Show simple item record

dc.contributor.advisorYılmaz, Arif
dc.contributor.authorÖmrüuzun, Işil
dc.date.accessioned2020-12-29T13:49:14Z
dc.date.available2020-12-29T13:49:14Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-16
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/433801
dc.description.abstractOkul öncesi öğretmenlerinin sınıf içi teknoloji kullanımlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılan bu araştırma, ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Teknoloji Kabul ve Kullanım Birleştirilmiş Modeli (TKKBM) kapsamında yapılan bu araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içi teknoloji kullanımları; algılanan kullanışlılık, algılanan kullanım kolaylığı, davranışsal niyet, kaygı, kullanıma yönelik tutum, kolaylaştırıcı durumlar, algılanan eğlence, mesleki uygunluk, öz yeterlik, zorlaştırıcı durumlar ve yaş, öğrenim durumu, hizmet öncesi/içi eğitim alma durumu ve mesleki deneyim değişkenleri ile incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 eğitim öğretim yılında devlet okulları ve özel okullarda görev yapmakta olan 442 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada ölçme aracı olarak ¨Erken Çocukluk Eğitiminde Teknoloji Kullanımı¨ anketi ve ¨Öğretmenler İçin Teknoloji Kabul Ölçeği¨ kullanılmıştır. Araştırmanın analizleri LISREL sürüm 8.8 ve SPSS sürüm 24 paket programları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ilişkiye yönelik hipotezlerinin test edilmesinde Yol Analizi tekniği kullanılmıştır. Yol Analizi sonuçları test edilen kuramsal modelin kabul edilebilir uyum indekslerine sahip olduğuna işaret etmektedir. Araştırmanın bulgularına göre önerilen modelde; okul öncesi öğretmenlerinin teknoloji kullanıma yönelik tutumlarının %75 oranında algılanan kullanışlılık, algılanan kullanım kolaylığı, algılanan eğlence ve mesleki uygunluk değişkenleriyle açıklandığı belirlenmiştir. Teknoloji kullanımına yönelik davranışsal niyetleri ise %72 oranında kullanıma yönelik tutum, algılanan eğlence, mesleki uygunluk ve kaygı değişkenleriyle açıklanmaktadır. Kolaylaştırıcı durumlar, zorlaştırıcı durumlar, davranışsal niyet ve kullanıma yönelik tutum değişkenlerinden araştırmanın bağımlı değişkenleri olan teknoloji kullanım sıklığı ve teknoloji kullanım süresine olan yol katsayılarının ise istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görülmüştür. Anahtar sözcükler: okul öncesi, okul öncesi öğretmenler, teknoloji, teknoloji kabul ve kullanım birleştirilmiş modeli, yol analizi
dc.description.abstractThis research, which was conducted to determine the factors that affect early childhood education teachers' technology use in the classroom settings, was carried out with correlational model. In this research, conducted within the scope of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT), early childhood education teacher's technology use in the classroom settings were examined by perceived usefulness, perceived ease of use, behavioral intention, anxiety, attitudes towards use, facilitating conditions, job relevance, perceived enjoyment, self-efficacy, challenging conditions and age, educational background, preservice/inservice training and professional experience. 442 early childhood education teachers work in public and private schools in 2017-2018 academic year participated in the study. The data was collected through ̈Technology in Early Childhood ̈ survey and ̈Teachers' Technology Acceptance and Use Scale (TTAUS)¨. Analysis were performed by using LISREL version 8.8 and SPSS version 24 software packages. Path Analysis was used to test the research hypotheses and the results indicate that the tested theoretical model has acceptable fit indices. The results showed that; the theoretical model explained teachers' attitudes towards technology use with 75% variance by perceived usefulness, perceived ease of use, perceived enjoyment and job relevance. Further, teachers' intention to technology use was explained with 72% variance by attitude towards use, perceived enjoyment, job relevance and anxiety. However, the path coefficients from facilitating conditions, challenging conditions, behavioral intention and attitudes towards use to technology usage were not found statistically significant. Keywords: early childhood, early childhood education teachers, technology, unified theory of acceptance and use of technology, path analysisen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul öncesi öğretmenlerinin teknoloji kullanımlarını etkileyen faktörler: Bir yol analizi çalışması
dc.title.alternativeFactors affecting early childhood education teachers' technology use: A path model
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-16
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmPreschool period
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmPreschool teachers
dc.subject.ytmTechnology
dc.subject.ytmTechnology utilization
dc.subject.ytmEducation technology
dc.subject.ytmAcceptance and use of technology model
dc.identifier.yokid10243081
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid547820
dc.description.pages157
dc.publisher.disciplineOkul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess