Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültürel ihtiyaç analizi
dc.contributor.advisor | Genç, Ayten | |
dc.contributor.author | Çelik, Halit | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:45:45Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:45:45Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-01-30 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/432628 | |
dc.description.abstract | Yabancı dil olarak bir dilin öğretimi çok eskilere dayansa da son yüzyılda gelişen vedeğişen dünya ve buna bağlı olarak hızlı teknolojik gelişmeler, dil öğretimi konusununmilletler için `ihtiyaç` haline gelmesine neden olmuştur. Başbakanlık himayesinde`Yurt Dışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı` aracılığı ile üniversitelerbünyesinde merkez statüsünde açılan Türkçe Öğretimi Uygulama ve AraştırmaMerkezleri bu alana en büyük hizmeti veren kamu kuruluşları olmuşlardır.Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanındaki bu çalışmanın amacı, Türkiye'de lisansve lisansüstü öğrenim gören uluslararası öğrencilerin kültürel ihtiyaçlarının belirlenmesive öncelikli olarak Türkçe öğretiminde verilmesi gereken kültürel unsurların tespitedilmesi temel amaç olarak belirlenmiştir. Bu araştırmada nicel ve nitel veriler ilekarma desen yöntemi uygulanmıştır. Nicel veriler Türkiye'deki 53 farklı üniversitedeokuyan 735 uluslararası lisans ve lisansüstü öğrenciden toplanmıştır. Ayrıca 5 farklıüniversitede okuyan 20 öğrenci ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanınnicel verileri `Ibm spss statistics 24` nitel verileri ise `maxqda` programı ile analizedilmiştir.Çalışma sonucunda elde edilen veriler değerlendirildiğinde, Türk kültürününaktarımında öğretmenin önemli rol oynadığı, ders kitapları ve ek malzemelerin çokyararlı olduğu ve ders dışı yapılan gezilerin ise öğrencilerin dil ve kültürel gelişiminekatkı sağladığı anlaşılmıştır. Twitter ve facebook gibi günümüz sosyal iletişimkanallarından daha ziyade televizyon ve radyonun kültür aktarımına önemli katkısıolduğu tespit edilmiştir. İletişimsel yaklaşımla dil öğretiminde Türk kültürü bağlamındaöncelikle aile yapısının, Türk filmlerinin, Türk tiyatro ve edebiyatının aktarılması;politika ve tarihle ilişkilendirilecek konuların belirli seviyelerden sonra ele alınmasıgerektiği anlaşılmıştır. Türkiye'de öğrenim gören uluslararası lisans ve lisansüstüöğrencilerin kültürel ihtiyaçlarının tespiti amacıyla yapılan bu araştırma sonuçlarınınöğretim programları ve öğretim malzemelerinin geliştirilmesinde katkı sağlayacağıdüşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Türkçe, uluslararası öğrenci, kültür, kültürel ihtiyaç, ihtiyaçanalizi. | |
dc.description.abstract | Even though teaching a foreign language dates back to old times, developing andchanging world in the last century, correspondingly rapid technological developmentsand changes in individual learning strategies have led teaching language to becomealmost a necessity. TÖMER centers which have been established in the scope ofuniversities through Presidency for Turks Abroad and Related Communities underPrime Ministry have become the sub-organizations providing the biggest service in thisarea.The aim of this study in the field of YTÖ(teaching Turkish as a foreign language) is todetermine the cultural needs of graduate and undergraduate international students inTurkey and the elements of culture primarily given in teaching Turkish. In the study,qualitative and quantitative data collection has been used. Sample of the study is madeup of 735 graduate and undergraduate international students in 53 universities inTurkey, and besides, interviews have been held with 20 students from 5 universities.The study has been analyzed by `IBM SPSS Statistics 24` and MAXQDA qualitativedata analysis software programs.Once the results from this study are evaluated, it is clear that the teacher has significantrole the transmission of Turkish culture , textbooks and supplementary materials areuseful .In addition to this , It is revealed that out of school trips contribute to thestudents' language and cultural development. Besides, Turkish culture is learned andacquired more by means of communication like TV and radio, rather than social medianetworks like Twitter and Facebook. It has been concluded that communication basedteaching approach to teaching language in context of Turkish culture ,family structure,the transmission of literature ,films, theater and some subject related with politics andhistory should hand in after language teachingIt is foreseen that this study on the cultural needs of graduate and undergraduateinternational students in Turkey will contribute to teaching approaches and methods bydeveloping materials.Key Words: Turkish, international student, culture, cultural needs, needs analysis. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültürel ihtiyaç analizi | |
dc.title.alternative | Cultural needs analysis in teaching Turkish as a foreign language | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-30 | |
dc.contributor.department | Türkiyat Araştırmaları Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Multiculturalism | |
dc.subject.ytm | Language-culture | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | Turkish teaching | |
dc.subject.ytm | Culture | |
dc.subject.ytm | Turkish | |
dc.subject.ytm | Cultural needs | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Language teaching | |
dc.identifier.yokid | 10179664 | |
dc.publisher.institute | Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 488549 | |
dc.description.pages | 221 | |
dc.publisher.discipline | Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Bilim Dalı |