dc.contributor.advisor | Akpınar, Burhan | |
dc.contributor.author | Özer, Bayram | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:21:53Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:21:53Z | |
dc.date.submitted | 2003 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/424495 | |
dc.description.abstract | *> III OZET Yüksek Lisans Tezi Teknik Eğitim Fakültelerinde Yeniden Yapılanma Bayram ÖZER Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Ağustos-2003, Sayfa: 176 Mesleki ve teknik eğitimin çok önemli bir halkasını teşkil eden Teknik Eğitim Fakülteleri (TEF), günümüzde önemli sorunlarla karşı karşıyadır. Bu araştırmanın amacı, TEF' in yeniden yapılanması konusunda teknik öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşlerini saptamaktır. Araştırmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Türkiye'deki TEF'de görev yapan öğretim elemanları ve bu fakültelerin bulunduğu illerdeki meslek liseleri oluşturmaktadır. 313 öğretim elemanı ve 695 teknik öğretmenden elde edilen veriler işleme alınmıştır. Toplanan veriler SPSS for Windows 10.0 paket programı ile analiz edilmiştir. 1. TEF'in Tarihi Gelişimine İlişkin Sonuçlar Türkiye'de mesleki ve teknik eğitimin tarihi oldukça eskilere dayanmasına rağmen, mesleki ve teknik alanda öğretmen yetiştirme tarihi, gerçek anlamda Cumhuriyet dönemiyle başlar. Cumhuriyetle birlikte, mesleki ve teknik eğitimin üzerinde önemle durulmuş; bunun sonucunda MEB'e bağlı olarak 1937-1938 öğretim yılında Ankara'da ilk kez mesleki ve teknik ortaöğretime öğretmen yetiştirmek üzere Erkek Meslek Öğretmen Okulu açılmıştır. Bunu 1950'lerde kurulan İstanbul Teknik Yüksek Öğretmen Okulu izlemiş ise de okul imkanlarının yeterli olmaması nedeniyle kısa bir süre sonra kapatılmıştır. 1982 yılında bu okullar, MEB'den alınarak, TEF ismi ile çevrelerindeki üniversitelere I bağlanmışlardır. Böylece TEF'in program ve yapısmda önemli değişimler meydana gelmiştir. Uzun yıllar amacına uygun başarılı hizmetler verdikten sonra, bu okulların sayısı, ihtiyaca dayalı olmadan, daha çok sayısal ve politik nedenlerle hızla çoğalarak günümüzde 17'ye ulaşmıştır. Böylece bu konuda arz talep dengesi bozularak, mezunların istihdamında ciddiIV sorunlar yaşanmaya başlanmıştır. Bugünkü amaç, program ve yapısıyla önemli sorunlarla karşı karşıya bulunan TEF' de bir yeniden yapılanma zorunlu görünmektedir. 2. TEF'in Yeniden Yapılanmasına İlişkin Sonuçlar Teknik Öğretmenlere Göre;. TEF'de yeniden yapılanma gereklidir ve bu süreçte teknik öğretmenlerin görüşleri de alınmalıdır.. TEF'de yeniden yapılanma çerçevesinde; öğretim programları ve teknolojik donanım güncelleştirilmelidir.. TEF'de yeniden yapılanmada uygulamalı ders saatleri artırılmalı, okul-sanayi işbirliğine daha fazla önem verilmeli, döner sermaye uygulaması aktif hale getirilmeli ve ders programlarında yabancı dile ağırlık verilmelidir.. TEF'de yeniden yapılanmada^ TEF'lerin teknolojik donanım ve ders programlarının güncelleştirilmesi gereklidir.. TEF'de yeniden yapılanmada, meslek lisesi ve meslek yüksek okulu mezunlarına öncelik tanınmalı, AB ülkelerindeki uygulamalar dikkate alınmalı, TEF mezunlarının istihdam sorununu kolaylaştırmak için mezunlara piyasada iş bulabilecekleri bir unvan verilmelidir (üretim mühendisi gibi). Öğretim Elemanlarına Göre;. TEF'de yeniden yapılanma gereklidir ve bu süreçte öğretim elemanlarının da görüşleri alınmalıdır.. TEF'de yeniden yapılanmada, TEF mezunları için uygulanmakta olan mühendisliğe tamamlama programları yaygınlaştırılıp kolaylaştırılmalıdır.. TEF'de yeniden yapılanmada, öğretim elemanlarının öğretmenlik formasyonu almaları sağlanmalı, haftada 10 saati aşan pratik ders saati ücreti sorunları çözülmeli, TEF' e öğrenci seçiminde meslek lisesi ve meslek yüksek okulu mezunlarına öncelik tanınmalıdır.. TEF'de yeniden yapılanmada; TEF'in teknolojik donanım ve ders programları güncelleştirilmeli, yabancı dile ağırlık verilmeli, uygulamalı ders saatleri artırılmalı, AB ülkelerindeki uygulamalar dikkate alınmalıdır.. TEF'de yeniden yapılanmada, okul-sanayi işbirliğine önem verilmeli, döner sermaye uygulaması aktif hale getirilmeli, mezunları izlemek için bir mezun izleme birimi kurulmalı, ayrıca bir de mesleki rehberlik birimi kurulmalıdır. | |
dc.description.abstract | V ABSTRACT Masters Thesis Reconstruction in Technical Education Faculties Bayram ÖZER Fırat University The Institude of Social Sciences Department of Social Sciences August-2003, Pages: 176 Technical Education Faculties (TEF) which are an important branch of the occupational and technical education are facing important problems these days. The aim of this research is to reflect the opinions of technical teachers and lecturers about the reconstruction in TEFs. Description method is used in the research. The lecturers working in TEFs in Türkiye and the vocational high school which are where these faculties are forms the universe of this research. The datum is, got from 313 lecturers and 695 technical teachers, are analysed.this datum is analysed with SPSS for Windows 10.0. Results Regarding the Historical Development of TEF Altough the history of occupational and technical education in Türkiye goes far, the history of educating teachers in occupational and technical medium begins with republic Period. With republic, occupational and technical education were given importance and as a result of this, The School of Male Occupatonal Teacherswas established in Ankara in 1937- 1938, which was under the controll of MEB and which aimed to educate teachers for occupational and technical high schools. However İstanbul Technical Tecahers Faculty, built in 1950's, followed this, it aws closed because of inevitable situations. In 1982 these schools were taken from MEB and became a part of the universities with the name; TEF. Therefore, important changes were made in the programme and the structure of TEF. These faculties have continued successfully for many years. Then the number of these faculties increased unnecessarily because of political factors and reached to 17 at the moment. Therefore, in this subject the balance of supply and demand changed and serious problems were facd in the occupation of the graduates. A reconstruction in TEF which is facing important problems with its ultimate aim, programme and structure, seems to be compulsory.VI Results Regarding the Reconstruction in TEF According to Technical Teachers TEF must bbe reconstructed and in this process the opinins of technical teachers must betaken In accordance with the rconstruction in TEF, the teaching programmes and tye technological hardware must be updated In the reconstruction of TEF, the number of practice lessons must be increased, more importance must be given toschool- industry cooperation, revolving fund must be applied again and the number of foreign language lessons must be increased. In the reconstruction of TEF, the technological hardawre and the lesson programmes must be update. In the reconstruction of TEF, vocational high school and vocational çollace graduates must be given a special advantage, the applications in the EU countries must be taken into consideration, in order to solve the job problem of TEF gradutaes, they must be given a title find a job easier (i.e. production engineer). According to Lecturers A reconstruction in TEF is needed in this process the opinions of the lecturers must be taken. In the reconstruction of TEF, the application of the advantage of continuing in the engineering faculties for the TEF graduatesmust be more widespread and simplified In the reconstruction of TEF, the lecturers must take teaching methodology lessons, the problem of practice lesson fees over 10 lessons a week must be solved, and while accepting students to TEFs vocational high school and vocational collage graduates must be advantageous. In the reconstruction of TEF, the technological hardware and the lesson programmes of TEF must be updated, foregn language must be given importance, the number of practice lessons must be increased, and the applications in the EU countries must be taken into consideration. In the reconstruction of TEF, the cooperation of school and industry must be given importance, the application of revolving fund must be activised, a graduate contact unit must be established in order to follow the graduates, and an occupational advisory unit must be formed. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Teknik eğitim fakültelerinde yeniden yapılanma | |
dc.title.alternative | Reconstruction in technical education faculties | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Technical education | |
dc.subject.ytm | Restructuring | |
dc.subject.ytm | Education faculties | |
dc.subject.ytm | Universities | |
dc.identifier.yokid | 141213 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 137177 | |
dc.description.pages | 176 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |