Çoklu zeka kuramına dayalı öğretimin öğrencilerin fizik başarısına ve fizik dersine ilişkin tutumlarına etkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Gürçay, Deniz | |
dc.contributor.author | Öztürk, Hatice | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:54:21Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:54:21Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435626 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, çoklu zeka kuramına dayalı öğretimsel uygulamaların geleneksel öğretime kıyasla, dokuzuncu sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket ünitesine ilişkin başarı ve tutumlarına etkisinin araştırılmasıdır.Araştırmanın örneklemini Ankara ili Kalecik ilçesi 2013-2014 eğitim öğretim yılı güz döneminde Kalecik Anadolu Sağlık Meslek Lisesi ve Kalecik Şehit Mehmet Yıldırım Mesleki ve Teknik Eğitim Merkezi'nde öğrenim gören 95 dokuzuncu sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Deney grubunda her iki okuldan da birer sınıf olmak üzere iki sınıfta öğrenim göre 45 öğrenci, kontrol grubunda her iki okuldan da birer sınıf olmak üzere iki sınıfta öğrenim gören 50 öğrenci yer almaktadır. Araştırmanın deseni ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desendir. Araştırmanın hipotezlerinin test etmek için üç adet veri toplama aracı kullanılmıştır. Bu araçlardan birincisi öğrencilerin kuvvet ve hareket ünitesindeki başarılarını ölçmek amacıyla kullanılan kuvvet ve hareket başarı testidir. İkincisi öğrencilerin çoklu zeka alanlarını belirlemek için kullanılan çoklu zeka anketidir. Üçüncüsü ise öğrencilerin kuvvet ve hareket ünitesine karşı tutumlarını ölçmek için kullanılan kuvvet ve hareket tutum ölçeğidir. Bu ölçme araçları çoklu zekaya dayalı öğretimsel uygulamaların öncesinde ve sonrasında ön test-son test olarak uygulanmıştır.Altı hafta süreyle deney grubuna çoklu zeka kuramına dayalı hazırlanan ders planları uygulanmış, kontrol grubuna ise geleneksel yaklaşımla öğretim yapılmıştır. Uygulamanın sonunda deney grubundaki öğrencilere çoklu zeka uygulamalarına dayalı öğretim hakkında görüşlerini almak amacıyla açık uçlu bir test uygulanmıştır. Çalışmanın sonunda elde edilen verileri test etmek amacıyla SPSS 20.0 paket programı kullanılarak betimsel istatistik analizi ve MANCOVA analizi uygulanmıştır. Verilerin analizi sonucunda çoklu zeka kuramına dayalı öğretimsel uygulamaların öğrencilerin kuvvet ve hareket ünitesindeki başarılarına anlamlı bir etkisi olduğu, tutumlarına ise anlamlı etki etmediği tespit edilmiştir. Deney grubundaki öğrencilere çoklu zekaya dayalı öğretimsel uygulamalarla ilgili çeşitli sorular sorulmuştur. Öğrencilerin büyük bir kısmının çoklu zekaya dayalı öğretimsel uygulamaları sevdikleri, bu şekilde işlenen dersleri daha zevkli ve öğretici buldukları görülmüştür.Anahtar sözcükler: Çoklu zeka kuramına dayalı öğretimsel uygulamalar, kuvvet ve hareket, fizik eğitimi, tutum, başarı. | |
dc.description.abstract | The main purpose of this study was to compare the effectiveness of multiple intelligences based instruction over traditionally designed instruction on ninth grade students' achievement in the unit of force and motion and attitude toward this unit. 95 ninth grade students from two different school taught by the same teacher at two public vocational high schools in Kalecik were enrolled in the study during the first semester of 2013-2014 academic years. The classes were randomly assigned as control group and experimental group. While control group students were instructed by traditionally designed physic instruction, the experimental group students were instructed with multiple intelligences based on instruction during six weeks. Force and motion achievement test, attitude scale towards force and motion and multiple intelligences survey were given to both group as a pre-test and post-test. At the end of the multiple intelligences based instructions were given to an open-ended test to the experimental group in order to get their opinions about the implementation of multiple intelligences based instruction. Multivariate Analysis of Covarians (MANCOVA) and descriptive analysis was used to analyze the data. The result of the study revealed that multiple intelligences based instruction compared to traditional instruction was more effective to improve students achievement in the unit of force and motion. However there was no significant effect of multiple intelligences based instructions students' attitude toward the unit of force and motion. Keywords: Multiple intelligences based instruction, physics education, force and motion, achievement, attitude. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Çoklu zeka kuramına dayalı öğretimin öğrencilerin fizik başarısına ve fizik dersine ilişkin tutumlarına etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The effects of multiple intelligences based instruction on students' achievement and attitude towards physics | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Multiple intelligence | |
dc.subject.ytm | Multiple Intelligence Theory | |
dc.subject.ytm | Physics education | |
dc.subject.ytm | Physics teaching | |
dc.subject.ytm | Physics lesson | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | Student attitude | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Force | |
dc.subject.ytm | Motion | |
dc.identifier.yokid | 10049895 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 383780 | |
dc.description.pages | 240 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |