İlköğretim I.kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma
dc.contributor.advisor | Güzel, Abdurrahman | |
dc.contributor.author | Karadağ, Özay | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:20:40Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:20:40Z | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/424041 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu araştırma; ilköğretim I. kademe öğrencilerinin kelime hazinelerini tespit etmek, aynı dönem için yazılan Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin kelime hazinelerini belirlemek, öğrencilerin kelime hazineleri ile Türkçe ders kitaplarının kelime hazinelerini sınıf düzeylerine göre karşılaştırmak, aralarındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya koyabilmek için yapılmıştır. öğrencilerin kelime hazmelerinin tespit edebilmek için Türkiye genelinde yedi coğrafî bölge esas alınarak, her bölgede iki nokta olmak üzere 14 noktada, 1-5. sınıf düzeyinden toplam 3.135 öğrenciye yazılı anlatım yaptırılmış ve temel bulgular bu yazılı anlatımlardan elde edilmiştir. Türkçe ders kitaplarının kelime hazinelerini belirleyebilmek için, ilköğretim I. kademeye yönelik olarak hazırlanan Berk ve Millî Eğitim Bakanlığı Yayınlarının 1-5. sınıf kitapları incelenmiştir. Bulgular kitaplarda yer alan metinlerden elde edilmiştir. Öğrencilerin, sınıf düzeylerine göre, kelime sıklık ve yaygınlık listeleri ve Türkçe ders kitaplarının her sınıf düzeyinde kelime sıklık listeleri oluşturulmuş; öğrencilerin yaygın olarak kullandıkları kelimeler, ders kitaplarının sıklık listeleri ile karşılaştırılmıştır. Ders kitaplarında ve öğrencilerde ortak olarak kullanılan kelimeler ve öğrencilerin yaygın olarak kullanmalarına rağmen ders kitaplarında bulunmayan kelimeler tespit edilmiştir. Öğrencilerin yaygın olarak kullandıkları kelimelerin %50- 60 arasında değişen oranlarda ders kitaplarında yer almadığı tespit edilmiştir. 1-5 sınıf öğrencilerinin her sınıf düzeyinde kullandıkları yaygın kelimeler bir araya getirilerek sıklıklarına göre tekrar dizilmiştir. Bu liste, ders kitabı ve Türkçe öğretimine yönelik yazılı materyal hazırlayanlara ve Türkçe öğretmenlerine bir kaynak olarak önerilmiştir. Anahtar Kelimeler: Kelime, kelime hazinesi, kelime sıklığı, kelime yaygınlığı, Türkçe ders kitabı. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT This study has been done to find out the vocabulary of graders from 1st to 5th, to determine the vocabularies of texts in Turkish textbooks that were prepared for those graders and to compare students' vocabularies with Turkish textbook vocabularies according to grade levels and also to explore the similarities and differences between them. In order to determine students' vocabularies, total 3.135 students were asked to give written compositions by considering seven geographic regions in Turkey in total 14 elementary schools; that is to say, two schools in each region. For the purpose of being able to determine Turkish textbook vocabularies, Berk; which prepared for graders from 1st to 5th, and l^-S* textbook of National Educational Ministry Publications have been studied. Findings have been held from the text in those books. Word frequency and its extensiveness according to students' grade levels, and word frequency lists of, Turkish textbook at each grade levels have been established. The words which were extensively used by students have been compared with frequency lists of Turkish textbooks. Commonly used words both by students and textbooks and the words that did not exist in textbooks although they were extensively used by students have been explored. We have found out that students' extensively used words did not take place in the ratio of 50-60 percent. We have rearranged the extensively used words of graders from 1st to 5th by gathering extensive words according to their frequencies. The list has been suggested as a source for the ones who prepares text books and written materials of Turkish education and also for Turkish teachers. Key Words: Word, vocabulary, word frequency, word extensiveness, Turkish text books. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim I.kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma | |
dc.title.alternative | A research abaut the vocabulary of elemantry school students from first to fifth grade | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 179609 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 160509 | |
dc.description.pages | 667 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |