Show simple item record

dc.contributor.advisorGenç, Ayten
dc.contributor.authorTürker, Murat Sami
dc.date.accessioned2020-12-29T13:45:47Z
dc.date.available2020-12-29T13:45:47Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-01-30
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/432640
dc.description.abstractBu çalışmada, blogların yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin okuma becerisineetkisi araştırılmıştır. Karma öğrenme modelinin ilkeleri çerçevesinde gerçekleştirilen buçalışmada araştırmacı tarafından öncelikle bir blog sitesi tasarlanmış ve hazırlanan içerikders dışı öğretim malzemesi olarak öğrencilere uygulanmıştır.Çalışmanın katılımcılarını Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen B2 düzeyinde 24üniversite öğrencisi ve onlara ders veren öğretim elemanları oluşturmuştur. Çalışmaöncesinde B2 düzeyi kazanımlarına göre hazırlanmış bir okuduğunu anlama testi ön testolarak uygulanarak öğrencilerin okuma becerisi düzeyleri belirlenmiştir. Çalışmasonunda ise, blog uygulamasının etkisini belirleyebilmek amacıyla okuduğunu anlamatesti son test olarak tekrar uygulanmıştır. Ön test ve son test verileri SPSS 22.0 programıkullanılarak analiz edilmiştir.Çalışmada, öğrencilerin blog kullanımına yönelik tutumlarının saptanması amacıyla BlogTutum Ölçeği uygulanmış ve elde edilen veriler nicel yöntemlerle analiz edilmiştir.Bloglara yönelik tutumlar ile okuma başarısı arasındaki ilişki de çalışma kapsamındaaraştırılmış, bu amaçla blog tutum ölçeği ve okuduğunu anlama testinden elde edilenveriler yine SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir.Çalışmada kullanılan bir diğer araştırma yöntemi odak görüşmeleridir ve bloglara yönelikolumlu-olumsuz görüş ve önerileri doğrultusunda öğrencilerle ve öğretmenlerlegerçekleştirilmiştir. Görüşmelere ait ses kayıtları yazıya aktarılarak elde edilen verileraraştırmacı tarafından betimsel analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir.Tasarım tabanlı araştırma modelinin uygulandığı bu çalışmada, blog içeriğini oluşturmakamacıyla gazete haber metinleri kullanılmıştır. Öncelikle öğrencilere haber okumaalışkanlıkları sorulmuş, elde edilen bu veriler blog içeriğinin tasarlanmasında veuygulama yönteminin belirlenmesinde etkili olmuştur. Altı haftalık uygulama sürecinikapsayan bu çalışmada, B2 düzeyi okuma becerisi kazanımlarına göre belirlenen okumastratejilerinin öğretimi sağlanmış; ardından konuyla bağlantılı olarak hazırlananetkinlikler uygulanmıştır.Sonuçlar, öğrencilerin uygulama sonunda okuma becerisi düzeyleri ve bloglara yöneliktutumlarında pozitif yönlü anlamlı bir değişim olduğunu göstermiştir. Öğrencilerinbloglara yönelik tutumları ile okuma başarıları arasında da orta düzeyde pozitif yönlüanlamlı bir ilişki olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca, yarı yapılandırılmış görüşmelerden eldeedilen nitel veriler de okuma becerisi testi ve blog tutum ölçeğinden elde edilen nicelverilerle tutarlılık göstermektedir.Anahtar Kelimeler: Yabancılara Türkçe öğretimi, Web 2.0 araçları, blog, okumabecerisi, sınıf dışı etkileşim, tasarım tabanlı araştırma, tutum.
dc.description.abstractIn this study, the effectiveness of blogs on the reading skills of students learning Turkishas a foreign language. In the light of the principles of blended learning, a blog was createdby the researcher and the material was implemented to the students as an out-of-classteaching material.The participants of the study were 24 university students who were learning Turkish as aforeign language and the instructors teaching them. In order to assess the students' levelof reading skills, a reading comprehension test, which was prepared according to B2 levelreading outcomes, was administered as a pretest before the study. At the end of the study,the reading comprehension test was administered as a posttest to investigate the effect ofthe blog experiment. Data obtained from the pretest and posttest were analyzed usingSPSS 22.0.In the study, a Blog Attitude Scale was administered to determine students' attitudestowards the use blogs, and data obtained were analyzed quantitatively. Also, the relationbetween attitudes towards the use of blogs and reading proficiency were investigatedwithin the scope of the study as well, and the data obtained from the Blog Attitude Scaleand the reading comprehension test were analyzed using SPSS.Another research method used in the study is focus group interviews and they were heldwith the students and their instructors for the sake of their thoughts, either positive ornegative, about blogs. Audio recordings were transcribed first, and the data were analyzedby the researcher using descriptive analysis methods.In this study, which was designed according to the principles of design based researchmethod; newspaper articles were used in order to create the blog content. At the verybeginning, the students were asked their routines for following the news and this had abig impact on designing the blog content and implementation process. Throughout thesix-week-period study, the reading strategies, which were determined according to B2level outcomes, were taught and reading activities were prepared and applied accordingly.The results of the study showed that, there is a significant increase in students' readingskills and attitudes towards blogs. It was also revealed that there is a moderate uphillrelationship between students' attitudes towards blogs and their reading achievement. Inaddition, the qualitative data obtained from the focus group interviews were consistentwith the quantitative data obtained from reading comprehension tests and blog attitudescale.Key Words: Teaching Turkish to foreigners, Web 2.0 tools, blog, reading skill, out-ofclassinteraction, design based research, attitudes.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYabancı dil olarak Türkçe öğretiminde blog kullanımının okuma becerisine etkisi
dc.title.alternativeThe effectiveness of blog use on the reading skills in teaching Turkish as a foreign language
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-01-30
dc.contributor.departmentTürkiyat Araştırmaları Anabilim Dalı
dc.subject.ytmLanguage teaching
dc.subject.ytmLanguage learning methods
dc.subject.ytmEducation technology
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmTechnology utilization
dc.subject.ytmTechnology based instruction
dc.subject.ytmReading skills
dc.subject.ytmBlog
dc.subject.ytmStudent attitude
dc.subject.ytmUniversity students
dc.identifier.yokid10179658
dc.publisher.instituteTürkiyat Araştırmaları Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid488550
dc.description.pages226
dc.publisher.disciplineYabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess