Bilgisayar animasyonları destekli 5E öğrenme modelinin `Tepkimelerde hız ve denge` konusunda akademik başarı üzerine etkisi
dc.contributor.advisor | Seçken, Nilgün | |
dc.contributor.author | Ceylan, Nazan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:49:44Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:49:44Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-10-02 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/433975 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı; orta öğretim kurumlarında Kimya dersi kapsamında 11. sınıf öğretim programında yer alan `Tepkimelerde Hız ve Denge` konusuna yönelik 5E öğrenme modeli esas alınarak animasyon ve eğitsel bilgisayar oyunu destekli öğretim materyali geliştirmek ve geliştirilen bu materyalin ders anlatımlarında kullanılmasının öğrencilerin akademik başarılarına olan etkisini belirlemektir. Araştırmada nicel ve nitel veri toplama yöntemlerinin birlikte ele alındığı karma araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışmanın nicel boyutunda statik grup ön test-son test deneysel desen ve ön-test son-test kontrol gruplu seçkisiz desen, nitel boyutunda ise yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Bu çalışma Eskişehir Anadolu Lisesi, Sivrihisar Fahri Keskin Fen Lisesi ve SEV Muzaffer Demir Anadolu Lisesinde öğrenim gören toplam 99 11. sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Deney gruplarında söz konusu ünite `Tepkimelerde Hız ve Denge` yazılımı ile kontrol gruplarında ise geleneksel yöntemle işlenmiştir. Çalışmada veriler `Kimyasal Tepkimelerde Denge Başarı Testi` ve `Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Soruları` ile toplanmış ve elde edilen verilerin analizi bağımlı, bağımsız örneklem t-testi ve nitel analiz yöntemleri kullanılarak yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; üç uygulama okulundaki kontrol ve deney gruplarının `Kimyasal Tepkimelerde Denge Başarı Testi` son test puanları arasındaki farklılık istatistiksel açıdan anlamlıdır. Bu anlamlı farklılıktan yola çıkarak 5E öğrenme modeline göre geliştirilen, animasyon ve eğitsel bilgisayar oyunu destekli materyalin Tepkimelerde Hız ve Denge konusunda geleneksel yaklaşıma göre öğrencilerin akademik başarılarında daha etkili olduğu yorumu yapılabilir. Yarı-yapılandırılmış görüşme sonuçlarına göre ise genel olarak öğrencilerin geliştirilen materyalle ilgili olumlu görüşlere sahip olduğu tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | This study aimed to develop animation and educational computer games supported teaching material based on the 5E learning model for `Velocity and Balance in Reactions` which is included in eleventh-grade Chemistry courses in secondary schools. Furthermore, the aim is to determine the extent this material contributes to the academic success of students. A mixed method of qualitative and quantitative data collection methods was used. Static group pre- and post-test experimental methods and pre- and post-test control group random methods were used for the quantitative part. Semi-structured interview techniques were used for the qualitative part. Ninety-nine 11th grade students from Eskişehir Anatolian High School, Sivrihisar Fahri Keskin Science High School, and SEV Muzaffer Demir Anatolian High School participated in the study. The concept `Velocity and Balance in Reactions` was presented through software for the experimental group and through traditional methods for the control group. Data were collected using `Balance Success Test in Chemical Reactions` and `Semi-Structured Interview Questions`. Data was analyzed using dependent and independent sample t-test and qualitative analysis methods. Based on analyses, there was a significant difference between post-test scores of `Balance Success Test in Chemical Reactions` of both experimental and control groups of the three participating schools. Consequently, students were more successful in academic achievement according to a traditional approach on the `Velocity and Balance in Reactions` concept using material supported by animation and educational computer games developed on the 5E learning model. Semi-structured interview results indicated that students had mostly positive views about the material. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Bilgisayar animasyonları destekli 5E öğrenme modelinin `Tepkimelerde hız ve denge` konusunda akademik başarı üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of 5E learning cycle model accompanied with computer animations on academic achievement in the subject of `reaction rates and chemical equilibrium` | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-10-02 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary education schools | |
dc.subject.ytm | Chemistry education | |
dc.subject.ytm | Chemistry teaching | |
dc.subject.ytm | Chemistry lesson | |
dc.subject.ytm | 5E Model | |
dc.subject.ytm | Computer games | |
dc.subject.ytm | Animation supported teaching | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Constructivist teaching method | |
dc.identifier.yokid | 10226750 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 534554 | |
dc.description.pages | 250 | |
dc.publisher.discipline | Kimya Eğitimi Bilim Dalı |