Yaratıcı edimle seramik sanatında nesnelerin başkalaşımı
dc.contributor.advisor | Özçelik, Hüseyin | |
dc.contributor.author | Aytepe, Hayri Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:54:28Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:54:28Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-13 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435663 | |
dc.description.abstract | Sanatçı ve eserleri arasında birbirlerini karşılıklı olarak değiştiren ve geliştiren bir bağ söz konusudur. Sanatsal edimin başrolündeki kişi olarak sanatçı, eylemleriyle yarattığı eserleri, yaşamı boyunca kendisiyle beraber büyüyen bir yapıya dönüştürür. Nesneler bu yaratıcı edimle birlikte özgün yapıtlar haline gelirken; dış dünya, malzemeler, nesneler ve sanatçı birbirlerinin değişimlerinden sürekli ve karşılıklı olarak etkilenir.Günümüz dünyasındaki hızlı değişim sonucunda sanatsal üretimde kullanılan malzeme ve teknolojiler de oldukça zenginleşmiş, sanatçılar bunları daha yaratıcı bir biçimde kullanmaya başlamıştır. Seramik sanatı da bu değişim rüzgarından etkilenmiş, çok çeşitli killer ve kil dışı malzemeler sanatçılar tarafından eserlerinde daha sıklıkla kullanılmaya başlamıştır.Bu araştırmada, seramik sanatında kullanılmakta olan plastik killer ve başta kuş kafesleri olmak üzere kil dışı malzemelerin (mixed media) yaratıcı edimle bir araya getirilmesiyle hayat bulan çalışmaların üretilmesi, bunlar üzerinden de başkalaşım kavramının ele alınması amaçlanmıştır. Psikolojik engellenmişlik ve özgürlük olgusunun sınırlandırılması gibi çağrışımlara sahip olan, ancak kimi zaman da içindeki varlığı dış tehditlerden koruma vazifesi üstlenen kafeslere çalışmada özel bir ağırlık verilerek, başkalaşım olgusunun özgürlükle ilişkisi de tartışılmaya çalışılmıştır. Kafesler, sanatçının sanatsal yaratım sürecinde bir birey olarak geçirmesi beklenen başkalaşımın önündeki psikolojik ve toplumsal engellerin temsili olarak vücut bulmuş, aynı zamanda sanatçıya ve eserlerine sunduğu hayatta kalma şansı açısından da ele alınmaya çalışılmıştır. Araştırma kapsamında ayrıca, üretim sürecine dahil edilen malzemelerin geçirdiği kavramsal dönüşümün yakın tarihi Türkiye'den ve dünyadan farklı sanatçıların eserleri üzerinden incelenerek örneklerle desteklenmiştir.Böylece bu çalışmada sanatçının yaratıcı süreç içerisindeki algı ve farkındalık değişimlerinin ortaya çıkardığı bireysel dönüşümü, yaratımda kullanılan malzemelerin çeşitliliği ve üretim aşamalarındaki başkalaşımlarıyla paralel bir seyirde değerlendirilmiş ve bu bağlamda üretimin özü sonuçları ile birlikte paylaşılmıştır. Anahtar Sözcükler Sanat, Sanatsal Yaratıcılık, Yaratıcı Edim, Seramik Sanatı, Nesnelerin Başkalaşımı, Karışık Malzeme. | |
dc.description.abstract | The artist and his works mutually change and develop each other. As the lead actor of artistic behaviours, the artist transforms the works he creates with his actions into a structure that grows with him throughout his life. While the objects become original works together with this creative act; the external world, materials, objects and artists are constantly and mutually influenced by each other's changes.As a result of the rapid change in today's world, materials and technologies that used in artistic production have been enriched and artists have started to use these in a more creative way. The art of ceramics has been influenced by this wind of change, and a wide variety of clays and non-clay materials have been started to be used more frequently by artists.In this study, it was aimed to combine plastic clays and non - clay materials (mixed media), especially bird cages, with creative action, and to deal with the concept of metamorphosis. Cages, which both have the connotations of restriction of freedom and psychological frustration and paradoxically protection of the creatures from the external threats at the same time, were tried to be discussed by giving special weight, which helped to show the relationship between freedom and metamorphosis.The cages were embodied as a representation of the psychological and social obstacles to the metamorphosis of the artist's artistic creation process, and, at the same time, they were also tried to be addressed in terms of the chance of survival offered to the artist and his works.Scope of the research was also supported by the recent history of conceptual transformation undergone by the materials involved in the production process, and artworks from Turkey and the world over.Thus, in this study, the individual metamorphosis of the artist through the perception and awareness changes in the creative process, the variety of materials used in the creative acts and the transformations in the production stages were evaluated in a parallel way and the essence of the production was tried to be explained in the light of the results.Key WordsArt, Artistic Creativity, Creative Behaviours, Ceramic Art, Metamorphosis of Objects, Mixedmedia. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Yaratıcı edimle seramik sanatında nesnelerin başkalaşımı | |
dc.title.alternative | Metamorphosis of objects via creative behaviours in ceramic art | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-13 | |
dc.contributor.department | Seramik Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Metamorphism | |
dc.subject.ytm | Creativity | |
dc.subject.ytm | Object orientation modelling | |
dc.subject.ytm | Ceramic art | |
dc.subject.ytm | Ceramics | |
dc.subject.ytm | Object design | |
dc.subject.ytm | Plastic clay | |
dc.identifier.yokid | 10242667 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | proficiencyinArt | |
dc.identifier.thesisid | 547530 | |
dc.description.pages | 107 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |