7. sınıf öğrencilerinin yerel sosyobilimsel konularda oluşturdukları argümantasyonların kalitesi ve karar verirken dikkate aldıkları faktörlerin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Yılmaz, Serkan | |
dc.contributor.author | Çapkinoğlu, Esra | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:53:28Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:53:28Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-12-25 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435295 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı 7. sınıf öğrencilerinin yerel sosyobilimsel konular kapsamında oluşturduğu argümantasyonların kalitesi ve bu süreçte verdiği kararlarında dikkate aldıkları faktörlerin incelenmesidir. Bu amaçla Bolu İli'ne özgü Seben Taşlıyayla Sulama Göleti, tavuk kümesleri, deri üretimi, baz istasyonları ve Köprübaşı Barajı/HES olmak üzere beş yerel sosyobilimsel konu çerçevesinde üç farklı çalışma grubuyla çalışılmıştır. Gezi grubu alan gezilerine katılarak konunun paydaşlarıyla etkileşirken gazete grubu ilgili konuyu yerel gazete haberlerinden, sunum grubu ise konuları araştırmacının hazırladığı sunumlardan öğrenmiştir. Küçük grup ve toplu sınıf tartışmaları yapan öğrencilerin argümantasyon kalitesi Erduran, Simon, ve Osborne (2004) ve Zohar ve Nemet (2002) tarafından geliştirilen ölçekler, karar verirken dikkate alınan faktörler ise içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre en kaliteli sözlü argümantasyonları üreten ve argümanlarında en fazla veri bileşeni kullanan grup gazete grubu olurken gezi grubu en düşük performansı göstermiş, bütün grupların kaliteli argüman üretmekte en çok zorlandığı içerik HES içeriği olmuştur. Yazılı argüman kalitesi için yapılan analizler gezi ve gazete gruplarının puan ortalamalarının uygulama öncesinden sonrasına yükseldiğini fakat en fazla orta düzey argüman ürettiklerini, sunum grubunun ise genellikle orta düzey argümanlar üretip bazı içeriklerde uygulama sonrasındaki puan ortalamalarını düşürdüğünü göstermektedir. Çalışma gruplarının dikkate aldığı faktörlerin bir kısmı literatürde elde edilen faktörlerle uyumlu iken literatürden farklı olarak bu araştırmaya özgü elde edilen faktörler gelecek, göletin fiziksel özellikleri, devlet yetkililerinin sorumluluğu, ihtiyaç, coğrafik, hijyen, iletişim ve enerji faktörleridir. Bu araştırma ile yerel sosyobilimsel konuların sınıf içinde/dışında öğretimine yönelik örnek bir uygulamanın nasıl olacağı ve 7. sınıf öğrencilerinin yaşadıkları şehirdeki konularda argümantasyon ve karar verme süreci yaşamaları sağlanmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of this research was to examine the quality of argumentation and factors considered in decision making process of seventh-grade students who learn about local socioscientific issues –the artificial lake, chicken factories, leather tanneries, base stations and Hydroelectric Power Plants– in three different groups. The outdoor group went to the field trips and interacted with stakeholders. The newspaper group examined the news from local newspapers and presentation group were given visual and verbal presentations by the researcher about the issues. All of the groups participated to the small group and the whole class discussions during ten weeks. The quality of argumentation were stated by Erduran, Simon, and Osborne (2004) and Zohar and Nemet's (2002) argumentation tool and factors considered in decision making process were analyzed by content analysis. According to the results, the newspaper group sustained the highest argumentation quality and used the most `data` component during the whole argumentation process whereas outdoor group provided weak quality of argumentation. Written arguments obtained from argumentation worksheets at the beginning and at the end of the verbal argumentation practices showed that all of the groups generally generated middle level argumentation. Students' considered factors in their decision making process were coherent with science education literature whereas characteristics of artificial lake, necessity, geographic, hygiene, communication, responsibilities of the authorized people, energy, and future factors were specific to this research. Consequently, it was showed that how would apply an implementation about teaching of local socioscientific issues in the classroom/outside of the classroom. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 7. sınıf öğrencilerinin yerel sosyobilimsel konularda oluşturdukları argümantasyonların kalitesi ve karar verirken dikkate aldıkları faktörlerin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigating the quality of argumentations formed by seventh grade students and factors considered in their decision making in the context of local socioscientific issues | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-12-25 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Soscioscientific issues | |
dc.subject.ytm | Argumentation | |
dc.subject.ytm | Argumentation based science learning | |
dc.subject.ytm | Scientific literacy | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Science | |
dc.subject.ytm | Science lesson | |
dc.identifier.yokid | 10096524 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 418204 | |
dc.description.pages | 334 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |