Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel imaj algıları ile iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Burgaz, Berrin | |
dc.contributor.author | Akbulut, Banu | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:54:02Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:54:02Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435506 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, Ankara ilinin Altındağ ve Çankaya ilçelerinde bulunan ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan öğretmenlerin örgütsel imaj algıları ile iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkilerin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırma betimsel bir araştırma olup, araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara ilinin Altındağ ve Çankaya ilçelerinde bulunan ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem büyüklüğü belirlenirken oranlı küme örnekleme yönteminden faydalanılmıştır. % 95 doğruluk düzeyi ve % 5 tolerans gösterilebilir hata oranı için, evren sayısının 5.000 olduğu durumlarda önerilen örneklem büyüklüğü olan 356 sayısı belirlenmiştir. Araştırma, resmi ortaöğretim kurumlarında görev yapan 272 ve özel ortaöğretim kurumlarında görev yapan 110 öğretmen olmak üzere toplam 382 öğretmene ulaşılarak tamamlanmıştır. Araştırmanın verileri, Gürbüz (2008) tarafından geliştirilmiş olan `Örgütsel İmaj Algısı (ÖİA) Ölçeği` ve Gündüz (2008) tarafından geliştirilmiş olan `İş Doyumu (İD) Ölçeği` kullanılarak Ankara ilinin Altındağ ve Çankaya ilçelerindeki resmi ve özel ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerden toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 15.0 programından yararlanılmıştır. Verilerin analizi için aritmetik ortalama, standart sapma gibi betimsel istatistikler ile bağımsız örneklemler için t- testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson korelasyon analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin örgütsel imaj algıları genel olarak olumludur. Öğretmenlere göre çalıştıkları okullar; kurumsal açıdan etik, çalışma ortamı açısından olumlu ve hizmet kalitesi açısından genelde başarılıdır. Öğretmenlerin okulları ile ilgili imaj algılarını olumsuz yönde etkileyen etmenlerin başında okulların yönetim kalitesi ve toplumsal konulara uzak oluşlarının geldiği değerlendirilmektedir.Öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri genel olarak yüksektir. Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri örgütsel imaj algılarına göre daha yüksek bulunmuştur. Öğretmenlerin örgütsel imaj algıları ile iş doyumu düzeyleri arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır.Araştırma sonuçlarına dayalı olarak, okul yöneticilerine ve eğitimle ilgili karar vericilere, okulların imajlarının güçlendirilmesine ve öğretmenlerin iş doyumu düzeylerinin artırılmasına dönük önerilerde bulunulmuştur. Ayrıca bundan sonraki araştırmalara yön vermek amacıyla bazı önemli noktalara da dikkat çekilmiştir. | |
dc.description.abstract | This study aims to reveal the relationship between the teachers' organizational image perceptions and job satisfaction who serves at upper secondary schools located in Altındağ and Çankaya districts of Ankara.This descriptive study was conducted by using correlation study. The target population of the study consisted of teachers who serve at state and private secondary schools located in Altındağ and Çankaya districts of Ankara.Sample size of the study is determined by cluster sampling method. For % 95 confidence and % 5 confidence interval, 356 sample is assigned when the number of target population is up to 5.000. The study was completed by including totally 382 teachers that 272 of them serve at state secondary schools and 110 of them serve at private secondary schools. The data for the study have been collected from the teachers who serve at state and private secondary schools located in Altındağ and Çankaya districts of Ankara by utilizing the `Organizational Image Perception Scale` developed by Gürbüz (2008) and the `Job Satisfaction Scale` developed by Gündüz (2008). The SPSS 15.0 program was used to analyze the data. For the analysis of the data, a part from descriptive statistics such as arithmetic averages and standard deviations, t-test for independent samplings, one-sided variance analysis, Pearson correlation analysis and regression analysis were applied.At the conclusion of the study, it was explored that teachers' organizational image perceptions were generally positive. They find their own schools organizationally ethical, and they find their working environment positive and they find their own schools' service quality generally successful. It is evaluated that the most important factors that affect teachers' perceptions of their own school image negatively are respectively their schools' administration quality and alienated attitudes towards social issues. Teachers generally have high job satisfaction levels. It was discovered that teachers have higher job satisfaction levels than their organizational image perceptions that serve at upper secondary schools. Moreover, it is observed that there is a positive relationship between teachers' organizational image perceptions and their job satisfaction.Based on the findings of the research, school administrators and educational authorities are advised to strengthen the school images and improve teachers' job satisfaction levels. In addition, some important points are highlighted in order to guide further researches. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel imaj algıları ile iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between the upper secondary school teachers' organizational image perceptions and job satisfaction levels | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Job satisfaction | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | Teacher perception | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Secondary education institutions | |
dc.subject.ytm | Organizational image | |
dc.subject.ytm | Image | |
dc.identifier.yokid | 10069940 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 394814 | |
dc.description.pages | 200 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı |