Show simple item record

dc.contributor.advisorÇobanoğlu Aktan, Derya
dc.contributor.authorGökcan, Mustafa
dc.date.accessioned2020-12-29T13:52:45Z
dc.date.available2020-12-29T13:52:45Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435038
dc.description.abstractİlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin TEOG İngilizce başarısını yordayan faktörlerin araştırıldığı bu çalışmada, İngilizceye yönelik tutum, yabancı dil kaygısı, İngilizceye maruz kalma, öğrenim görülen okul türü, ebeveyn eğitim düzeyi ve İngilizce bilgisi ile TEOG İngilizce başarısı arasındaki ilişkilere bakılmıştır. Stephen Krashen'in `İkinci dil edinimi kuramı` ve alan yazındaki bulgular doğrultusunda oluşturulan bir model yapısal eşitlik çatısı altındaki modelleme türlerinden biri olan çoklu göstergeler çoklu nedenler (ÇGÇN) modeli ile test edilmiştir. Öğrencilerin öğrenim gördükleri okul türü, ebeveyn eğitim düzeyi ve İngilizce bilgisi ve TEOG İngilizce alt testine ait bilgiler kişisel bilgiler formu ile elde edilirken, öğrencilerin İngilizceye yönelik tutumları `İlköğretim İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği` ile ve yabancı dil kaygıları, `Yabancı Dil Sınıfı Kaygı Ölçeği` (FLCAS) ile ölçülmüştür. Öğrencilerin ne kadar sıklıkla İngilizceye maruz kaldığının belirlenebilmesi için ise çalışma kapsamında geliştirilen `İngilizceye Maruz Kalma Ölçeği` kullanılmıştır. Maruz kalma ölçeğinin yapı geçerliğinin belirlenebilmesi için 505, esas çalışma için 826 olmak üzere Ankara'da toplam 1331 öğrenciden veri toplanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre İngilizceye yönelik tutum, öğrenim görülen okul türü, ebeveyn eğitim ve İngilizce seviyesi ve İngilizceye maruz kalma sıklığı İngilizce başarısını anlamlı ve pozitif olarak etkilerken, yabancı dil kaygısının İngilizce başarısı üzerinde anlamlı ve negatif bir etkisi vardır. Ayrıca ebeveyn eğitim ve İngilizce seviyesi ve İngilizceye yönelik tutumun İngilizce başarısı üzerindeki etkilerinin önemli bir kısmının İngilizceye maruz kalma tarafından aracılık edindiği bulunmuştur. Buna göre, İngilizceye yönelik olumlu tutum sahibi bireylerin daha çok anlaşılır girdi peşinde olacağı ve dolayısıyla daha sık İngilizceye maruz kalacağı, neticede de İngilizce ediniminin daha çok olacağı belirtilen Krashen'in dil edinim kuramı doğrulanmıştır.
dc.description.abstractIn this study in which the factors affecting TEOG English achievement of 8th graders are investigated, the relationships of attitude towards English, foreign language anxiety, exposure to English, school type (i.e. state or private), parents' education level and English proficiency with TEOG English achievement is looked at. A model developed based both on Stephen Krashen's `Second Language Acquisition Theory` and on the findings in the literature was tested with multiple indicators and multiple causes (MIMIC) model which is one of the modelling methods within the framework of structural equation modelling (SEM). While the information related to the school type, TEOG English subtest, parents' education level and English proficiency were gathered with the aid of a personal information form, the students' attitudes towards English was measured through `Elementary English Course Attitude Scale` and the foreign language anxiety was measured with `Foreign Language Classroom Anxiety Scale`. To determine how often the students are exposed to English, `Exposure to English Scale` which was developed within this study was employed. The data was gathered from a total number of 1331 students in Ankara, 505 of which was used for determining the construct validity of the exposure scale and 826 of which was used for the main study. According to the results obtained, attitudes towards English, school type, amount of English exposure, parents' education level and English proficiency have meaningful and positive effects on TEOG English achievement, while language anxiety has a meaningful but negative effect on it. Moreover, it was found that important parts of the effects of parents' education level and English proficiency and attitudes towards English on English achievement is mediated by exposure to English. Therefore, Krashen's second language acquisition theory stating that those who have positive attitudes towards English will seek more comprehensible input and so will be more exposed to English and consequently will acquire English more is validated.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTEOG İngilizce başarısıyla ilişkili değişkenlerin Krashen`in dil edinimi kuramına göre incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the variables related to TEOG English achievement using language acquisition theory of Krashen
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMultiple indicators multiple causes
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmStudent attitude
dc.subject.ytmStructural Equation Model
dc.subject.ytmForeign language learning
dc.subject.ytmLanguage acquisition
dc.subject.ytmTransition From Basic Education To Secondary Education
dc.identifier.yokid10124403
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid446892
dc.description.pages122
dc.publisher.disciplineEğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess