Öyküleştirme yöntemine dayalı eğitimin beş yaş çocuklarında farklılıklara saygı kazanımına etkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Erkan, Nefise Semra | |
dc.contributor.author | Eren, Saliha | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:53:37Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:53:37Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435355 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma MEB'e bağlı ilkokullara bağlı anasınıflarına devam eden beş yaş grubu çocuklarla öyküleştirme (Storyline) yöntemine dayalı eğitim alan ve almayan çocukların farklılıklara saygı kazanımları arasında farklılık olup olmadığını saptamak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla beş yaş çocuklarına farklılıklara saygı kazanımına yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim programı örneği hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılında Ankara İli Çankaya İlçesinde MEB'e bağlı iki ilkokul bünyesindeki anasınıflarına devam eden toplam 104 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak `Kişisel Bilgi Formu` ve `Farklılıklara Saygı Ölçeği` kullanılmıştır. Çalışmada deney grubuna `Öyküleştirme yöntemine dayalı eğitim` uygulanmıştır. Araştırmada verilerin analizi için bilgisayar ortamında istatiksel paket programı kullanılmıştır. Bu araştırmada 2x3 faktörlü ve tekrar eden ölçümler (deney - kontrol grubu, ön test - son test - kalıcılık testi) olduğundan; ön test, son test ve kalıcılık testi puanları arasındaki farkın anlamlılığını test etmek amacıyla `İlişkili Ölçümler İçin Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi` kullanılmıştır. Bununla birlikte deney ve kontrol grubunda yer alan çocukların `Farklılıklara Saygı Ölçeğinden elde ettikleri puanların cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediğine `Mann-Whitney U testi` ile bakılmıştır. Ortalamalar arası farkların önemli olup olmadığını belirlemede 0,05 ve 0,01 önem düzeyi esas alınmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen bulgular; ön test farklılıklara saygı puanlarına göre deney ve kontrol gruplarının son test farklılıklara saygı puanları arasında anlamlı farklılık olduğunu ve deney grubundaki çocukların farklılıklara saygı puanlarında gözlenen artış yönündeki farklılıkların, uygulanan eğitimden kaynaklandığını göstermiştir. Öyküleştirme yöntemine dayalı eğitimin farklılıklara saygı kazanımını artırma etkisinin uzun süreli olup olmadığını sınamak için eğitimden bir ay sonra kalıcılık testi uygulanarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda hem deney hem de kontrol grubunun problem çözme becerisi son test ve kalıcılık testi puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. Sonuçlar öyküleştirme yöntemine dayalı eğitimin olumlu etkisinin olduğunu göstermiştir. Bu sonuçlara göre MEB Okul Öncesi Eğitim Programına ait günlük eğitim etkinliklerinin yanında, öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitimle çocuklara farklılıklara saygının kazandırıldığı söylenebilir.Türkiye'de öyküleştirme yöntemine dayalı araştırmaların çoğu ilköğretim kademelerine yöneliktir. Bu yüzden okul öncesi eğitim alanında daha çok araştırma yapılarak alana katkıda bulunulması, yöntemin okul öncesi çocukları üzerindeki etkilerinin nasıl olacağını belirleyebilmek için farklı alanlarda da (matematik veya fen eğitimi gibi) araştırmalar yapılması, yöntemin içinde farklı birçok yöntem ve teknik de yer aldığı için farklı alanları da (drama, oyun gibi) içeren bir araştırmanın yapılması ve en önemlisi öyküleştirme yönteminin okul öncesi eğitimde sağlıklı bir şekilde kullanımını sağlamak ve yaygınlaştırmak için belirli aralıklarla seminerler, atölyeler düzenlenerek öğretmenlere ulaşılması gerektiği vurgulanmıştır. | |
dc.description.abstract | This research was conducted to determine whether there is a significant difference between the respecting diversity of children who had been trained or not trained based on storyline method, with five age groups of children attending pre-school education that affiliated a MEB 2013 program. The participants of the research consist of 104 five years old children who are attending preschools in two different primary schools. Both schools are affiliated by MEB 2013 program in Ankara. The research was conducted during the 2013-2014 academic year.In the research, `Personal Information Form` and `Scale Of Respect For Diversity Concept` was applied as data collection tools. For experimental group, a designed Storyline method was applied. In this research, since there are 2x3 factor and repeated measurements (experimental-control group, pre-test, post-test, permanence test), to find out whether there is a difference between scores of pre-test, post-test and permanence test, `Wilcoxon Signed Rank Test` was applied. Besides, in the experiment and control groups with according to the `Mann-Whitney U Test` whether the gender is a factor that affects the score of the `Respecting Diversity` or not. Significance level of 0,005 and 0,01 were used for determining the importance of the difference averages. Regarding the findings of the research, there are a significant differences in pre-test and post test scores of respecting diversity between control and experimental group. The respecting diversity scores of experimental group is increased through the applied education method. To figure out that whether the rising effect of designed Storyline method application is permanent or not, the permanence test was applied after one mouth and analyzed. According to the analysis, there is no significant difference in post test scores and permanence test scores of both experimental and control groups. According to the findings, it could be claimed that instructional activities which were prepared based on the Storyline method helped children to gain respecting diversity significantly when it was used in addition to the daily educational activities that have already existed in MEB Early Childhood Program. In Turkey, most of the researches based on Storyline method are for primary education. As a result of this, the early childhood education is required to contribute to the field by making more researches. In order to determine the impacts of this method, researches can be done in different areas such as mathematics and science education. Considering different method and practice take place in this method, researches can be done in different areas such as drama and play. The most important thing is to the reach teachers by organizing workshops and seminars at regular intervals in order to ensure the use of Storyline method in healthy way. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öyküleştirme yöntemine dayalı eğitimin beş yaş çocuklarında farklılıklara saygı kazanımına etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | A study on the effect's of the storyline based education on the five years old children's to gaining respecting diversity | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Storyline method | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Respect | |
dc.subject.ytm | Values | |
dc.subject.ytm | Values education | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Education methods | |
dc.identifier.yokid | 10071260 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 394841 | |
dc.description.pages | 143 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı |