Oluşturmacı öğretim tasarım uygulamasının ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcılıklarına ve başarılarına etkisi
dc.contributor.advisor | Gürol, Mehmet | |
dc.contributor.author | Tezci, Erdoğan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:23:12Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:23:12Z | |
dc.date.submitted | 2002 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/424980 | |
dc.description.abstract | IV İlköğretim Okulu Müdürü, Müdür Yardımcıları, öğretmenler ve öğrencilerine teşekkür ederim. Araştırmam sırasında her zaman desteğini gördüğüm eşim Sibel TEZCİ'ye de teşekkür ederim. Ayrıca araştırmaya maddi destek sağlayan Fırat Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi'ne (FÜBAP) teşekkür eder, bu tür çalışmalara desteklerinin devamını dilerim Erdoğan TEZCİ Elazığ, Ağustos-2002V ÖZET Doktora Tezi Oluşturmacı Öğretim Tasarım Uygulamasının İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcılıklarına ve Başarılarına Etkisi Erdoğan TEZCİ Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Ağustos-2002, Sayfa: XVII+302 Araştırmanın genel amacı, oluşturmacı öğretim tasarımının geleneksel öğretmen merkezli öğretim uygulamalarıyla karşılaştırarak yaratıcılık ve performans açısından etkililik derecesini belirlemektir. Bu amaçla Murat İlköğretim ve Elazığ İlköğretim Okulunda 2001-2002 öğretim yılında toplam 4 ay 20 günlük bir araştırma yapılmıştır. Deneysel olarak planlanan araştırma için bir deney bir de kontrol grubu oluşturulmuştur. Hem deney hem de kontrol grubuna Murat ve Elazığ İlköğretim Okullarından öğrenci katılmıştır. Deney grubunda 35, kontrol grubunda da 35 olmak üzere toplam 70 öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Araştırma için öntest-sontest kontrol grup deney deseninden yararlanılarak deney deseni oluşturulmuştur. Deney grubunda oluşturmacı öğretim tasarımı kontrol grubunda ise geleneksel yöntem uygulanmıştır. Oluşturmacı öğretim tasarım uygulaması için bir web sayfası hazırlanmıştır. Ayrıca elektronik posta, elektronik bülten tahtası, internet ve etkileşimli CD 'ler kullanılmıştır. Kontrol grubunda ise öğretim, öğretmen merkezli olarak yürütülmüştür. Araştırmada öğrencilerin sözel yaratıcılıklarını ölçmek için Torrance Yaratıcı Düşünme Testi (TYDT) Sözel A Formu kullanılmıştır. Öğrencilerin basanlarını ölçmek için geliştirilen hikâye yazma, karşılaştırma görevlerine yönelik yazma, çıkarsama görevine yönelik yazma, özet yazma ve demokrasi konusunda ikna edici yazma görevlerine yönelik olarak performans yönergesi kullanılmıştır. Öğreticilerin | |
dc.description.abstract | VI içerik bilgisini nasıl oluşturduklarına ilişkin olarak ise hem nicel hem de nitel bulgular bir arada kullanılmıştır. Bu amaçla bir kavram haritası geliştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulguların özeti şunlardır. Yaratıcılıkla İlgili Olarak;. Yaratıcılık öntestinde gruplar arasında anlamlı bir fark görülmemiştir.. Kontrol grubu yaratıcılık öntest-sontest arasmda yapılan karşılaştırmada sontest lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.. Deney grubu yaratıcılık öntest-sontest arasında yapılan karşılaştırmada sontest lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.. Yaratıcılık sontestinde gruplar arasmda yapılan karşılaştırmada deney grubu lehine anlamlı fark bulunmuştur. Yazma Performansı İle İlgili Olarak:. Hikâye yazma performansında deney grubu kontrol grubuna göre daha başarılı olmuştur.. Karşılaştırma görevine yönelik yazma performansı açısından deney grubu kontrol grubuna göre daha başarılı olmuştur.. Çıkarsamaya dayalı yazma performansı açısından deney grubu kontrol grubuna göre daha başardı olmuştur.. Özet yapmaya dayalı yazma performansı açısından deney grubu kontrol grubuna göre daha başarılı olmuştur.. Demokrasi ile ilgili ikna edici yazma performansı açısından deney grubu kontrol grubuna göre daha başarılı olmuştur. Hikâyelerle ilgili içerik bilgisinin oluşturulmasına ilişkin olarak deney grubu öğrencileri kontrol grubu öğrencilerine göre daha derinlemesine içerik bilgisi oluşturmuşlardır. Anahtar Kelimeler: Oluşturmacılık, oluşturmacı öğretim tasarımı, yaratıcılık, performans değerlendirmeVII ABSTRACT Ph. D. Thesis The Effects of Constructivist Instructional Design on The Success and Creativity of Fifth- Year Students in Primary Schools Erdoğan TEZCİ University of Firat Institute of Social Sciences Department of Educational Sciences August-2002, Pages: XVII+302 The main aim of this study is to compare the efficiency of constructivist instructional design and traditional teacher centred teaching from the point of creativity and performance. To realize that aim a study was conducted during 4 months and 20 days in Murat and Elazığ Primary Schools in 2001-2002 academic year. An experimental and a control group were used in the study. The students from both primary schools mentioned above were included in both experimental and control groups. There are 70 students, 35 in control, 35 in experimental groups. Pretest-postest control group research design was used in the study. Constructivist instructional design was used in the experimental group. In control group traditional method was used. A web page was developed for constructivist instructional design. Electronic mail and electronic bulletin board, internet and interactive CDs were used as well. Teaching was conducted as teacher centred in control group. In the study TYDT (Torrance's Creativity Think Test) Verbal A Form was used to measure verbal creativity of the students. A performance guide was used to measure the students' achievement in writing story, writing on making comparison, writing on making inference, writing summary, and persuasive writing about democracy. Both quantitative and qualitative findings were used together to see how the students developed content knowledge. A concept map was developed for that aim. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Oluşturmacı öğretim tasarım uygulamasının ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcılıklarına ve başarılarına etkisi | |
dc.title.alternative | The Effects of constructivist instructional design on the success and creativity of fifth-year students in primary schools | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Performance evaluation | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Constructivist teaching method | |
dc.subject.ytm | Constructivism | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Creativity | |
dc.identifier.yokid | 123590 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 122017 | |
dc.description.pages | 318 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |