İlköğretim müfettişlerinin teftiş sürecinde karşılaştıkları etik sorunları algılama düzeyleri
dc.contributor.advisor | Çelik, Vehbi | |
dc.contributor.author | Ömür, Şinasi | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:20:43Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:20:43Z | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/424056 | |
dc.description.abstract | OZET İLKÖĞRETİM MÜFETTİŞLERİNİM TEFTİŞ SÜRECİNDE KARSILASTIK ETİK SORUNLAR! ALGILAMA DÜZEYLERİ Eğitim örgütlerinin işlerliğinin ne derecede yürüdüğünün görülmesinde, eğitimin temel taşı niteliğinde olan ilköğretim müfettişleri, devletin eğitim politikasını uygulamaya koyan, uygulama sonucu bu politikayı etkileyen önemli kişilerdir. Ancak; ilköğretim müfettişleri, üst kademede geliştirilen politikaları, teftiş sürecinde de geribildirim olarak gelen verilerle beslediği ve mesleki etik kurallarını belirleyip tam benimsediği ölçüde daha etkin olabilirler. Araştırmanın genel amacı, ilköğretim müfettişlerinin görüşlerine başvurarak, ilköğretim müfettişlerinin teftiş sürecinde karşılaştıkları etik sorunları algılama düzeylerini ortaya koymaktır. Bu genel amaca ulaşmak için aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. ilköğretim müfettişlerinin, teftiş sürecinde etik sorunları algılama düzeyleri nedir? 2. ilköğretim müfettişlerinin teftiş sürecinde karşılaştıkları etik sorunları algılamalarında; çalıştığı il ve hizmet yılına göre anlamlı fark var mıdır? Araştırmanın evrenini, 2003-2004 eğitim-öğretim yılında Adıyaman, Malatya, Şanlıurfa ve Elazığ ilinde görev yapan ilköğretim müfettişlerinin tümü oluşturmaktadır. Bu illerde görev yapan ilköğretim müfettişlerinin sayısı 167'dir. Araştırmanın yapıldığı dönemde Malatya'da görev yapan ilköğretim müfettişi sayısı 56, Adıyaman'da 39, Şanlıurfa'da 47, Elazığ'da 35 olarak belirlenmiştir. ilköğretim müfettişlerine yönelik iki ayrı anket geliştirilmiştir. Anketlerin birinci bölümünde; kişisel bilgilere ait üç soru, ikinci bölümünde; ilköğretim müfettişlerinin teftiş sürecinde karşılaştıkları etik sorunları algılama düzeylerini belirlemeye yönelik otuz beş soru yer almıştır. Araştırma sonucunda kısaca şu bulgular elde edilmiştir: İlköğretim müfettişliği orta yaşlı erkek mesleğidir; genelde ilköğretim müfettişlerinin, müfettişlikteki hizmet sürelerinin 6-25 yıl arasında olduğu, etik sorunlarınçözümünde belli etik sistem oluşturulmasında bazı sıkıntıların oluştuğu görülmüştür. Teftiş sürecinde mutlak adaletin sağlanması için gereken gayretin biraz daha fazla gösterilmesi, etik kuralların teftiş sürecinde, daha sağlıklı ve düzenli olması için; ilköğretim müfettişlerinin kendisinin ve eşinin doğduğu il ile uzun süre çalıştıkları ilde çalışmamaları, bölge sistemine benzer çalışma merkezleri oluşturularak teftiş ve rehberlik hizmetleri yapılması gerektiği sonucu görülmüştür. | |
dc.description.abstract | IV SUMMARY THE PERCEPTION LEVEL OF THE ETHICAL PROBLEMS CATsKBE CONFRONTED BY THE PRIMARY EDUCATION SUPERVISORS DURING THE SUPERVISION PROCESS To see the functionality of educational organizations, one of the cornerstones of education - the primary education supervisors, who superimpose the education policy of the state and affect that policy after practice, are people of high significance. However, primary education supervisor can be more effective in accordance with the rate they support the policies made by higher authorities with the datum acquired through supervision and the rate they obey professional ethical rules. The general aim of that research is to find out perception level of primary education supervisors the problem experienced during supervision process. To achieve that general objective, the following questions were tried to be replied; 1. What is the perception level of primary education supervisors of problems confronted during the supervision process? 2. Is there significance in their perceiving the ethical problems according to the province employed in and service duration? The universe of the research consists of all primary education supervisors working in Adıyaman, Malatya, Şanlıurfa and Elazığ during the 2003-2004 educational year. During the research period, the number of the supervisors summed up to 167, of whom 56 were employed in Malatya, 39 in Adıyaman, 47 in Şanlıurfa and 35 in Elazığ. An inquiry in two parts was developed. The former part consists of three questions related to their personal information and the latter part 35 questions dealing with their perception level of the ethical problems during the supervision process.V Some of the findings achieved are briefly as follows; the profession of primary education supervision is of middle aged men. Average service duration ranks from 6 to 25 years. Some problems occurred in establishing a system to resolve the ethical problems. They had to pay more effort to make absolutely fair decisions and for the same results as well as applying ethical rules, they had to be employed in other than their and/or their spouses' hometowns, had better not be employed in the same province for long periods, region system or working centers had to be established. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim müfettişlerinin teftiş sürecinde karşılaştıkları etik sorunları algılama düzeyleri | |
dc.title.alternative | The perception level of the problems can be confonted by the primary education supervisors during the supervision process | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 179606 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 160508 | |
dc.description.pages | 130 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |