Türk müziğinde icra-teori birliğini sağlama konusunda ana dizi etkeni
dc.contributor.advisor | Güray, Cenk | |
dc.contributor.author | Demirhan, Murat | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:51:26Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:51:26Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-06-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/434569 | |
dc.description.abstract | Türk Müziği eğitiminde yıllardır süregelen icra ve nazariyat arasındaki çelişki, müzik eğitimi açısından çeşitli problemlere yol açmıştır. Söz konusu uyuşmazlıkların temelini 'ana dizi, aralıklar ve perde sistemi' ile ilgili-zaman zaman birbirleriyle çelişen-çeşitli fikirler oluştur-maktadır. Türk Müziğinde icra-teori birliğini sağlama noktasında 'ana dizinin' seçiminin önemli bir etken olduğu düşünülmektedir. Bu anlamda tez kapsamında, Türk Musikîsinde yüzyıllardır kullanılagelen 17 perdeli sistemi etkin bir biçimde yansıtan ve referans sesi ola-rak La=440hz'i esas alan 'doğal do dizisinin' Rast dizisi olarak kabul edilmesi önerilmek-tedir. Böylesi bir kabulün icra alanına ve eğitim müziğine kazandırılmasının hem Türk Mü-ziği'nin evrensel platformda tanınır olması hem icra ile teori arasındaki birlikteliğin daha güçlü bir biçimde sağlanabilmesi hem de 'nota yazım sistemi' ile icra arasında bağlantının güçlendirilebilmesi adına önem arz ettiği düşünülmektedir.Anahtar sözcükler: Türk Müziği, ana dizi, doğal dizi, icra-teori birliği, Müzik teorisi tarihi | |
dc.description.abstract | The long-term contradiction between performance and theory in Turkish music has caused various problems in the area of education. The main reason behind these problems seem to be many contradictory ideas about topics such as 'the main scale, intervals and intonations (frets)'. We think that the selection of the right 'basic scale' should be a remedial factor for solving the problems preventing the unification of performance and theory in Turkish mu-sic. Within this study, it is proposed to grant the 'natural C major (A=440hz)' scale-that is adoptable to the historical Turkish Music scale of 17 frets as the scale of Rast makam. Such an acceptance in the areas of performance and education will help to increase the internati-onal recognition of Turkish music, strengthen the 'performance-theory' unification and support the coordination between the musical notation and the performance.Key words: Turkish Music, basic music scale, natural scale, performance-theory unification, History of music theory | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Türk müziğinde icra-teori birliğini sağlama konusunda ana dizi etkeni | |
dc.title.alternative | The effect of basic scale in establishing the performance-theory unification in turkish music | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-19 | |
dc.contributor.department | Geleneksel Türk Müzikleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10332264 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 624594 | |
dc.description.pages | 75 | |
dc.publisher.discipline | Türk Müziği Bilim Dalı |