Show simple item record

dc.contributor.advisorVoltan Acar, Nilüfer Havva
dc.contributor.authorMolaei, Behnam
dc.date.accessioned2020-12-29T13:54:06Z
dc.date.available2020-12-29T13:54:06Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435526
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, birey odaklı grupla psikolojik danışmanın, üniversite öğrencilerinin Gestalt temas engelleri ve fonksiyonel olmayan tutumları üzerindeki etkisini incelemek ve bütünleştirici bir terapi modeli geliştirmektir. Araştırmaya katılacak denekleri belirlemek amacıyla, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesinin Psikolojik Danışma ve Rehberlik programına 2013-2014 eğitim döneminde devam eden öğrencilere Gestalt Temas Engelleri Ölçeği (GTEÖ) ve Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Ölçeği (FOTÖ) uygulanmıştır. Grup içinde etkileşimin sağlanabilmesi için her bir grupta 15 katılımcı olmak üzere, çalışmaya 2. sınıf öğrencilerinden gönüllü 45 kişi seçilmiştir. Bu kişiler deney, placebo ve kontrol gruplarına seçkisiz olarak atanmıştır. Gruplar oluşturulduktan sonra, deney grubuna her biri yaklaşık 90 dakika süren ve toplam 12 oturumdan oluşan birey odaklı grupla psikolojik danışma uygulanmıştır. Placebo grubunda terapötik etkisi olmayan etkinlikler içeren ve toplamda 12 oturumdan oluşan bir uygulama gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda bulunan deneklere ise hiçbir işlem yapılmamıştır. Uygulamalardan hemen sonra, tüm gruplara GTEÖ ve FOTÖ son test ölçümü olarak tekrar uygulanmıştır. Deneysel işlemin etkisinin kalıcılığını incelemek amacıyla deneysel işlemin sona ermesinden dört ay sonrasında aynı ölçme araçları tüm gruplara izleme ölçümleri olarak uygulanmıştır. Deney grubunun ön, son ve izleme testi puanları ve deney, kontrol ve placebo gruplarının son test ve izleme testi puanlarının karşılaştırılması için parametrik yöntemler ve verilerin çözümlenmesinde tekrarlı ölçümler için kullanılan iki yönlü kovaryans analizi (ANCOVA) kullanılmıştır. Araştırmada hata payı 0.05 olarak kabul edilmiştir.Bu çalışma, sosyal bilimlerdeki birçok deneysel çalışmalar gibi, az denekli bir çalışma olarak yürütülmüştür ve birey odaklı grupla psikolojik danışmanın sonunda deney, placebo ve kontrol grupları arası ve ön, son ve izleme testi puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Dolaysıyla grafik çizimler aracılığı ile çalışmaya özgü betimsel yorumlar yapılmıştır.Anahtar sözcükler: Gestalt Terapi, Bilişsel Terapi, Psikodrama, Bütünleştirici Terapiler, Birey Odaklı Grupla Psikolojik Danışma, Temas, Temas Engelleri, Fonksiyonel Olmayan Tutumlar.
dc.description.abstractThe objectives of this study are to investigate the effectiveness of individual-focused group counseling, on the Gestalt contact disturbances and dysfunctional attitudes of university students, and to establish unique integrative model. In order to select the subjects of the study, the Gestalt Contact Disturbances Scale (GCDS) and the Dysfunctional Attitudes Scale (DAS) were given to university students, who are attending to Counseling and Guidance program in the department of Educational Sciences at Hacettepe University during the period of 2013-2014 by the researcher. There were 45 volunteer students in 2nd grade as subjects of research and randomly were assigned to one of the groups, called as experimental, placebo and control group respectively. 12 sessions of individual-focused group counseling, were applied for the experimental group. Each session lasted around 90-minutes. Whereas 12 sessions placebo activity were applied to subjects in the placebo group, and no treatment were applied to subjects in the control group. Following the completion of the group sessions, the Gestalt Contact Disturbances Scale and the Dysfunctional Attitudes Scale were administered to the subjects in each group for post-test measures. In order to determine the lasting effects of the experimental treatment, the Gestalt Contact Disturbances and the Dysfunctional Attitudes Scales were reapplied to the subjects in experimental, placebo and control group as a follow-up test after four months interval. The comparison of pre-test, post-test and follow up scores of experimental group and also the post-test and follow up test scores of experimental, control and placebo groups were done through two-way repeated measures analysis of covariance (ANCOVA). The level of significance was taken as 0.05.Because of the research nature in which small subjects included, parametric tests were utilized and the results did not indicate significant differences between pre-test, post-test and follow up scores of experimental group and also between post-test and follow up test scores of experimental, control and placebo groups. So these findings did not support the research hypotheses. Therefore, the measures of the pre-test, post-test and follow up tests of the each subject were presented by the graphs and expected descriptive evaluations which were specific for this study were done via these graphs. Keywords: Gestalt Therapy, Cognitive Therapy, Psychodrama, Integrative therapies, Individual-focused Group Counseling, Contact, Gestalt Contact Disturbances, Dysfunctional Attitude.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleBirey odaklı grupla psikolojik danışmanın Gestalt temas engelleri ve fonksiyonel olmayan tutumları üzerine etkisi
dc.title.alternativeEffectiveness of individual - focused group counseling on the Gestalt contact disturbances and dysfunctional attitudes
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmPsychological consulting
dc.subject.ytmPsychological counseling
dc.subject.ytmGroup counselling
dc.subject.ytmContact disturbances
dc.subject.ytmBender Gestalt test
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmGestalt approach
dc.subject.ytmAttitudes
dc.identifier.yokid10078656
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid394828
dc.description.pages183
dc.publisher.disciplinePsikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess