Show simple item record

dc.contributor.advisorSummak, Mehmet Semih
dc.contributor.authorİş, Engin
dc.date.accessioned2020-12-29T13:18:25Z
dc.date.available2020-12-29T13:18:25Z
dc.date.submitted2002
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/423237
dc.description.abstractBu araştırma, Gaziantep ilinde 2000-2001 öğretim yılında, resmi ve öze! okulöncesi eğitim kurumları yöneticilerinin kurumsal amaçları gerçekleştirme ve önem düzeylerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın problem cümlesi, ` Okulöncesi eğitim kurumlarında görev yapan yöneticilerin kurumsal amaçlan gerçekleştirmedeki yeterliklerini kendileri ve kurum öğretmenleri nasıl algılamaktadır?` olarak belirlenmiştir. Söz konusu problemin çözümü için araştırma, tarama modelinde, betimsel yönteme uygun olarak desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini Gaziantep il merkezinde bulunan ve tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 21 özel ve 24 resmi toplam 45 okulöncesi eğitim kurumu oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan toplam denek sayısı 42 yönetici ve 103 öğretmen olmak üzere 145 kişidir. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen `Okulöncesi Eğitim Kurumlan Amaç Gerçekleştirme ve önem Algıları Ölçeği` kullanılarak, anket tekniği yoluyla elde edilmiştir.Veriler bilgisayarda SPSS 10.0 programı üzerinde, yüzde frekansı, t-sınaması teknikleriyle çözümlenmiştir. Yapılan bilimsel süreçlerin kullanılmasıyla araştırma sonucunda elde edilen bulgular okulöncesi eğitimde, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen amaçların gerçekleştirilme düzeyini resmi ve özel kurumlardaki yöneticiler ve öğretmenlerin farklı algıladıklarını göstermiştir.
dc.description.abstractThe study in hand has been designed as a descriptive one in survey model to seek an answer(s) to the main problem stated as follows: ` How do preschool administrators and teachers perceive their educational objective(s) attainment?` 21 private and 24 public preschool institutions of all grades have been randomly drawn from Gaziantep province during the academic year 2000- 2001 as the sample of the study. Totally 45 preschools 42 administrators and 103 teachers involved in the research. Raw data were collected through a specially developed ` Preschool Ojective Attainment and Importance Perception Questionnaire` With this questionnaire, researchers also aimed at revealing the way subjects perceived importance of the preschool educational objectives set by the Ministry of National Education. T-test, mean and frequency analyses have been executed through SPSS (10.0 version) to test the hypotheses formulated. Findings have revealed that preschool administrators' and teachers' opinions showed statistically significant difference concerning the attainment of educational objectives of the schools they are affiliated with. Furthermore, a parallelism has been observed between the importance attributed to aVII particular objective and the level of achievement; the higher the importance given to a particular objective; the better the objective has been fulfilled. Findings, as a whole, suggest that educational objectives at preschool education level, both private and public, did not seem to be fulfilled as they should have been. The proof for this came from the analysis of raw data through, t-test and `objective attainment` mean scores based on the subjects' perceptions. The findings also provided evidence that `management by objectives` at these preschool education institutions does not seem to be running well and needs reorganization and reinforcement in terms of managerial processes. First of all, it is obvious that there are hardly any administrators with preschool and early childhood educational background, just because there is not a higher education channel to breed educational administrators with these qualities. Another noteworthy suggestion would be the need for physical separation of elementary and preschool education facilities; preschool department having its own management team and teaching staffen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan yöneticilerin kurumsal amaçları gerçekleştirmedeki yeterliliklerinin incelenmesi (Gaziantep örneği)
dc.title.alternativeAn analysis of the administrative performance of the resshool administrators by examining their level of educational objective(s) attainment
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmManagers
dc.subject.ytmSufficiency
dc.subject.ytmSchool administration
dc.subject.ytmEducational administration
dc.identifier.yokid124009
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid122179
dc.description.pages207
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess