Show simple item record

dc.contributor.advisorGüler, Ali
dc.contributor.authorKazu, Hilal
dc.date.accessioned2020-12-29T13:27:33Z
dc.date.available2020-12-29T13:27:33Z
dc.date.submitted1990
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/426584
dc.description.abstract95 BOLUM V ÖZET, SONUÇ - TARTIŞMA VE ÖNERİLER Bu bölümde, çalışmanın kısa bir özeti yapılmış, elde edilen bulguların yorumlanması yi a ulaşılan sonuçlar tartışma şeklinde ele alınmış ve bu sonuçlara dayalı olarak geliştirilen öneriler üzerinde durulmuştur. ÖZET Günümüzde bilim ve teknolojideki gelişmeler, toplumsal kurumların fonksiyonlanndaki değişikliklere paralel olarak eğitim kuruluşlarında da değişiklikler yapılmasını zorunlu kılmaktadır. Eğitim kurumlarının en önemli unsurunu öğretmen oluşturduğuna göre, öğretmen yetiştiren kurum programlarında da zaman zaman değişiklikler yapılmaktadır. Öğretmen yetiştirmede bugüne kadar çeşitli yaklaşımların denenmesine ve ortaya farklı görüşler atılmasına rağmen, öğretmen yetiştiren kurumların öğrenciyi üç yönden eğitmek zorunda olduğu herkesçe kabul edilen bir anlayış haline gelmiştir. Öğretmen; belli düzeyde genel kültüre sahip olacaktır, öğretmenliğini yaptığı alanı çok iyi bilecektir, öğretmenlik bilgi ve becerisini kazanmış olacaktır. Herhangi bir konuyu bilmek öğretmen için yeterli olmuş olsaydı, öğretmenlik diye bir meslek te olmaz, alanında uzman olan her kişi, bilgisini öğrencilere kolayca aktarabilirdi. Oysa alan bilgisinin kime, nerede, nasıl öğretileceğinin bilinmesi gerekir. Bu da öğretmenin öğretmenlik meslek bilgisi alanında yetişmesi yi e mümkün olmaktadır Öğretmen adaylarının hizmet öncesi eğitimleri sırasında almış olduk-larv V sınıfta teorik olarak işlenen öğretmenlik meslek bilgisi dersleri, fcnlara ancak meslek formasyonunun teorisini verir. Fakat mesleki formasyonun96 kazandın İmasında yalnız başına teorik bilginin verilmesi yeterli olmamaktadır. Bu nedenle, meslek formasyonu kazandıran programlar içinde eğitim derslerinin teorik olarak öğretimi ile uygulama çalışmalarının birbirini tamamlayıcı bir şekilde, anlamlı olarak birleştirilmesi gerekir. Öğretmen yetiştirmede son derece önemli bir yere sahip olan uygulama çalışmaları ile ilgili olarak ülkemizde pek çok sorun bulunmaktadır. Günümüzde halen öğretmenlik uygulamaları, öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin büyük bölümünün tamamlanmasından.sonra kısa bir sürede okullarda gözlem yapma ve birkaç ders verme şeklinde yürütülmektedir. Öğretmen yetiştiren kurum programlarımızda öğretmenlik uygulamalarına gereken önemin ve yerin verilmemesi ve bu uygulamaların iyi bir şekilde plânlanmamış ve düzenlenmemiş olması nedeniyle uygulama çalışmalarının öğretmenlerin verimli bir şekilde mesleğe hazırlanmalarını sağlayamadığı konusu üzerinde görüş birliği vardır. Bu çalışmanın genel amacı, 1 989- 1 990 Bahar Yarıyılında F.Ü. Teknik Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Yıdeki öğretmen adaylarının son yarıyılda yaptıkları öğretmenlik uygulamalarının yürütülmesine ilişkin görüşler belirlenerek bu uygulamaların genel bir değerlendirmesini yapmaktır. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulguların, yukarıda adı geçen her iki fakültede bu işin düzenlenmesi ve yürütülmesi ile görevli ve ilgili olan kişilerin alacakları kararlara ışık tutacağı umulmaktadır. Araştırma, 1989-1990 Bahar Yarıyılında uygulamalarını yapan F.Ü. Teknik Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesindeki öğretmen adayları, yine bu fakültelerde öğretmenlik uygulaması çalışmalarının yürünülme;: `' sinde görev alan uygulama öğretmenleri ve sınıflarında uygulamaların t, - -.* ( yürütüldüğü lise ders öğretmenlerinin görüşleri ile sınırlı tutulmuştur.97 Araştırmanın evrenini, uygulamasını î 989- 1990 Bahar yarıyılında yapmış olan F.Ü. Teknik Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesindeki öğretmen adayları, yine bu fakültelerde bu işin düzenlenmesi ve yürütülmesinde görev alan uygulama öğretmenleri ve Elazığ ili Merkez lise ve dengi okullarında uygulama çalışmlarında görevli olan ders öğretmenleri oluşturmuştur. Örneklern olarak, öğretmen adaylarının yarısı, uygulama ve ders öğretmenlerinin de tümü alınmıştır. Her üç örneklern grubu için üç ayrı anket geliştirilmiştir. Bu anketlerde farklı maddeler olmasına rağmen, çoğu maddeler aynıdır. Bunlar; kişisel bilgilere, öğretmen yetiştirme programına, uygulama çalışmalarının mevcut durumuna, uygulamalar sırasında karşılaşılan güçlüklere, nedenlerine ve uygulama ve ders öğretmenlerinin üzerlerine düşen görevleri yerine getirmelerine ilişkin görüş, tutum ve beklentileri içeren maddelerdir. Elde edilen verilerin analiz edilmesinde frekans dağılımı, yüzdelik ve kay kare (K2) tekniği kullanılmıştır. Kay kare değerinin bulunmasında 0.05 anlamlılık düzeyi benimsenmiştir. SONUÇ-TARTIŞMA Araştırmada elde edilen bulgular ve bu bulguların yorumlanmasına dayalı sonuçlar aşağıda maddeler halinde verilmiştir. Gerekli görülen maddeler tartışma şeklinde ele alınmıştır. a. Kişisel Bilgilere İlişkin Sonuçlar 1. Anketlere yanıt veren öğretmen adaylarının 75*i kadın, 126*sı ise erkektir. Ders öğretmenlerinin yüzde 27.2'si kadın, yüzde 72.8`i erkektir. Uygulama öğretmenlerinin de yüzde 10.4'ü kadın, yüzde 89.6'sı erkektir.
dc.description.abstracten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleF.Ü.Fen-Edebiyat Fakültesi ile Teknik Eğitim Fakültesi`nde yapılan öğretmenlik uygulamalarının yürütülmesine ilişkin görüşler üzerine bir araştırma
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmTeacher training
dc.subject.ytmTurkey
dc.identifier.yokid19198
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid19198
dc.description.pages149
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess