Eğitimde takım çalışması ve karara katılma
dc.contributor.advisor | Kocabaş, İbrahim | |
dc.contributor.author | Gökbaş, Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:23:23Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:23:23Z | |
dc.date.submitted | 2001 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/425049 | |
dc.description.abstract | n ÖZET Bu araştırmanın temel amacı, eğitim kurumlarımızdaki takım çalışması ve karara katılma konusunda yöneticilerin ve öğretmenlerin görüşlerini tespit etmektir. Bu genel amaç çerçevesinde; Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin karara katılmanın önemine inanmaları, yöneticilerin çalışanları karar sürecine katmaya imkan vermeleri, yöneticilerin öğretmenleri takım çalışmasına yönlendirmeleri, yöneticilerin ve öğretmenlerin takım çalışmasına istekli olup olmamaları ve takım çalışmasının önemine inanmaları konu başlıklarında okul türü, mesleki kıdem, mesleki deneyim, yaş değişkenleri arasında anlamlı farklılık olup olmadığı sorularına cevap aranmaya çalışılmıştır. Araştırmanın evreni 2000-2001 eğitim-öğretim yılında Elazığ il merkezindeki 19 ortaöğretim (lise ve dengi) kurumunda çalışan 763 öğretmen ve okul yöneticisinden oluşmaktadır. Söz konusu okullardaki bütün öğretmenlere ve idarecilere ulaşılmaya çalışılmış, ancak yöneticilerden 67, öğretmenlerden ise 388' ine anket uygulanabilmiştir. Araştırma genel olarak bütün okullara uygulanmadan önce, yerli ve yabancı yayınların taranması sonucu geliştirilen 85 soruluk anket, iki okulda seçilen 123 deneğe uygulanmış, faktör analizi neticesinde KMO'su 77'lik bir sonuçtan sonra soru sayısı 55 'e düşürülmüştür. Veriler bilgisayar ortamında ve SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada aritmetik ortalama, standart sapma, varyans analizi ve scheffe test yöntemleri kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi.05 olarak alınmıştır. Elde edilen bulgulardan şu sonuçlar çıkarılmıştır : 1. Yöneticilerin takım çalışması ve karara katılmaları arasında bir ilişki bulurımuştur. öğretmenlerde ise buna yakın ama biraz daha düşük bir ilişki belirlenmiştir. 2. Mesleki kıdem açısından genç öğretmenler karara katılmanın önemine daha fazla inanırken, daha ileri kıdemdeki öğretmenler bu konuya inanmadıklarım belirtmişlerdir. Yöneticiler ise oldukça yüksek bir oranda karara katılmanın önemine inandıklarım ifade etmişlerdir. 3. Takım liderinin bilgileri paylaşımda dürüst ve açık olduğu görüşüne yöneticiler katılırken öğretmenler bu görüşe katılmamaktadırlar. Özellikle meslek liselerinde bu oran daha düşüktür. 4. Okullarında çalışanların ödüllendirilmesine hataların bulunmasından daha fazla önem verildiği düşüncesine hem öğretmenler hem de yöneticiler katılıyorum diyememişler kararsız kalmışlardır. 5. Okullarda çalışanların performanslarının aynı derecede takdir edildiği görüşüne hem öğretmenler hem de yöneticiler katılmamışlar bu konuda kararsız kalmışlardır. Özellikle genel lisede çalışan öğretmenler konuya daha düşük bir oranda kararsızlık göstermişlerdir.m Yöneticilerin çalışanları takım çalışmasına yönlendirmesi görüşüne yöneticiler ve genel lisede çalışan öğretmenler düşük bir yüzdeyle de olsa katılırken, meslek lisesi öğretmenleri kararsız kalmışlardır. Gerek öğretmenler ve gerekse yöneticiler mesleki kıdem açısından takım çalışmasına istekli olduklarım belirtmişlerdir. Ancak okul türü açısından meslek lisesi yöneticileri düşük bir yüzdeyle katılırken öğretmenler kararsız kalmışlardır. | |
dc.description.abstract | IV Resume L'objectif de cette recherche est de determiner dans les etablissements d' education, l'avis des directeurs et des maitres au sujet du travail en equipe et la participation â la prise de decision. En vue de cet objectif fondamental, l'existence d'une difference significative a ete recherche pour, l'importance accordee â la participation dans la prise de decision, 1' occasion donne aux travailleurs de participer au processus de prise de decision, 1' orientation au travail en equipe des maitres par les directeurs, le volontariat des directeurs et des maitres au travail en equipe et l'importance accordee au travail en equipe. Pour cette recherche les variantes suivantes ont ete retenues; le genre des etablissements, Panciennet? dans la profession, P experience professionnelle, P age des participants. Cette recherche a ete mene durant Pannee scolaire 2000-2001 dans le departement d'Elazığ au niveau des 19 etablissements du second cycle du deuxieme degre. Dans ce departement 763 maitres et directeurs etaient en fonction mais, 67 directeurs et 388 maitres ont participe â l'enquete. Une enquete de 85 questions a ete formee apres Pobservation de Pensemble des documents locaux et etrangers. Avant son application â Pensemble des etablissements, elle a ete appliquee a 123 personnes choisies parmi deux etablissements. Apres Panalyse des facteurs dont le KMO a ete de 77, le nombre de questions initiale a ete reduitâ55. Les reponses ont ete analyse en utilisants le program des statistiques SPSS en milieu informafique. Dans cette recherche la moyenne arithmetique, l'ecart type, Panalyse des variance et le test de Scheffe ont ete utilise. Le taux de precision est de 0.05. A partir de ces resultats il a ete deduit que; 1. İ1 y a une relation entre le travail en equipe et le participation â la prise de decision des directeurs. Pour les maitres une relation proche mais moins importante a ete trouve. 2. D'apres Panciennete dans la profession; les maitres les plus jeunes accordent de l'importance â la participation â la prise de decision, alors que les plus anciens ont precise qu'ils n'y croyaient pas. La plus importante patie des dİFecteurs croient â l'importance de la participation â la prise de decision. 3. Les directeures croient â Phonnetete et â la transparance du leader d' equipe dans la partage des connaissances. Mais les maitres ne partagent pas le meme avis. En particulier dans les etablissements professionnels ce taux est plus faible. 4. Les directeurs et les maitres n'ont pas pu dire que, dans leur etablissements, plus d'importance est accorde a la gratification des travailleurs qu'aux eireures commises. Üs sont restes sans avis. 5. Les directeurs, comme les maitres n'ont pas pu dire que dans leur etablissement, la meme importance est accordee â la performance des travailleurs, ils sont restes sans avis. En particulier les maitres d' etablissements d'enseignements generaux sont restes sans avis avec un pourcentage plus faible. 6. Les directeurs et les maitres d'etablissements d'enseignements generaux partagent avec un faible pourcentage l'avis que les directeursV d'etablissements orientent Ies travailleurs â travailler en equipe. Alors que les maitres d'etablissements d'enseignements professionnels n'ont pas prononce d'avis. D'apres l'âge, les directeurs comme les maitres d'etablissements accordent de 1' importance au travail en equipe. D'apres le genre des etablissements, les directeurs d'etablissements professionnels partagent le meme avis â faible pourcentage mais les maitres sont restes sans avis. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Eğitimde takım çalışması ve karara katılma | |
dc.title.alternative | Le Travail en equipe et la participation a la prise de decision en education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Decision making participation | |
dc.subject.ytm | Team work | |
dc.subject.ytm | Education establishments | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Team work | |
dc.identifier.yokid | 110232 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 108585 | |
dc.description.pages | 179 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |