Show simple item record

dc.contributor.advisorAkman, Berrin
dc.contributor.authorBurgazli Osanmaz, Müleyke Sadiye
dc.date.accessioned2020-12-29T13:49:37Z
dc.date.available2020-12-29T13:49:37Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-07-17
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/433938
dc.description.abstractBu çalışma 5-6 yaş grubu çocukların matematik kavramları ile yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2016/2017-2017/2018 eğitim öğretim yılı Ankara ili Çankaya, Etimesgut ve Yenimahalle ilçelerinde yer alan MEB'e bağlı anaokullarında eğitim gören 5-6 yaş grubu 81 çocuktan oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak Bracken Temel Kavram Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formu (BBCS-R) ve Torrance Yaratıcı Düşünce Testi-Şekilsel Kısım A formu (TYDT-Şekilsel Form) kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre çocukların yaratıcılık toplam puanı ile matematik kavram toplam puanı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunduğu ve yaratıcılığın matematik kavramları üzerindeki etkisinin anlamlı olduğu bulunmuştur. Çocukların matematik kavram toplam puanı ile yaratıcılığın zenginleştirme ve başlık soyutluğu alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ve yaratıcılığın zenginleştirme ve başlık soyutluğu alt boyutlarının matematik kavramları üzerinde anlamlı bir yordayıcılık etkisinin olduğu bulunmuştur. Ayrıca, çocukların yaratıcılık toplam puanı ile matematiğin sayı, şekil, yön-konum ve zaman-sıralama alt testleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ve matematik alt testlerinden biri olan yön-konum kavramının yaratıcılığın anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Çocukların matematik kavram puanlarının cinsiyet ve yaşlarına göre anlamlı fark göstermediği; yalnızca sayı alt boyutu puanlarının cinsiyete göre anlamlı fark gösterdiği bulunmuştur. Çocukların matematik kavramları puanlarının (sayı, şekil, miktar ve toplam puan) anne öğrenim durumuna göre anlamlı bir farklılık gösterdiği ancak baba öğrenim durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Bunun yanı sıra, çocukların yaratıcılık orjinallik alt boyutu puanlarının cinsiyetlerine; erken kapamaya direnç alt boyut puanlarının ise anne ve baba öğrenim durumuna göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır.
dc.description.abstractThis study aims to explore the relationship between children's knowledge of mathematic concepts and creativity skills. Relational screening model was used in this quantitative study. The study group consists of 81 children who are 5-6 years old, attending public kindergartens in Ankara. As data collection tools, Bracken Basic Concept Scale-Revised Form and Torrance Creativity Thinking Test-Figural Test A Form was used. The findings of the study indicated that there is a positive relationship between the total scores of children's creativity and total scores of mathematic concepts and it is also revealed that children's creativity skills predict their mathematic concepts. Besides, there is a positive relationship between mathematic concepts scores and the elaboration and abstractness of titles subtests of creativity and elaboration and abstractness of titles subtests of creativity predicts mathematic concepts. In addition, a positive relationship was found between total scores of creativity and number, comparison, direction-location, quantity and time-ordering subtests of mathematic concept; and it is found that direction-location subset predicts creativity scores. No significant difference found between the subtests of children's mathematic concepts in terms of gender and age but only number dimension scores differ significantly in terms of gender. Children's' mathematic concepts scores (number, shape, quantity and total score) change significantly in accordance with mother's education level; whereas mathematic concepts scores do not change in terms of fathers' education level. Also, children's originality creativity scores differ significantly according to their gender and resistance to premature closure scores change significantly in terms of mothers' and fathers' education level.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.title5-6 yaş çocuklarının matematik kavramları ile yaratıcılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeExamination of the relationship between mathematical concepts and creativity of 5-6 years old children
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-07-17
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmConcepts
dc.subject.ytmMathematical concepts
dc.subject.ytmCreativity
dc.subject.ytmScales
dc.identifier.yokid10224335
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid531640
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplineOkul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess