dc.contributor.advisor | Ötgün, Cebrail | |
dc.contributor.author | Kaçmaz Ateş, Özlem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:56:06Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:56:06Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-09-21 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/436204 | |
dc.description.abstract | Bu tezin konusu, `iç doğa` olarak nitelediğimiz içsel dünyanın, içindevarolduğumuz `dış doğa` öğeleriyle, geçmişte ve günümüzde nasıl ifadeedildiğini araştırmak; buna paralel olarak yapılan uygulamalı çalışmalarla içdünyaya yolculuğu yansıtmaktır.İnsana, özel bir varolma ve katarsis alanı yaratan sanatta; zihnin derinliklerindeyer alan, bilinçaltı kodlara kaydedilmiş ve doğayla on binlerce yıl bütüncül birilişki yaşamanın bıraktığı izler kendisini açığa vurur. Doğanın kucağına doğaninsan açısından `dış doğa` her zaman esin ve merak kaynağı olmuş;aralarındaki büyülü ilişki, sanatta özneyi gösteren imgeler ekolojisinedönüşmüştür. Yapılan uygulamalarda, ağaçlar portre niteliği taşıyan imgeleredönüşmüş; çocukluk anılarının tınıları, farklı duygu ve düşünce izlekleri,kompozisyonlarda gizlenmiştir. Kompozisyonlarda doğa çıkışlı imgeleriniçselleştirilmesi yoluyla; toplumsal trajediler, korkular, kaygılar, anılar, umutlar,coşkular dışa vurulmuştur.Öznenin duygularının, düşüncelerinin, edindiği bilgi ve deneyimlerin,sezgilerinin ve bilinçaltının oluşturduğu `iç doğa`sı; sanat alanında doğarakvücuda gelen imgelerde gizlenir. İçe dönük bakışın güçlü göstergeleri olarakbeliren imgeler, yaratıcı özneye gönderme yaparak; çok katmanlı anlamlartaşırlar. Dış gerçeklik zihnin gizli odalarında dönüşerek yeni bir bedene bürünür.Yaratıcı öznenin bilinçdışı derinliklerden özümsediği zenginlik, imgeyi gerçekbağlamından koparıp; olasılıklar alanına fırlatır. Yaşantıyı yakalayıp belleğinealan; onu biçime dönüştüren sanatçı, imgeleri kendi bağlamlarından ayırarak, içgerçekliğinin uzantısı olarak var eder. Doğa sanatta başka bir şeye dönüşür;kendi varlık alanını yaratan imgelerde, öznenin içsel dünyası ve varoluş çabasıgizlenir. İç doğa ve dış doğanın etkileşiminden doğan imgenin içindeki kurucuboşluk, öznenin varlık kuyusuna açılır. İmgeyi yaratan özne ile bakan özneninvarlığının tınıları bu kuyuda yankılanır.Doğadan damıtılan imgeler topografyasında, bilinçdışı okumalar rehberliğindeöznenin varoluşunu keşfetme yolculuğu devam eder. Bu süreçte doğan imge,temsil ilişkilerini koparır; hayalgücünü zorlar ve varolma oyununa davet eder.Anahtar Sözcükler: Dış Doğa, İç Doğa, Yaratıcılık, İmge, Varoluş, Bilinçdışı | |
dc.description.abstract | The subject of this assertation is to investigate how the inner world, which wedescribe as `inner-nature`, is expressed in the past and present with the`external-nature` elements of our existence; and in parallel, with the appliedworks, is to reflect the journey to the inner world.In the art that creates a special existence and catharsis space to human;existing in the depths of the mind, been recorded to the subconscious codesand traces of having a holistic relationship with the nature in tens of thousandsof years reveals itself. The external-nature has always been a source ofinspiration and curiocity for the human being born in the lap of the nature; themagical relationship between them has turned into ecology of images showinga subject in art. In the applications, the trees have been transformed intoportrait-like images; timbre of childhood memories, different emotions andthought patterns have been hidden in compositions. In the compositions,through the internalization of nature-based images; social tragedies, fears,concerns, memories, hopes, enthusiasm have been expressed.The `inner-nature` of the subject's feelings, thoughts, knowledge andexperiences, intuition and the subconscious; born in the field of art is hidden inimages. Images appearing as powerful indicators of the introverted point ofview, as referring to the creative subject; have multi layered meanings. Externalreality, by transforming into the secret rooms of the mind turns into a new body.The richness that the creative subject assimilates from the unconscious depths,detaches the image from its real context;throws it into the field of possibilities.The artist who is capturing living, taking it into the memory, transforming it into aform, separates images from their own contexts and bring them into existenceas an extension of his/her inner reality. Nature becomes something else in art;within the images that create the area of their presence, the inner world of thesubject and the struggle for existence are hidden.The constituent gap within theimage that emerges from the interaction of the inner nature and the externalnature opens into the well of presence of the subject. The tones of the subjectcreating the image and onlooking, resonates in this well.In the topography of images distilled from nature, the journey to discover theexistence of the subject continues under the guidance of unconscious readings.The image born in this process breaks the relations of representation; it forcesimagination and invites you to the game of existence.Key words:External Nature, Inner Nature, Creativity, Image, Existence, TheUnconscious | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | İç-dış doğa etkileşimi | |
dc.title.alternative | Interaction of inner-external nature | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-09-21 | |
dc.contributor.department | Resim Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Creativity | |
dc.subject.ytm | Image | |
dc.subject.ytm | Existence | |
dc.subject.ytm | Unconscious | |
dc.subject.ytm | Human nature | |
dc.subject.ytm | Nature | |
dc.subject.ytm | Interaction | |
dc.identifier.yokid | 10228234 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 533461 | |
dc.description.pages | 162 | |
dc.publisher.discipline | Resim Sanat Dalı | |