Show simple item record

dc.contributor.advisorDokak, Hüsnü
dc.contributor.authorParchegani, Rahman
dc.date.accessioned2020-12-29T13:59:23Z
dc.date.available2020-12-29T13:59:23Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/437017
dc.description.abstractÖncelikle resimde ama aynı zamanda başka sanat dallarında da, simetri kullanmak, kompozisyon oluşturmanın en basit yollarından biridir. En eski ve genel yöntemlerden biri oluşu ve kolayca çözümlenebilir görünmesine rağmen, kendi içinde çok fazla çeşitlere sahiptir. Simetri, doğanın içinde bulunabildiği gibi, mimarlık ve müzik gibi sanatların sayısız örneklerinde de sıklıkla kullanılmıştır. Bununla birlikte, İslam sanatların farklı dallarında bir yöntem olarak yedi tür simetriye rastlanırken, genel anlamda modern resim sanatında simetrinin sadece üç türü kullanılmıştır. Halbuki grafik sanatçısı Maurits Cornelis Escher, matematiksel çözümlemeler ve bir takım analitik çalışmalar sonucunda, eserlerinde simetrinin on yedi farklı türünden faydalanmıştır. Kendi çalışmalarımda simetrik belirtiler bulunduğu ölçüde, onun nedenlerini araştırmaya çalıştım. Bu anlamda, doğduğum, büyüdüğüm ve yaşadığım coğrafyanın mimari dokusuna ve dekoratif sanatların organik biçimlerine olan merakım böyle bir yönelimin başlıca sebeplerden sayılabilir. Bununla birlikte, tarihsel açıdan soyut biçimlerde üretim yapan kimi sanatçıların işleri ile estetik anlamda doğrudan bir yakınlık hisetmemin de görsel belleğe ve kültürüme katkıda bulunduğu düşünülebilir. Diğer taraftan bir eserde simetrik unsurlar kullanmak sanatçı açısından fırsatlar yaratabildiği gibi orada sıradanlığa düşme tehlikesini de her zaman barındırır. Eğer bu eğilim sanatçının iç dünyasından gelen bir duygu ve düşünce ile ortaya çıkarsa, o eser sanatçının maddi dünyaya yönelik gerçek görüşünü yansıtabilir. Aksi takdirde eser boş bir biçimsel tarz olmaktan öteye geçemez ve yüzeysel kalır.Sunduğum çalışmaların bu iki kutbundaki yeri ve eserlerin yetkinliklerini değerlendirmek izleyiciye ve eleştirmenlere kalacaktır. Nihayetinde eser bu eleştiriler ve yorumlamalar neticesinde tamamlanacaktır.
dc.description.abstractSymmetrization, in the first glance, is one of the most basic and simple approaches of creating a composition in painting as well as in other pieces arts. Such style of composition is among the oldest and commonest ways of producing an artistic work, which conveys variety and complexity in spite of its simplicity. The element of symmetry has been abundantly applied in architecture and music which could be traced in nature as much. Islamic arts has implemented around seven types of symmetry within all variety of it. Modern painting contains often two or three sorts of symmetry, while, the graphic artist and painter, Moris Esher, has utilized seventeen types of it in his works. Due to the existence of some signs of symmetrization in my artistic works, I have started doing research about such tendency. Some of the most significant reasons might be the impression of my hometown environment, architecture and my residential areas; my interest in nature, vegetation and animal structures, organs and finally being affected by Mr. Esmaeil Atash, whose works had often been demonstrated in the faculty of my university. In any case, using symmetry could be both an opportunity and a threat. Obviously, if an artist takes advantage of such element with honesty and internal drives, the work of art could be reflecting his/her nature and self. But, if the element is pretentiously and excessively used, the created work would be obviously artificial and fake. That how much the artistic works I presented here conveys excellence and originality in terms of the so-called discussion, is on the readers' reception and perspectives. I other words, the audience particularly arts critics, would be complementary and interpretative side to my pieces of work.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleSoyut resimde simetri
dc.title.alternativeSymmetry in abstract painting
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentResim Anasanat Dalı
dc.subject.ytmAbstract painting
dc.subject.ytmAbstract art
dc.subject.ytmSymmetry
dc.subject.ytmPictures
dc.subject.ytmPainting art
dc.identifier.yokid10071491
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.type.subproficiencyinArt
dc.identifier.thesisid407397
dc.description.pages124
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess