Show simple item record

dc.contributor.advisorAltay, İsmail Fırat
dc.contributor.authorRezalou, Ali
dc.date.accessioned2020-12-29T13:54:30Z
dc.date.available2020-12-29T13:54:30Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435680
dc.description.abstractBu çalışmanın temel amacı, bilişsel, üstbilişsel ve sosyal stratejilerin İngilizce yabancı dil öğrenme bağlamında, öğrenci özerkliği geliştirmesine neden olup ve olmadığını bulmaktır. Araştırmacı öğrenci özerkliğini geliştiren yararlı stratejileri savunuyor ve yabancı dil başarı ile ilişkilerini araştırmaktadır. Bu amacı göz önüne alarak, çalışma toplam 150 İngilizce öğretim bölümü öğrencileri ile yürütülmüştür. Bu çalışmada 150 öğrenciyi seçmek için basit rastgele örnekleme tekniği kullanıldı. Katılımcılar cinsiyet ve yaş özelliklerine sahiplerdi. Bu çalışmanın araştırma tasarımı karşılaştırmalı ve ilişkiseldir. Çalışmanın amacı, öğrenci özerklik ve yabancı dil başarı arasındaki ilişkiyi bulmak, cinsiyet ve yaş değişkenleri etkilerini strateji kullanımı üzerinde göstermektir. Bu çalışma yapılan bir anket araştırmasına dayalı olarak açıklayıcı ve anlaşılandır. Ayrıca, çalışma nicel bir araştırma olarak kabul edilebilir.Araştırmacı öğrenciler için bir anket uyguladı. Bu araç başlangıçta Chan, Spratt'tır ve Humphreys tarafından geliştirilen Öğrenen Özerkliği ve daha önceki Deci ve Ryan çalışmalarına dayalı bir anketten uyarlanmıştır. Veri toplama aracı iki bölümden oluşmuştur. İlk bölüm, katılımcıların kişisel özellikleri hakkındaki bilgiler ile ilgilidir. Anketin ikinci bölümü 30 maddeyi ve üç alt bölüm de bulunan bilişsel, bilişötesi, ve sosyal stratejiler içeriyor. Anketin Cronbachalfa değeri `α =0,89` dur. Betimleyici istatistikler en çok tercih edilen ve en az tercih edilen strateji kategorilerini rütbelendirmek için kullanıldı. Spearman sıra korelasyon katsayısı (Rs) öğrenci özerklik ve yabancı dil başarı arasında anlamlı bir ilişkiyi ortaya çıkarmak için kullanıldı. Strateji kullanımı üzerinde cinsiyet faktörünün etkisinin belirlenmesi için Mann-Whitney U testi ve yaş faktörünün strateji kullanımının üzerinde etkisinin belirlenmesi için Kruskal-Wallis testi kullanıldı. Strateji kullanımı ve yabancı dil başarısı üzerinde etkili faktörlerin etkilerini belirlemek amacıyla, sıralı regresyon testi kullanıldı. Toplanan verileri analiz etmek için SPSS 17.0 versiyonu kullanıldı. Betimleyici istatistikler üstbilişsel stratejileri yabancı dil başarısında daha kullanışlı stratejiler olduğunu gösterdi. Öğrencilerin not ortalamaları (GPA) ve strateji kullanımı arasında pozitif korelasyon görüldü. Mann-Whitney U testi yapılması cinsiyet faktörünün strateji kullanımı üzerinde belirgin etkili olmadığını gösterdi. Kruskal-Wallis testi sonuçları yaş faktörünün strateji kullanımı üzerinde herhangi bir etkisi olmadığı doğruladı. Nihayet regresyon analizi yabancı dil başarısında, üstbilişsel stratejileri, cinsiyet (sadece erkekler grubu) ve yaş faktörlerinin belirleyici olduğunu gösterdi. Öğrenciler orta düzeyde dil öğrenme stratejilerini kullandılar. Üstbilişsel stratejileri diğer strateji gruplara göre daha fazla kullanılmakta oldukları bildirildi.Anahtar kelimeler: Öğrenci özerkliği, yabancı dil başarısı, dil öğrenme stratejileri.
dc.description.abstractThe major aim of this study is to find out whether cognitive, metacognitive and social strategies can lead to develop student autonomy in foreign language achievement. The researcher argues about the strategies that are useful to develop student autonomy and explores their relations with foreign language achievement. Considering this aim in the mind, the study was conducted with a total of 150 ELT students. Simple random sampling technique was used to choose 150 students for this study. The subjects (students) display variety in gender and age.The research design of this study is comparative and correlational. The purpose of the study is to find out correlation between student autonomy and their foreign language achievement and indicate the effects of variables gender and age on strategy use. This study is also descriptive and infrential based on a survey research conducted. Moreover, the study can be considered as a quantitative research. The researcher administered a survey for students. This instrument was adapted from the Learner Autonomy Questionnaire originally developed by Chan, Spratt and Humphreys (2002), based on earlier work by Deci and Ryan (1985) and modified by the researcher. The data collection instrument was consisted of two parts. The first part is related to information about the participants' personal characteristics. The second part of the questionnaire contains 30 items and three subsections (Cognitive strategies, Metacognitive strategies, Social strategies). The Cronbach's alpha value of the questionnaire was `α = 0.89`. Descriptive statistics was used for ranking the most preferred and least preferred strategues categories. Spearman's rank correlation coefficient (Rs) was used in order to reveal any significant relation between the student autonomy and foreign language achievement. For identifying the impact of gender factor on strategy use Mann-Whitney U test and for the identifying the impact of age factor on the strategy use, the Kruskal-Wallis test was used. To identify the effects of effective factors on strategy use and foreign language achievement, ordinal regression test was used. SPSS version 17.0 was used to analyse the collected data. Descriptive statistics showed that metacognitive strategies are more useful strategies in foreign language achievement. Positive correlation was seen between the students' grade point average (GPA) and strategy use. Conducting Mann-Whitney U test indicated that genderfactor is not effective on strategy use noticeably. The results of Kruskal-Wallis test confirmed that age factor has not any effect on strategy use. Finally regression analysis indicated that metacognitive strategies, gender (only men group) and age factors are predictors in foreign language achievement. Students used language learning strategies at the medium level. Metacognitive strategies were reported being used more than other strategies groups. Key words: Student autonomy, foreign language achievement, language learning strategies.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleStrategies to develop student autonomy and their relation with foreign language achievement
dc.title.alternativeÖğrenci özerkliğini geliştiren stratejiler ve bunların yabancı dil başarısı ile ilişkisi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmLearner autonomy
dc.subject.ytmAutonomy
dc.subject.ytmMetacognitive
dc.subject.ytmCognitive strategy instruction
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmForeign language learning strategies
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.identifier.yokid10043578
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid363216
dc.description.pages100
dc.publisher.disciplineİngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess