Dijital hikâye anlatımının görsel bellek ve yazma becerisi üzerine etkisi
dc.contributor.advisor | Usluel, Yasemin | |
dc.contributor.author | Çirali, Hatice | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:55:03Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:55:03Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435880 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı dijital hikâye anlatımının öğrencilerin görsel bellek kapasitesi ve yazma becerisi üzerindeki etkisini incelemektir. Dijital hikâye anlatımının, bireylerin iletişim, kendini ifade etme gibi çeşitli gereksinimlerinin karşılanması amacıyla hikâye anlatımlarının teknoloji ile bütünleşmesi sonucunda ortaya çıktığı ileri sürülebilir. Dijital hikâye anlatımı, hikâyelerin belli bir amaç için çoklu ortam kullanılarak dijital olarak anlatılmasıdır. Dijital hikâyeler metin, ses, resim, video tabanlı olmak üzere yazılımlar, web tabanlı ortamlar vb. pek çok yolla hazırlanabilmektedir.Araştırma grubu, 2013-2014 güz yarıyılında Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı'ndaki `Kendime Yolculuk` eğitim programına katılan 59 ilkokul ikinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma, ön-test son-test kontrol gruplu seçkisiz deneysel desenle gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler 4 gruba rastgele atanmıştır. Bu dört gruptan rastgele yöntemle ikisi deney, ikisi kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney ve kontrol grupları belirlendikten sonra deney ve kontrol gruplarının gruplar içi ve gruplar arası denklikleri görsel bellek kapasitesi açısından kontrol edilmiştir. Deney grubu 29 öğrenciden, kontrol grubu 30 öğrenciden oluşmuştur. Öğrencilere ön-test ve son-test olarak `Benton Görsel Bellek Testi` ve `Yazılı Anlatım Değerlendirme Ölçeği` uygulanmıştır. Deney grubundaki öğrenciler uygulama sürecini dijital hikâye anlatımı yaparak tamamlamışlardır. Uygulama 13 hafta sürmüştür. Gruplarda bir gelişmenin olup olmadığını ve gruplar arasında bir farklılık olup olmadığını test etmek amacıyla hipotezler, fark puanları elde edilerek t testi ile sınanmıştır. Araştırmanın sonucunda deney ve kontrol grubunun her ikisinde öğrencilerin görsel bellek kapasitesi ve yazma becerisi açısından anlamlı bir gelişmenin olduğu ve fark puan ortalamalarının deney grubunda daha yüksek olduğu görülmüştür. Deney ve kontrol grupları karşılaştırıldığında, dijital hikâye anlatımı öğrencilerin yazma becerilerinde anlamlı bir fark yaratırken, görsel bellek kapasitelerinde anlamlı derecede bir fark yaratmadığı sonucu ortaya çıkmıştır.Anahtar sözcükler: Dijital hikâye anlatımı, görsel bellek, yazma becerisi | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the effect of digital storytelling on visual memory capacity and writing skill of students. It can be put forward that digital storytelling emerged from integration of multi-media and storytelling in order to meet individuals' various requirements such as communicate, self-expression, etc. Digital storytelling is described as telling of stories digitally using multi-media for the certain purpose. Digital stories can be prepared in many ways such as software, web-based tools, etc., including text, sound, picture or video-based.Research group included 59 second grade primary students who participated in `Journey of Myself` education program in Educational Volunteers Foundation of Turkey (TEGV) in the fall semester 2013-2014. The randomized pretest-posttest control group design was used in the study. Students are randomly assigned to four groups. These four groups were randomly assigned to two experimental and two control groups. After experimental and control groups were determined, within groups and between groups' equivalence of experimental and control groups were checked in terms of visual memory capacity. Experimental and control groups consists of 29 and 30 students, respectively. `Benton Visual Retention Test` and `Scale for the Assessment of Written Expression` was applied as pretest and posttest. Students in experimental group have completed the implementation process through digital storytelling. Research have been carried out for 13 weeks. In order to test whether there is an improvement in groups and there are differences between groups, hypotheses were tested by t-test by means of obtaining gain scores. As a result of study, in both of the experimental and control group, the finding was that there was a significant improvement in terms of visual memory capacity and writing skills of students and also average gain scores were higher in experimental group. When the experimental and control groups were compared, results showed that while digital storytelling creates significant difference in writing skills of students, it does not create significant difference in visual memory capacity of them.Keywords : Digital storytelling, visual memory, writing skill | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Dijital hikâye anlatımının görsel bellek ve yazma becerisi üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of digital storytelling on visual memory and writing skill | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Visual memory | |
dc.subject.ytm | Writing skills | |
dc.subject.ytm | Primary schools | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Digital storytelling | |
dc.subject.ytm | Story telling | |
dc.identifier.yokid | 10019723 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 378556 | |
dc.description.pages | 105 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |