Show simple item record

dc.contributor.advisorGelbal, Selahattin
dc.contributor.authorDemirus, Kadriye Belgin
dc.date.accessioned2020-12-29T13:53:47Z
dc.date.available2020-12-29T13:53:47Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435412
dc.description.abstractBu araştırmada ortak maddelerin tamamı cinsiyete göre TB-DMF'li/DMF'siz olduğunda Madde Tepki Kuramı'na dayalı yapılan eşitleme yöntemlerinin performansını karşılaştırmak amaçlanmıştır. Araştırmada DMF'li maddelerin test eşitlemeye etkisi gerçek veri üzerinden, ayrı kalibrasyon yöntemleri ve eşdeğer gruplarda ortak test deseni kullanılarak yatay eşitleme ile ortaya konulmuştur. Araştırmada DMF analizleri `Mantel-Haenszel` yöntemi için EASYDIF programında ve `lojistik regresyon` yöntemi için Zumbo tarafından hazırlanan syntax ile SPSS'de yapılmıştır. Test eşitleme yöntemleri olarak lineer ölçek dönüştürme (moment) yöntemlerinden `ortalama-ortalama` ile `ortalama-sigma` ve karakteristik eğrisi dönüştürme yöntemlerinden `Haebara` ile `Stocking-Lord` kullanılmıştır. Eşitleme yöntemlerinin performansı RMSD eşitleme hataları hesaplanarak değerlendirilmiştir. Madde parametrelerinin ve yeteneğin kestiriminde BILOG-MG, test eşitlemede IRTEQ yazılımı işe koşulmuştur. Çalısmanın verisi oluşturulan fen testi formlarının 1350 8.sınıf öğrencisine uygulamasından elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda ortak maddeler erkekler lehine TB-DMF'li olduğunda en büyük RMSD eşitleme hatasını ortalama-ortalama yöntemi, en küçük hatayı ise ortalama-sigma yöntemi üretmiştir. Ortak maddeler DMF'siz olduğunda ise en büyük hata ortalama-sigma yönteminde, en küçük RMSD eşitleme hatası karakteristik eğrisi yöntemlerinde (Stocking-Lord ve Haebara) birbirine eşit olarak elde edilmiştir.
dc.description.abstractThe purpose of this study to compare the results of equating methods based on Item Response Theory when all the anchor items showing or not showing gender based uniform DIF. In the study the effect of items with DIF on test equating presented on real data with horizontal equating using seperate calibration methods and equivalent groups with anchor test design.DIF analysis conducted on EASDIF software for `Mantel-Haenszel` method and on SPSS with syntax presented by Zumbo for `logistic regression` method. For test equating methods `mean- mean` , `mean-sigma`, `Haebara` and `Stocking-Lord` were used. The performance of the equating methods were evaluated through RMSD equating errors. BILOG-MG was utilized for the prediction of item parameters and ability, IRTEQ software was utilized for test equating. Data set for the study has been obtained from the forms of science test has been developed which applicated to 1350 students in 8th grade. According to the results of the study when the anchor items showing uniform DIF favored males, mean-mean method has produced the biggest equating error while mean-sigma method has produced the smallest. When the anchor items not showing DIF the biggest equating error has been obtained from mean-sigma method and smallest equating error has been obtained from Stocking-Lord ve Haebara methods in equal to each other.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtak maddelerin değişen madde fonksiyonu gösterip göstermemesi durumunda test eşitlemeye etkisinin farklı yöntemlerle incelenmesi
dc.title.alternativeThe study of the effect of anchor items showing or not showing differantial item functioning to test equating using various methods
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTest equating
dc.subject.ytmStructural Equation Model
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmDifferential item function
dc.subject.ytmTests
dc.subject.ytmItem Response Theory
dc.subject.ytmScience
dc.identifier.yokid10075877
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid399468
dc.description.pages154
dc.publisher.disciplineEğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess