Show simple item record

dc.contributor.advisorBoz, Menekşe
dc.contributor.advisorDağlıoğlu, Hacer Elif
dc.contributor.authorÇakmak Teloğlu, Şifa Kevser
dc.date.accessioned2020-12-29T13:52:50Z
dc.date.available2020-12-29T13:52:50Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435075
dc.description.abstractSadece temel refleksleriyle dünyaya gelip, hayata tutunan birey, bir süre sonra otoritenin farkına varır ve ihtiyaçlarını onun aracılığıyla karşılamak için ona itaat eder. Çocukluğun ilk yıllarında sadece itaat veya cezadan kaçınma duygusunun yansıması olan ahlaki davranış, zamanla bireyin yaşadığı ikilemlerin etkisiyle ahlaki kuralları içselleştirmesi neticesinde otonom bir ahlak yapısına dönüşür. Bu sürecin hızlı ya da yavaş olması bireyin zihinsel gelişimiyle de paralel ilerler ve kimi zaman 7 yaşında bir çocuk, ortalama bir yetişkinden daha ileride bir ahlaki gelişim düzeyine sahip olabilir. Bu araştırma, erken çocukluk döneminde 5-7 yaş arasındaki normal gelişim gösteren ve üstün yetenekli çocukların ahlaki akıl yürütmelerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma süresince araştırmacı tarafından geliştirilen Erken Çocuklukta Ahlaki Akıl Yürütme Envanterinin içerisinde yer alan Kohlberg ve Piaget'in ahlaki gelişim kuramlarından yola çıkarak hazırlanmış 2 ayrı ölçek kullanılmıştır. Araştırma nedensel karşılaştırma yöntemiyle gerçekleştirilmiştir ve araştırma süresince 30 üstün yetenekli, 30 normal gelişim gösteren çocukla çalışılmıştır. Toplanan verilen üç kodlayıcı tarafından puanlanmış ve SPSS paket program 22.00 ile analiz edilmiştir. Sonuçta üstün yetenekli çocuklarla normal gelişim gösteren çocukların toplam puanlarını karşılaştırmak için yapılan t-testinde 1. Ölçek için (t=-7.734; p=0.000<0,05), 2. Ölçek için ise (t=-4.465; p=0.000<0,05) düzeyinde üstün yetenekliler lehine anlamlı fark bulunmuştur. Benzer şekilde, gruplar içinde yaşa göre de anlamlı farklılık bulunmuş ancak cinsiyet ve anne-baba öğrenim düzeylerinden kaynaklanan bir farklılık ortaya çıkmamıştır.
dc.description.abstractThe individual who is born with merely basic reflexes and who holds on to life soon realizes the existence of authority and obeys it in order to meet his / her needs through it. In time, with the effect of the dilemmas that the individual goes through, moral behavior, which is a reflection of just the feeling of obedience and avoidance of punishment in the first years of childhood, turns into an autonomous moral structure as a result of his/her internalizing the moral principles. The pace of this process goes parallel with the individual's mental development, and sometimes, a seven-year-old child displays a much more advanced level of moral development than an average adult. This study was carried out to investigate the moral reasoning of children aged 5-7 who display normal development and who were diagnosed as gifted. For the study, two different scales that were prepared based on Kohlberg and Piaget's moral development theories were used as part of Moral Reasoning Inventory in Early Childhood, which was developed by the researcher. The study employed causal-comparative method, and it was performed with 60 children, half of which was gifted with the other half displaying normal development level. Data collected were rated by three different coders, and they were analyzed through SPSS Package Program 22.00. When the total points of gifted children were compared to those of other children showing normal development according to their diagnosis, t-test results revealed that there was a statistically significant difference for Scale 1 (t=-7.734; p=0.000<0,05) and Scale 2 (t=-4.465; p=0.000<0,05) in favor of the gifted children. A significant difference by age was also found between the two groups, but no significant difference was discovered resulting from gender or the parents' education level.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleErken çocuklukta üstün yetenekli ve normal gelişim gösteren çocukların ahlaki akıl yürütmelerinin incelenmesi
dc.title.alternativeAnalysis of gifted and typical children's moral reasoning skills in early childhood
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEthical behaviour
dc.subject.ytmGifted children
dc.subject.ytmEarly child education
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmGifted children
dc.subject.ytmReasoning
dc.identifier.yokid10123554
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid446896
dc.description.pages106
dc.publisher.disciplineOkul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess