.In the second chapter, we will examine the expressive capacity characteristic tothe language of cinematographic expression and the principles of the feeling ofreality arising in the audience against the illusion created. We will also study thecomposition and its basic features that enable the audience to perceive thevisual information in a certain order. The last heading in this chapter will be astudy on the meaning and emotional connection of the language that cameramovements create.In the third chapter, we will elaborate on the historical background of 'pixilation' -the subject matter of this thesis study - with examples. We shall discuss in detail its fictional and technical characteristics and, in the last stage, we shall paytribute to the pioneers, the corner stones of the technique, and elaborate on theareas where the `pixilation` technique can be used and see some examples.In this study, the application phase takes place in the fourth chapter: In the lightof the information presented in the first three chapters, we have created a videofor Nil Karaibrahimgil's song titled `Kanatlarım Var Ruhumda` (I Have Wings inMy Soul) using the 'pixilation' animation technique and a variety of other mixedtechniques.Key WordsGraphic design, pixilation, animation, stop motion, cinematographyen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.subjectSahne ve Görüntü Sanatlarıtr_TR
dc.subjectPerforming and Visual Artsen_US
dc.titleSinematografik anlatımda stop motion canlandırmanın bir tekniği `Pixilation` ile uygulama projesi
dc.title.alternativeProject: applying `Pixilation` for cinematographic expression as a technique of stop motion animation
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentGrafik Anasanat Dalı
dc.subject.ytmStop- motion animation technique
dc.subject.ytmPixilation
dc.subject.ytmGraphic arts
dc.subject.ytmGraphic design
dc.subject.ytmAnimation
dc.subject.ytmCinematography
dc.identifier.yokid10067235
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid381211
dc.description.pages134
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess