Show simple item record

dc.contributor.advisorGedikoğlu, Tokay
dc.contributor.authorKöksal, Hayal
dc.date.accessioned2020-12-29T13:18:52Z
dc.date.available2020-12-29T13:18:52Z
dc.date.submitted1997
dc.date.issued2019-01-24
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/423401
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, Marmara Üniversitesi'nde (M.Ü) idari görev yapan personelin (daktilograf, sekreter, memur, kütüphaneci ve hizmetli) hizmet-içi eğitim ihtiyaçlarını karşılayacak olan bir hizmet-içi eğitim programı sunmaktır. Program geliştirmenin ilk basamağı olan `ihtiyaç analizi`ni gerçekleştirebilmek amacıyla, M.Ü.'nde çalışmakta olan akademik ve idari yöneticilerle, idari personelin belirlenen 17 alan ve dokuz hizmet-içi eğitim kursu konusundaki ihtiyaçlarına dair görüşleri, iki set anket vasıtasıyla araştırılmıştır. Bu çalışmaya, tıbbi ve teknik personel ve kuruma yeni girmiş memurlar dışında tüm üniversite personeli alınmış, 609 memur, 128 akademik yönetici ve 148 idari yöneticiden toplanan bilgiler doğrultusunda önceden belirlenmiş iş alanları ve kurslar konusundaki görüş farklılıkları belirlenerek, önem sıraları saptanmıştır. Gelecekte uygulanabilecek bir hizmet-içi programda yapılması önerilen öğretim yöntemleri ve kursların veriliş zamanları da katılımcılar tarafından belirlenmiş, bu arada memurların demografik özelliklerinin de görüşlerine etkisi analiz edilmiştir. Toplanan veriler, M.Ü. Bilgi İşlem olanaklarından yararlanılarak, SPSS içinde yer alan paket programların `frekans dağılımı ve yüzde hesapları`, `t- vıtesti`, `ki-kare testi`, `bir yönlü varyans analizi` ve devamı olan `Student- Newman-Keuls Test B( S.N.K) teknikleri kullanılarak işlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, M.Ü. idari personelinin 17 hizmet-içi eğitim alanın hepsinde ve altı kurs konusunda eğitim ihtiyacı olduğu saptanmıştır. Yöneticilerin ve idari personelin, personelin hizmt-içi eğitime olan ihtiyaçları konusundaki görüşleri arasında önem sırası farkları olduğu belirlenmiştir. Program içeriğine ilaveten, yakın gelecekte uygulanması önerilen programın uygulama zamanı ve kullanılacak eğitim yöntemleri de deneklerce tespit edilmiştir, öte yandan, yaş, cinsiyet, eğitim geçmişi, iş deneyimi ve yapılan iş çeşidi gibi farklılıkların da personelin hizmet-içi eğitim ihtiyaçlarının saptanması konusundaki görüşlerine etkisi de araştırılmıştır. Bu verilere göre, yaşlan 18 ve 29 arasında olan genç memurlarla, 40 yaşın üstündeki deneyimli memurların ara grupdakilere oranla hizmet-içi eğitimi daha fazla önemsediği; bayanların ve yüksek öğrenim görmüş personelin, sekreter, daktilograf, kütüphaneci ve memur gibi büro görevi yapanların da hizmet-içi eğitim konusun daha fazla önem verdiği anlaşılmıştır. İhtiyaç analizi'nden sonra toplam 40 saat sürecek olan beş kurstan oluşan bir hizmet-içi eğitim programı geliştirilmiştir. Buna göre, `Bilgisayar ` kursu, ihtiyacı olan büro personeline verilmesi kaydıyla `Ofis Yönetimi` kursu içine alınmış, `Halkla İlişkiler` ise Devlet Personel Dairesi'nin Hizmet-içi Eğitim Yönergesi ve 657 sayılı Devlet Memurları Yasası'nın ilgili maddelerine uyarınca `Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi`, `Sivil Savunma`, `İlk Yardım` gibi konulardan oluşan `Temel` kursa dahil edilmiştir. Tüm çalışma altı bölüm halinde hazırlanıp sunulmuştur.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to propose an. in-service training program for the needs of the employees working at Marmara University. The initial step of a program development study is `Needs Analysis`. In order to analyse the needs of the employees working for Marmara University, the perceptions of the employees, academic administrators and non-academic administrators were investigated through two sets of questionnaires which included seventeen in-service training areas and nine courses. The subjects of the study consisted of 609 employees (typists, secretaries, officials, librarians and custodians) excluding the ones who have been working at the technical and medical units of the university, 128 academic administrators and 148 non- academic administrators. Their perceptions of the needs of the employees were compared with each other, and statistically significant differences were determined. The areas and courses were ranked according to the degree of importance. The seventeen in-service training areas and six courses appeared to be the in-service training needs of the employees. IllTeaching methods to be employed in the program and the instruction time of the courses were determined by the subjects. The demographic characteristics of the employees were also analyzed. The data were analyzed by utilizing `Frequency distribution and percentages`, `t-tesf, `Chi square tesf. `One-way analysis of variance` and its Post Hoc `the Students-Newman-Keuls tesf. Analysis of the data revealed that employees were in-need of in- service training in all of the seventeen in-service training areas and six courses indicated on the questionnaire. There were no major differences among the perceptions of the employees and administrators, except for the importance of these needs. In addition to the content of the program, in relation with the future implementation of the program, teaching methods and the instruction time of the courses were determined by the subjects. On the other hand, the effects of the demographic characteristics, such as age, sex, educational level, work experience and type of job on the perceptions of the employees concerning in- service training needs were investigated. It was realised that the employees who were between 18 and 29, and over 40 perceived in-service training as being more important than the others who belonged to the other age group. Being female, having had a higher school diploma and working as a secretary, typist or a librarian were also important factors in perceiving the in-service training as very important for the employees of Marmara University. After the determination of the needs of the employees, a 40-hour in-service training program was designed. Employees were divided into five courses. According to the `In-service Training Regulations` of the State Personnel Presidency, the State Personnel Law, No. 657 and the University Law 2547, some courses were included in the program. The courses which constitute the in-service program are; `Turkish`, `Time Managemenf, `Behavior and IVAppearance`, `Office Management* including `Computer Course`, and a `Core Course` including `Public Relations`, `The Principles of Atatürk and The History of the Turkish Republic`, `Civil Defence` and `First Aid`. The proposed program was designed to be applied over a period of two weeks during the morning sessions. It was composed of different groups related to the educational level or the type of job employees perform.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleA proposed program for the in service training needs of the emplyees working at Marmara University
dc.title.alternativeMarmara Üniversitesi'nde çalışmakta olan idari personeli hizmet içi eğitim ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik program önerisi
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2019-01-24
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmProgram development
dc.subject.ytmPersonnel
dc.subject.ytmUniversities
dc.subject.ytmManagement
dc.subject.ytmIn service training
dc.subject.ytmManagers
dc.identifier.yokid64363
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid64363
dc.description.pages202
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess