Fen bilimleri öğretmen adaylarının fende matematiğin kullanımına yönelik özyeterlik inançları, 21.yy becerileri ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Kaptan, Fitnat | |
dc.contributor.author | Başar, Sevde | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:50:14Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:50:14Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-10-15 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/434154 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada, fen bilimleri öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlik algıları ile fen eğitiminde matematiğin kullanımına yönelik öz-yeterlik algıları ve bunlar arasındaki ilişki çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemiyle desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, belirlenen üniversitenin fen bilgisi eğitimi bilim dalına kayıtlı toplam 316 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri; Fende Matematiğin Kullanımına Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği ve 21.Yüzyıl Becerileri Öz Yeterlik Algısı Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizi uygun betimsel ve parametrik istatistiksel yöntemler kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının fende matematiğin kullanımına yönelik öz-yeterlik algı düzeyleri ve 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik algı düzeyleri yüksek çıkmış, yapılan ANOVA sonuçlarına göre ise her iki öz-yeterlik algı düzeyinde de kadın öğrenciler lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Öz-yeterlikler arasındaki ilişkiye Pearson Momentler Çarpımı korelasyon katsayısı ile bakılmış, edinilen bulgulara göre; öğretmen adaylarının fende matematiğin kullanımına yönelik öz-yeterlik algıları ile 21.yüzyıl becerileri öz yeterlik algısı ölçeğinin alt boyutları ve toplam puanı arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir (r=0,47, r=0,45, r=0,38, r=0,52; p<0,01). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlik algılarının, fende matematiğin kullanımına yönelik öz-yeterlik algılarını yordama gücünü belirlemek için yapılan basit doğrusal regresyon analizi sonucunda ise öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlik algılarının fende matematiğin kullanımına yönelik öz-yeterlik algıları üzerinde anlamlı (F=118,95; p<0,01) bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak; fen bilgisi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlik algıları arttıkça fende matematiğin kullanımına yönelik öz-yeterlik algılarının da arttığı söylenebilir. | |
dc.description.abstract | In this study, preservice science teachers' self-efficacy perceptions of 21st century skills and the self-efficacy perceptions of the use of mathematics in science education and the relationship between them have been examined in terms of various variables. This research was designed with relational screening model of quantitative research methods. The research participants are consisted of 316 preservice teachers who are enrolled in the science education of a university. The research data were collected by the Self-Efficacy Scale for the Use of Mathematics in Science and the Self-Efficacy Perception Scale for the 21st Century Skills. The analysis of the data was done using appropriate descriptive and parametric statistical methods. The research results indicated that preservice teachers had high levels of self-efficacy perception of the use of mathematics in science and the self-efficacy perception of the 21st century skills. Additionally, the ANOVA results showed that there was a significant difference in favor of the female participants in both self-efficacy perception levels. The correlation between self-efficacy levels was examined by Pearson's Moments Multiplication correlation coefficient and the findings showed that there were moderate, positive and meaningful relationships between preservice teachers' self-efficacy perceptions of the use of mathematics in science and sub-dimensions of self-efficacy perception scale for the 21st century skills and the total score (r=0,47, r=0,45, r=0,38, r=0,52; p<0,01). As a result of simple linear regression analysis which was conducted with the purpose of determining the predictive power of preservice teachers' self-efficacy perception of 21st century skills on their self-efficacy perception of the use of mathematics in science, it was found out that preservice teachers' self-efficacy perceptions of 21st century skills had a meaningful (F=118,95; p<0,01) effect on their self-efficacy perception of the use of mathematics in science. Consequently, it can be concluded that as the self-efficacy perceptions of 21st-century skills of preservice teachers increase, their self-efficacy perceptions of the use of mathematics in science increase. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen bilimleri öğretmen adaylarının fende matematiğin kullanımına yönelik özyeterlik inançları, 21.yy becerileri ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Self-efficacy beliefs in the use of mathematics in science of the candidate science teachers, 21. century skills and the relationship between these | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-15 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Science teaching | |
dc.subject.ytm | Science lesson | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.subject.ytm | 21. century | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Skill | |
dc.identifier.yokid | 10190137 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 515625 | |
dc.description.pages | 96 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |