Sorgulama temelli bilim eğitimi programının 60-72 aylık çocukların bilimsel süreç becerileriyle dil ve kavram gelişimlerine etkisi
dc.contributor.advisor | Akman, Berrin | |
dc.contributor.author | Öztürk, Muhammed | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:53:07Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:53:07Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2019-06-28 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435170 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada okul öncesi eğitime devam eden 60-72 aylık çocukların bilimsel süreç, kavram ve dil becerilerine `Sorgulama Temelli Bilim Eğitimi Programı`nın etkisinin olup olmadığını saptamak amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2015–2016 eğitim-öğretim yılında Aksaray İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bağımsız anaokullarına ve ilköğretim bünyesindeki anasınıflarına devam eden 60-72 ay grubu çocuklar oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise deney grubunda 21 kontrol grubunda 21 olmak üzere toplam 42 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada 60-72 aylık çocukların bilimsel süreç becerileri ile dil ve kavram becerilerine `Sorgulama Temelli Bilim Eğitimi Programı` nın etkisini belirlemek amacıyla ön test/son test/izleme testi kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada, çocuklar hakkında bilgi almak amacıyla `Genel Bilgi Formu`, bilimsel süreç becerilerini değerlendirmek amacıyla `48-66 Aylık Çocuklar için Bilimsel Süreç Becerilerini Değerlendirme Ölçeği`, kavram becerilerini ölçmek amacıyla `Bracken Temel Kavram Ölçeği Gözden Geçirilmiş Formu- BBCS-R` ve dil becerilerini ölçmek için `Türkçe ifade edici ve alıcı dil testi (TİFALDİ)` kullanılmıştır. Deney grubundaki çocuklara 8 hafta süre ile haftada iki gün `Sorgulama Temelli Bilim Eğitim Programı` eğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklar ise sadece okul öncesi eğitim programına devam etmişlerdir. Araştırma sonucunda, deney ve kontrol grubundaki çocukların, bilimsel süreç, dil ve kavram becerileri puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir (p<.05). Buna karşılık bilimsel süreç becerilerinden elde edilen puanlarla kavram becerileri ve dil becerilerinden elde edilen puanlar arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı ortaya çıkmıştır (p>0,05).Anahtar sözcükler: Sorgulama temelli bilim eğitimi, bilimsel süreç becerileri,kavram becerileri ve dil becerileri | |
dc.description.abstract | The purpose of the current research was to determine whether there was an effect of of Inquiry Based Science Education Program on the science process skills, concept and language skills of children aged 60-72 months old attending to a kindergarten. The population of the research comprised of children aged 60-72 months old attending to the kindergartens within primary schools acting under the Ministry of Education in the city of Aksaray in the educational year of 2015-2016. Sample of the research consists of a total of 42 children, 21 of which are in experiment group and 21 of which are in control group. In order to determine the effect of the Inquiry Based Science Education Program on the science process, concept and language skills of children at the age of 60-72 months old, an experimental design with pre-test/last test/quizzes in a control group was used. To gather information about children `General Information Form`, for the evaluation of science process skills `Science Process Skills Evaluation Scale for 48-66 Month Old Children`, to measure concept skills `Bracken Basic Concept Scale-Revised Form` and to measure language skills `TIFALDI Turkish Expressive and Receptive Language Test`was used.Children in the test group were applied the `Inquiry Based Science Education Program` for a period of eight weeks, two days a week. As for the control group, only preschool educational program was given. Accourding to result of the study a significant differences was found between the science process, concept and language skills scores of children in the experiment and control group in favour of experiment group (p<.05). On the other hand, it was found the difference between science process skills scores and concept skills was not significant (p>0,05). Also there was not significant difference between science process skills and language skills (p>0,05).Keywords: Inquiry based science education, science process skills, concept skills and language skills | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sorgulama temelli bilim eğitimi programının 60-72 aylık çocukların bilimsel süreç becerileriyle dil ve kavram gelişimlerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of inquiry based science education program on 60-72 months old children's science process skills concept and language development | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-06-28 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Argumentation based science learning | |
dc.subject.ytm | Inquisitorial teaching | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Scientific process | |
dc.subject.ytm | Language development | |
dc.subject.ytm | Concept development | |
dc.identifier.yokid | 10115261 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 435221 | |
dc.description.pages | 163 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı |