5E öğrenme modelinin lise öğrencilerinin çözünürlük dengesi konusundaki başarılarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Erdem, Emine | |
dc.contributor.author | Çiftçi, Çağla | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:47:48Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:47:48Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-28 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/433316 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı 5E öğrenme modeli esas alınarak geliştirilen öğretim programının, ortaöğretim kademesi 11. sınıf matematik ve fen alanı öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine ve Çözünürlük Dengesi konusunda kimya başarılarına etkisinin incelenmesidir. Nicel araştırma yöntemi ile yürütülen çalışmada kontrol gruplu öntest sontest deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma, 2014-2015 öğretim yılı Bahar döneminde, Ankara ili Çankaya ilçesinde ortaöğretim kademesinde okuyan toplam 67 öğrencinin katılımıyla yürütülmüştür. Deney grubu ve kontrol grubu, çalışmanın örneklemini oluşturan öğrencilerden rastgele seçilmiştir. Deney grubunda 5E öğrenme modeli yaklaşımı ile, kontrol grubunda ise geleneksel yöntem ile konular işlenmiştir. Araştırma kapsamında belirlenen bilimsel becerilerin gelişiminin ölçülmesi amacıyla Temiz (2007) tarafından geliştirilen Bilimsel Süreç Beceri Ölçeği (BSBÖ) kullanılmıştır. İlişkili örneklemler için T-Testi analizi yapılmıştır. Deney grubu öğrencilerinin öntest- sontest puanları arasında anlamlı bir fark gözlenmiştir. Deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin BSBÖ sontest puanları arasında anlamlı fark gözlenmiştir. Öğrencilerin kimya başarılarını ölçmek amacıyla, araştırmacı tarafından geliştirilen Çözünürlük Dengesi Başarı Testi kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen nicel verilerin analizi parametrik olmayan analizlerden Mann – Whitney U Testi, Wilcoxon işaretli sıralar testi ve parametrik testlerden olan t-Testi ile yapılmıştır. Bu çalışmadan elde edilen bulgular ışığında, kimya konularında öğrencilerin akademik başarılarını artırmada, bilimsel süreç becerilerinin kazandırılması ve geliştirilmesinde yapılandırmacı yaklaşımın 5E öğrenme modelinin daha etkili olacağı sonucuna varılmıştır.Anahtar sözcükler: yapılandırmacı yaklaşım, 5E öğrenme modeli, bilimsel süreç becerileri | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate whether that Curriculum developed based on 5E learning model affects scientific process skills and chemistry achievements in Solubility Balance of 11th grade mathematics and science students. In the study conducted with quantitative research method, pre-test post-test experimental design with control group was used. The study was conducted with the participation of 67 high school students in Çankaya district in Ankara province in the spring semester of 2014-2015 academic year. The experimental group and the control group were randomly selected from the students who make up the sample of the study. In the experimental group, subjects were studied with 5E learning model approach and in the control group subjects were studied with traditional method. The Scientific Process Skill Scale (BSBS) developed by Temiz (2007) was used to measure the development of scientific skills identified within the scope of the research. T-Test analysis was performed for related samples. A meaningful difference was observed between the pretest-posttest scores of the experimental group students. A meaningful difference was observed between the BSES posttest scores of the experimental and control group students. Solubility Balance Achievement test developed by the researcher was used to measure students' chemistry achievements. The analysis of the quantitative data obtained from the study was carried out with the Mann - Whitney U Test, Wilcoxon signed rank test and non - parametric t - test. In the light of the findings obtained from this study, It was concluded that the constructivist approach of 5E learning model would be more effective in order to increase the academic achievement of students in chemistry subjects, to gain and develop scientific process skills.Keywords: constructivist approach, 5E learning model, scientific process skills | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 5E öğrenme modelinin lise öğrencilerinin çözünürlük dengesi konusundaki başarılarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The examination of the impact of 5E learning cycle model on the success of high school students in solubility equilibrium and scientific process skills | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-28 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10274878 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 584214 | |
dc.description.pages | 109 | |
dc.publisher.discipline | Kimya Eğitimi Bilim Dalı |