An analysis of the relationship between learner`s foreign language classroom anxiety and achievement in learning English as a foreign language in the freshman classes at the University of Gaziantep
dc.contributor.advisor | Kahraman, Erol | |
dc.contributor.author | Gülsün, Remzi | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:18:53Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:18:53Z | |
dc.date.submitted | 1997 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/423409 | |
dc.description.abstract | Gaziantep Üniversitesi birinci sınıf öğrencileri üzerinde yapılan bu araştırma, öğrencilerin yabancı dil dersindeki kaygı seviyeleri ile yabancı dil öğrenmedeki basanları arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, yabancı öğretmenlerin öğrencilerin kaygı seviyeleri üzerindeki etkisi de bu araştırmanın kapsamı içinde yer almaktadır. Denek olarak tüm freshman öğrencileri alınmıştır. Gerekli veriler toplamak için üç araç kullanılmıştır: Öğrencilerin yabancı dil dersi kaygı seviyelerini ölçmek için Honvitz'in (1986) Yabancı Dil Dersi Kaygı Ölçeğinin Türkçe versiyonu, yabancı dil öğrenmedeki basanlarını ölçmek için bir İngilizce yeterlilik testi ve İngilizce konuşmadaki yeterliliklerinin saptanması için öğretmenler tarafından doldurulan öğrencilerin yabancı dil konuşma becerilerinin beş puan üzerinden derecelendirildiği bir ölçek. Bu çalışmanın sonucunda öğrencilerin yabancı dil dersi kaygı seviyeleri ile öğrencilerin İngilizce basan notlan, İngilizce okuma becerileri ve yabancı dil konuşma becerileri arasında orta seviyede anlamlı olumsuz yönde bir ilişki bulunmuştur. Öte yandan, yabancı öğretmenlerden ders alan öğrenciler ile Türk öğretmenlerden ders alan öğrenciler arasında kaygı seviyesi bakımından anlamlı bir fark bulunamamıştır.Anahtar kelimeler, kaygı, genel kaygı, sınav kaygısı, anlık kaygı, durumluk kaygı, iletişim korkusu, öğrenmede duyuşsal faktörler | |
dc.description.abstract | This study was designed to investigate the relationship between learners' foreign language classroom anxiety and their success in learning English as a foreign language in the Freeshman Section of the University of Gaziantep. Furthermore, the native speaker teachers' influence on students' anxiety levels was examined. The data were gathered by means of three instruments: The Turkish version of Foreign Language Classroom Anxiety Scale (Horwitz, E. K., Horwitz M. B., & Cope, J., 1986) assessing students' anxiety levels, an English achievement test to determine students' success in learning English as a foreign language and a five point rating scale which was completed by the teachers to evaluate students' oral proficiency in English. The findings of this study indicated that there was a significant moderate negative relationship between students' language anxiety and their achievement in learning English as a foreign language; a significant moderate negative relationship between their language anxiety levels and their achievement in English reading comprehension; and a significant moderate vinegative relationship between students' language anxiety levels and their oral English proficiency. However, the study yielded that there was statistically no significant difference between the anxiety levels of the students taught by native speaker teachers and those who were taught by non-native speaker teachers. Keywords: anxiety, foreign language anxiety, situation specific anxieties, trait anxiety, test anxiety, communication apprehension, affective factors in learning | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | An analysis of the relationship between learner`s foreign language classroom anxiety and achievement in learning English as a foreign language in the freshman classes at the University of Gaziantep | |
dc.title.alternative | Gaziantep Üniversitesi birinci sınıf öğrencilerinin yabancı dil dersi kaygıları ile yabancı dil öğrenme başarıları arasındaki ilişkinin analizi | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Anxiety | |
dc.subject.ytm | Foreign language learning | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.subject.ytm | Test anxiety | |
dc.subject.ytm | Achievement in learning | |
dc.identifier.yokid | 64361 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 64361 | |
dc.description.pages | 98 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |