Fabl animasyon içerikli işbirlikli e-kitabın özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuma performansına etkisi
dc.contributor.advisor | Erdem, Mukaddes | |
dc.contributor.author | Özer Şanal, Seda | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:46:57Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:46:57Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-04-13 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/433004 | |
dc.description.abstract | Bu tez kapsamında özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin doğru okuma, okuma hızı ve okuduğunu anlama performanslarını desteklemeye yardımcı olacak bir fabl animasyon içerikli işbirlikli e-kitabın geliştirilmesi ve etkililiğin sınanması amaçlanmıştır. Ardından iki aşamalı bir süreç planlanmıştır. İlk aşama fabl animasyon içerikli işbirlikli e-kitabın geliştirilmesini içeren eylem araştırmasını kapsamaktadır. İkinci aşama ise geliştirilen fabl animasyon içerikli işbirlikli e-kitabın okuma hızı, doğru okuma ve okuduğunu anlama performansları üzerindeki etkililiğinin incelendiği deneysel süreci kapsamaktadır. Eylem araştırması aşamasında, alanyazın taraması, pilot çalışma ve tez komite toplantıları kararları ile birlikte fabl animasyon içerikli işbirlikli e-kitabın özelliklerine karar verilmiş ve materyal araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Deneysel süreçte ise tek denekli deneysel bir model işe koşulmuştur. Araştırmanın katılımcılarını yaşları 13-14 arasında olan ve özel öğrenme güçlüğü tanılı üç çocuk oluşturmaktadır. 15 haftalık uygulama sürecinin başında ve sonunda doğru okuma, okuma hızı ve okuduğunu anlamaya ilişkin ön-test, son-test uygulanmış ve görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, fabl animasyon içerikli işbirlikli e-kitap öğrenme güçlüğü olan üç öğrencinin de doğru okuma performanslarını desteklemiştir. Öğrenciler kendilerine verilen metni son-testte daha az hata ile okumuştur. Okuma hızı verileri incelendiğinde, öğrencilerin kendilerine verilen metni son-testte daha kısa sürede okudukları görülmüştür. Ayrıca öğrenciler metinle ilgili okuduğunu anlama sorularında da daha iyi performans sergilemişlerdir. Öğrencilerin ortama ilişkin görüşleri özetlenecek olursa; fabl animasyon içerikli işbirlikli e-kitabın sunduğu etkileşim özelliği ve işbirliği olanağı öğrenciler tarafından beğenilmiştir. Kitabın animasyonlar içermesi, animasyonların hayvan karakterler içermesi, arkadaşlarıyla konuşabilme olanakları gibi özellikleri, olumlu özellikler olarak belirtilirken; sürecin yorucu olması öğrenciler tarafından ifade edilen olumsuz özelliklerdendir.Anahtar sözcükler: e-kitap, öğrenme güçlüğü, fabl, sosyal yapılandırmacılık, okuma, yakınsak gelişim alanı, bilişsel destek | |
dc.description.abstract | In this study is to develop and to investigate effects of a collaborative e-book with fabl animation content that will support reading accuracy, reading speed and reading comprehension performance of students with special learning disabilities. Then, a two-stage research process was planned. The first stage includes action research involving the development of a collaborative e-book with fabl animation content. The experimental process, which examines the effectiveness of e-book on reading rate, reading accuracy and reading comprehension performances. In the experimental process, a single subject experimental model was employed. The participants of the study consisted of three children aged between 13 and 14 years with special learning disability diagnosis. At the beginning of the implementation process, pre-tests about reading accuracy, reading speed and reading comprehension were applied. After the implementatioN, the students were given post-tests on reading accuracy, reading rate and reading comprehension. According to the findings of the study, the e-book supported the reading accuracy performance of all three students with learning disability. The students read the text given to them with fewer errors in the post-test. When the reading rate data were examined, it was seen that the students read the text given to them in the post-test in short time. Students performed better on reading comprehension questions about the text. While the book contains animations, animal characters, the facility to talk to friends, it is mentioned as particularly positive, while the exhausting process is one of the negative characteristics expressed by the students.Keywords: e-book, learning disability, fable, social constructivism, reading, proximal development area, scaffolding | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fabl animasyon içerikli işbirlikli e-kitabın özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuma performansına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of collaborative e-book with fable animation content on reading performance of students' with special learning disabilities | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-04-13 | |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Department of computer education and instructional technology | |
dc.identifier.yokid | 10323880 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 619323 | |
dc.description.pages | 179 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |