Show simple item record

dc.contributor.advisorAta, Ali
dc.contributor.authorArslan, Mahmut Cengiz
dc.date.accessioned2020-12-29T13:16:53Z
dc.date.available2020-12-29T13:16:53Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2020-12-14
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/422707
dc.description.abstractBir ülkede benimsenen rekabet politikası o ülkenin uluslararası arenadarekabet gücünü arttıran ve elde edilen rekabet seviyesinin sürekliliğini sağlayanpolitika araçlarından bir tanesidir. Sosyo-ekonomik yapıya uygun olarak seçilen,güçlü ve rekabetçi bir ekonomi, ülke adına globalleşen dünyanın getirdiği fırsatlarıyakalama ve bu fırsatlardan ortaya çıkacak kazançlardan faydalanma imkanısağlayacaktır. Piyasaların rekabetçi olması sadece rekabet kanunu merkezli olarakoluşturulacak bir politika ile gerçekleştirilemez. Diğer kamu politikalarının da bupolitika ile paralellik arz etmesi şarttır. Oluşturulacak olan rekabet politikası, ülkeekonomisini geliştiren, ayakta tutan, piyasa oyuncularının oyunu kurallarına göreoynamalarını sağlayacak bir politika olmalıdır. Rekabet sayesinde fiyatlar düşecek,ürün çeşitliliği ve kalitesi artacaktır. Ayrıca yenilikçi ve teknolojik ürünler ortayaçıkacaktır. Avrupa Birliği'ne üyelik sürecinde Türkiye'de belirlenecek olan rekabetpolitikalarının hem AB mevzuatına uygun olması hem de Türkiye'deki teşebbüslerikoruması ve bu işletmeleri geliştirmeye yönelik olması şarttır. Bu çalışmada öncelikliolarak AB'nin rekabet politikaları ve Türkiye'deki rekabet politikaları ile bupolitikaların oluşması için oluşturulan yapılardan bahsedilecektir. Daha sonra AvrupaBirliği'ne üye 25 ülkenin ekonomik verilerinin ortalama değerleri kullanılarakTürkiye'nin AB ülkeleri karşısındaki rekabet gücü yıllar itibarı ile incelenmiştir.Gaziantep'te yapılan bir anket aracılığı ile işletmelerdeki mevcut durum analizedilerek çalışma sonuçlandırılmıştır.Anahtar kelimeler: Rekabet, rekabet politikaları, Avrupa Birliği rekabet politikaları,Türkiye rekabet politikaları, Gaziantep imalat işletmeleri
dc.description.abstractThe appropriated competition politics in a country is one of the politicaltools which increases the competition power in international arena of that mentionedcountry and provides the continuing of acquired competition level. A powerful andcompetition economics selected suitable for socio-structure will provide to find theopportunity occurred from the global world and benefit from these advantages whichwill be occurred from those in the name of the country. Even the markets arecompetitive it can not be realized through a politics which will be only constituted inthe competition law focus. It is obligatory that other public politics must present theparallel with this politics. The competition politics which will be realized must be apolitics which improves the country economics, keeps it standing, provides that themarket player can play the game in suitable for game rules. Thanks to competitionwill decrease the prices and increase the product varieties and quality. Separately themodern and technological products will come to light. It is obligatory that thecompetition politics which will be designated in Turkey in process of membership toEurope unity must be both suitable for the laws of European unity and protect theenterprises in Turkey and must be in direction to improve these enterprises. In thisstudy it will be mentioned before all else from the competition politics of Europeanunity, the competition politics of Turkey, and the politics which will realized thementioned structures. Later by using the averaged values of economical data of the25 countries members of European unity it has been examined the competition powerof Turkey against the countries of European unity according to the years. The studyhas been brought to an end by examining the present situation in business enterprisesin Gaziantep through a poll which will be performed in Gaziantep.Key words: Competition, competition politics, competition politics of Europeanunity, competition politics of Turkey, manufacturing enterprises in Gaziantepen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleAvrupa Birliği rekabet politikaları ve Türkiye`nin rekabet politikaları, Gaziantep il örneği
dc.title.alternativeEuropean Union competition policies and Turkey`s competition policies, example of Gaziantep city
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-12-14
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid157651
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid190979
dc.description.pages154
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess