Show simple item record

dc.contributor.advisorGüzelbey, İbrahim Halil
dc.contributor.authorDoğru, Mehmet Hanifi
dc.date.accessioned2020-12-29T13:33:24Z
dc.date.available2020-12-29T13:33:24Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/428570
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı helikopter en önemli problemlerinden birini gidermektir. Bu problem helikopterin ana rotorunun dönüşünden dolayı oluşan ters torktur. Karmaşık ve detaylı mekanizmalar basitleştirilmiş ve oluşan ters tork için alternatif çözümler uygulanmıştır.Oluşan ters torkun hesaplanması ve ölçülmesi bu tezin birincil görevidir. Bundan dolayı durağan basınç ve yay sistemi, ters torku ölçmek için kullanılmıştır. Ayrıca pala eleman teorisi de ters torku hesaplamak için kullanılmıştır. Ölçüm ve hesaplamalarla doğrulanan tork yeni anti-tork sistemi tasarımı için kullanılmıştır.Yeni anti-tork sistemi var olan helikopterlerdeki kuyruk kısmını ortadan kaldırmıştır. Kuyruk rotoru kanal fanı ile değiştirilmiştir. Bundan dolayı daha küçük, hafif ve güvenli bir helikopter, kuyruk kısmına bakış açısından, tasarlanmış ve üretilmiştir.Anahtar Kelimeler: Helikopter, Anti-Tork, Kanal Fan, Pala Eleman Teorisi
dc.description.abstractThe purpose of this study is to eliminate one of the important problems of the helicopters. This problem is the created reverse torque on helicopters because of the rotation of the main rotor. The complicated and the detailed mechanism may be simplified and an alternative solution for the created reverse torque may be implemented. So, this thesis will concentrate on the innovative thoughts.The calculation and the measurements of the created reverse torque are the primary tasks of this thesis. The static tapping system and the spring system are used to measure the reverse torque. The blade element theory is used to calculate the reverse torque. The validated torque from the calculation and measurements has been used to design a new anti-torque system.The new anti-torque system has removed the tail part of an existing model helicopter. The tail rotor has been changed with a ducted fan. So a smaller, lighter and safer helicopter has been designed and constructed from the tail part point of view.Key Words: Helicopter, Anti-Torque, Ducted Fan, Blade Element Theoryen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMakine Mühendisliğitr_TR
dc.subjectMechanical Engineeringen_US
dc.titleA new concept on design of helicopter and rotor
dc.title.alternativeHelikopter ve rotor tasarımına yeni bir yaklaşım
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid438080
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid318442
dc.description.pages77
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess