Show simple item record

dc.contributor.advisorErdoğan, Ali Sayıl
dc.contributor.authorGüzel, İhsan
dc.date.accessioned2020-12-29T13:16:38Z
dc.date.available2020-12-29T13:16:38Z
dc.date.submitted1992
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/422617
dc.description.abstractÖZET Yüksek Lisans Tezi KARAYOLLARI MDA KULLANİLAN ÖNGERİLHELİ BETON KİRİŞLERİN OPTİMUM SOYUTLANDI RILMASI İhsan GÜZEL Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İnşaat Mühendisliği Ana bili m Dalı 1 992, Sayfa: 1 24 Öngerilmeli beton elemanlar son zamanlarda Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından, devlet ve il yollarında geniş bir şekilde kullanılmaktadır. Bu çalışmada öngerilmeli betonun uygulama şekilleri ve boyutlandırılması incelenmiştir. Yapılan araştırmada sonucunda projelerde izostatik sistemlerde öncekme, ard çekme metodları; hiperstatik sistemlerde ise sürme, ankrobelman yöntemi uygulanmıştır. İzostatik olarak yapılan köprü., viyadük, alt ve üstgeçitlerde U, I tipi öngerilmeli beton kiriş kesitleri kullanılmıştır. Statik sistemi hiperstatik olarak projelendirilen viyadük, usun köprü inşaatlarında tabi i yeler U kesitlidir. Hiperstatik olarak yapılan Elazığ- Malatya devlet yolundaki Kömür han Köprüsünü ankrobelman; Kınalı Sakarya Otoyolu projesindeki Molla Gürani Viyadükünü sürme yöntemlerine misal verilebilir. İzostatik olarak yapılan Aralı k-5 ederek karayolunda Araş Nehri üzerindeki Araş karayolu köprüsünde öngerilmeli beton kirişler I kesitlidir.in Bu köprüde genişlik 12 m, platform genişliği ise 9.5 m'dir. Köprü uzunluğu ise 276 m'dir. Açıklıklarda beş adet önerilmeli kinş mevcut olup; köprünün tabiiye kalınlığı i3e 24 cm*dir. Ongeni meli beton kirişler ard çekmeli metodla H3Q-S24 hareketli yüklere göre boyuttandı nl mistir. Bir kirişte 4adet (5- 1 2) 270 K tipi öngerme kablosu mevcut olup, bu kabloların germe işlemi V3L öngerme sistemi ile yapılmış ve E tipi ankrajlar kullanılmıştır. Betonarme donatısı olarak da BÇ III seçilmiştir. Kirişteki 4 adet öngerme kablosuna toplam 6700 kN germe kuvveti uygulanmış; minimum ve maksimum öngerilme kuvvetindeki kayıplar gözönünde bulundurularak T3 3233'de verilen aktarma ve kullanma safhaları için, betonun basınç ve çekme emniyet gerilme sınırları kontrol edilmiştir. Yapılan hesaplamalar sonucunda seçilen kesitin kritik üstü kesit olduğu anlaşılmış; kesitin dolu (hareketli yükler + sabit yükler) ve boş (sabit yükler) yüklemeler altında kesitin üst ve alt kenarlarındaki gerilmeler tespit edilmiştir. Bu sonuçlara göre beton kesitinden ekonomiklik öngerme kuvvetinden de maksimum tasarrufun sağlanıp sağlanmadığı incelenmiştir. Öngerilmeli elemanların boyutlandırılması için beton kesiti boyutları yardımcı tablolar yardımıyla bulunup, sınır gerilmeleri ve senim sınırlan gözönünde bulundurularak lineer bir programlama ile optimum öngerme kuvveti bulunabileceği gösterilmiştir. Otoyol projelerinde önçekme metoduyla yapılan U tipi beton kesitlerin özel problemleri ve avantajları sıralanıp, köprü tahliyesinin bir metrekaresine giden malzeme miktarları tespit edilmiştir. ANAHTAR KELİMELER: Öngerilmeli beton kirişleri, optimum boyutlandırma.
dc.description.abstractSUMMARY Masters Thesis THE OPTIMUM DESIGN OF PRESTRESSED FORCED CONCRETE HIGHWAY BRIDGE BEAMS İhsan GüZEL Fırat University Graduate School of Nataral and Applied Sciences Department of Civil Engineering 1992, Page: 124 The prestressed concrete units widely used in the state and province roads by the Genaral Directorate of Itighway, recentlq. In this study the application and the design of prastressed concrete beams vere examined. Pre- tension and post-tension methods in isostatic systems and sliding and ankrobelman methods in hyperstatie systems were used in the westigation. U and 1 type cross-sectiore were U3ed in the bridge, viaducts, under- passes and over passes constructed as isostatic system. The slabs are u cross-sections, in the viaducts and long bridges were designed as hyperstatie system. The prestressed beams of the Aras Highway Bridge Constructed as isostatic over the Aras River nn the Aralı k-Sederel? Highway are in I cross sections. The bridge has a withdof 1 2 m, the platform width of 9,5 m and also has a length of 276 m. There are five pre- stressed beams along the span with 24cm slab thickness.The pre-otressed beams were designed according to dynamic loads H3Q-S24 using post-tension method. In a single beam there are four(5- 12) 270 K type pretension rods and stretching of these rods has been done with VSL pretension system using the E type anchorages. Totalaj 6700 fcN tension force has been applied on the four rods. By taking in to account the maximum and minimum tension force losses the allowable tension and compressiv force li mits of the concrete have been checked for the phasse3 of transferi ng and usi ng, given i n the T3 3233 specification. At the and of compulations, it ha3 been deserved that the choosen cross-section was ouer-critic. In additior. under the full (dynamic and dead loads) and the emty (dead loads) loadings contitrons the stressed at the top at the bottom sides of the cross-section has been determined. According to these results, it has been studied whether the maximum economy was pained or not, in the cross-section and in tension force. For the optimum design of the prestressed elements, dimensions of the cross-section can be determined using the tables. Additionally, it has been showed that it could be found the optimum pretension force by taking into account the deflections the stress limits, by using a linear programing techniques. The spesific properties and advantages of the pre-tension method in thell-type cross-section were summarized and the amount of material for one meter square of bridge slab. Key Words: Prestressed concrete beams, the optimum design.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİnşaat Mühendisliğitr_TR
dc.subjectCivil Engineeringen_US
dc.titleKarayollarında kullanılan öngerlmeli beton kirişlerin optimum boyutlandırılması
dc.title.alternativeThe Optimum design of prestressed forced concrete higway bridge beams
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmOptimum design
dc.subject.ytmDimensioning
dc.subject.ytmBeams
dc.subject.ytmHighways
dc.subject.ytmPrestressed concrete beam
dc.identifier.yokid24787
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid24787
dc.description.pages125
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess