Show simple item record

dc.contributor.advisorYılmaz, Serkan
dc.contributor.authorÇapkinoğlu, Esra
dc.date.accessioned2020-12-29T13:53:28Z
dc.date.available2020-12-29T13:53:28Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-12-25
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435295
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı 7. sınıf öğrencilerinin yerel sosyobilimsel konular kapsamında oluşturduğu argümantasyonların kalitesi ve bu süreçte verdiği kararlarında dikkate aldıkları faktörlerin incelenmesidir. Bu amaçla Bolu İli'ne özgü Seben Taşlıyayla Sulama Göleti, tavuk kümesleri, deri üretimi, baz istasyonları ve Köprübaşı Barajı/HES olmak üzere beş yerel sosyobilimsel konu çerçevesinde üç farklı çalışma grubuyla çalışılmıştır. Gezi grubu alan gezilerine katılarak konunun paydaşlarıyla etkileşirken gazete grubu ilgili konuyu yerel gazete haberlerinden, sunum grubu ise konuları araştırmacının hazırladığı sunumlardan öğrenmiştir. Küçük grup ve toplu sınıf tartışmaları yapan öğrencilerin argümantasyon kalitesi Erduran, Simon, ve Osborne (2004) ve Zohar ve Nemet (2002) tarafından geliştirilen ölçekler, karar verirken dikkate alınan faktörler ise içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre en kaliteli sözlü argümantasyonları üreten ve argümanlarında en fazla veri bileşeni kullanan grup gazete grubu olurken gezi grubu en düşük performansı göstermiş, bütün grupların kaliteli argüman üretmekte en çok zorlandığı içerik HES içeriği olmuştur. Yazılı argüman kalitesi için yapılan analizler gezi ve gazete gruplarının puan ortalamalarının uygulama öncesinden sonrasına yükseldiğini fakat en fazla orta düzey argüman ürettiklerini, sunum grubunun ise genellikle orta düzey argümanlar üretip bazı içeriklerde uygulama sonrasındaki puan ortalamalarını düşürdüğünü göstermektedir. Çalışma gruplarının dikkate aldığı faktörlerin bir kısmı literatürde elde edilen faktörlerle uyumlu iken literatürden farklı olarak bu araştırmaya özgü elde edilen faktörler gelecek, göletin fiziksel özellikleri, devlet yetkililerinin sorumluluğu, ihtiyaç, coğrafik, hijyen, iletişim ve enerji faktörleridir. Bu araştırma ile yerel sosyobilimsel konuların sınıf içinde/dışında öğretimine yönelik örnek bir uygulamanın nasıl olacağı ve 7. sınıf öğrencilerinin yaşadıkları şehirdeki konularda argümantasyon ve karar verme süreci yaşamaları sağlanmıştır.
dc.description.abstractThe purpose of this research was to examine the quality of argumentation and factors considered in decision making process of seventh-grade students who learn about local socioscientific issues –the artificial lake, chicken factories, leather tanneries, base stations and Hydroelectric Power Plants– in three different groups. The outdoor group went to the field trips and interacted with stakeholders. The newspaper group examined the news from local newspapers and presentation group were given visual and verbal presentations by the researcher about the issues. All of the groups participated to the small group and the whole class discussions during ten weeks. The quality of argumentation were stated by Erduran, Simon, and Osborne (2004) and Zohar and Nemet's (2002) argumentation tool and factors considered in decision making process were analyzed by content analysis. According to the results, the newspaper group sustained the highest argumentation quality and used the most `data` component during the whole argumentation process whereas outdoor group provided weak quality of argumentation. Written arguments obtained from argumentation worksheets at the beginning and at the end of the verbal argumentation practices showed that all of the groups generally generated middle level argumentation. Students' considered factors in their decision making process were coherent with science education literature whereas characteristics of artificial lake, necessity, geographic, hygiene, communication, responsibilities of the authorized people, energy, and future factors were specific to this research. Consequently, it was showed that how would apply an implementation about teaching of local socioscientific issues in the classroom/outside of the classroom.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.title7. sınıf öğrencilerinin yerel sosyobilimsel konularda oluşturdukları argümantasyonların kalitesi ve karar verirken dikkate aldıkları faktörlerin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigating the quality of argumentations formed by seventh grade students and factors considered in their decision making in the context of local socioscientific issues
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-12-25
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSoscioscientific issues
dc.subject.ytmArgumentation
dc.subject.ytmArgumentation based science learning
dc.subject.ytmScientific literacy
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmTeaching
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmScience
dc.subject.ytmScience lesson
dc.identifier.yokid10096524
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid418204
dc.description.pages334
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess